Idiopathic head tremors

em-pirre

Trådstartare
Nu behöver jag bukes samlade kunskap!

Min ettåriga whippet hade just ett "anfall" med något som jag så gott som säkert kan säga är just idiopathic head tremor. Det tog bara 15-20 sekunder och hunden var lugn och vid god kontakt hela tiden. Det släppte då hon såg ett ben hon började tugga på.

Har ni erfarenheter? Jag ska kontakta vet, men känner att jag vill ha lite kött på benen också.

Tack

Inte av just det, vi var dock inne på det spåret med ena labbetiken ett tag.
Veterinären hittade inget fel men så fick en hundfysioterapeut känna igenom henne och hittade då något vajsing med nacken. Lite rehab och laser och Spisen blev som ny :up:.
Hon har haft små, små tendenser efter löp av någon anledning men då räcker det att massera och "pjåska" med hennes nacke ett tag.

Jag har hört att socker(!) kan hjälpa, flera ägare har upplevt att anfallen kommit glesare eller upphört när de gav hunden någon sockerlösning. Till exempel gav en kompis till mig sin hund Shy feeder (B-vitamin för hästar) och trodde först att det var vitaminerna som funkade men det var alltså sockret i produkten.
Har ingen aning om vilken mängd och så vidare men det borde ju gå att googla :).

Du har inte satt på något fästingmedel förresten?

Jag har samma fråga som @Lona om hunden har eller har haft fästingmedel/halsband på sig?

Jag har ingen erfarenhet av head tremor. Är hunden "närvarande" hela tiden? Alltså reagerar hunden på smek o tilltal? Om hunden är "frånvarande" så kan det vara "petit mal seizures", ett slags epilepsi med småanfall där hunden endast är icke kontaktbar under några sekunder till ett par minuter.

Just denhär typen av tremor är ju alltså inte frånvaroattacker, som jag skrev är hunden lugn och vid god kontakt hela tiden. Inga spänningar, inga olyckor, inga fästingmedel.

Har blivit genomgången av massör ett antal gånger främst som hanteringsträning. Senast för 1,5 veckor sedan.

Igår märkte jag också att hunden hade tappat lite päls på svansen, vilket lär ska bara vanligt vid hormonella förändringar (löp). Hennes systrar som redan löpt har haft så.

Uppfödaren berättade att en av hennes tikar hade fått ett anfall just vid löpdebut, sedan aldrig igen.

Jag har förstått att det kan förekomma hos whippet en del, även om det främst är en åkomma hos doberman.

Vem har dobbiskännedom här? Plinga gärna dem ni vet.

Jag är inte så nervös längre efter att ha talat med lite hundfolk, men mer info är alltid bra!

Just denhär typen av tremor är ju alltså inte frånvaroattacker, som jag skrev är hunden lugn och vid god kontakt hela tiden. Inga spänningar, inga olyckor, inga fästingmedel.

Har blivit genomgången av massör ett antal gånger främst som hanteringsträning. Senast för 1,5 veckor sedan.

Igår märkte jag också att hunden hade tappat lite päls på svansen, vilket lär ska bara vanligt vid hormonella förändringar (löp). Hennes systrar som redan löpt har haft så.

Uppfödaren berättade att en av hennes tikar hade fått ett anfall just vid löpdebut, sedan aldrig igen.

Jag har förstått att det kan förekomma hos whippet en del, även om det främst är en åkomma hos doberman.

Vem har dobbiskännedom här? Plinga gärna dem ni vet.

Jag är inte så nervös längre efter att ha talat med lite hundfolk, men mer info är alltid bra!
Samma sak som head bobbing va? Ja, det finns hos dobermann. Ofarligt har jag förstått det som. De flesta brukar bara bryta det med en godis lr så. Har också hört om det med socker som nämns ovan.

Samma sak som head bobbing va? Ja, det finns hos dobermann. Ofarligt har jag förstått det som. De flesta brukar bara bryta det med en godis lr så. Har också hört om det med socker som nämns ovan.
Ja precis! Det verkar ju vara ofarligt, men herregud vad rädd jag blev igår! Jag tänkte typ ryggradsskada, epilepsi, avlivning och hela faderullan. Sen googlade jag och blev lite lugnare.

Min var verkligen ett riktigt typiskt exempel. Jag avledde med att lyfta upp henne i stående läge, då såg hon sitt kaninöra och började tugga på det.

Hon får redan b-vitamin för häst främst för att säkra matlusten.

(Erkänner att jag flera gånger i natt vaknat och känt efter hundens hjärtslag :angel:)

Nu låter det ju som om din hund faktiskt kan lida av ovanstående sjukdom, men head tremor kan uppkomma av andra orsaker också.
Som smärta eller förgiftning.
När min ena blev drogförgiftad för 1,5 år sedan uppvisade hon lätt tremor i huvudet några timmar efter intag (och stora pupiller, låg puls, sömndrucken etc).
Just skakningar i huvudet är vanligt vid olika förgiftningar.

Ja precis! Det verkar ju vara ofarligt, men herregud vad rädd jag blev igår! Jag tänkte typ ryggradsskada, epilepsi, avlivning och hela faderullan. Sen googlade jag och blev lite lugnare.

Min var verkligen ett riktigt typiskt exempel. Jag avledde med att lyfta upp henne i stående läge, då såg hon sitt kaninöra och började tugga på det.

Hon får redan b-vitamin för häst främst för att säkra matlusten.

(Erkänner att jag flera gånger i natt vaknat och känt efter hundens hjärtslag :angel:)
Förstår din panik! Alltid obehagligt när sånt händer!
Ska se om jag kan hitta någon matnyttig info på dobbis sidor under dagen o pma till dig. Ska jobba färdigt o sova ett par h först bara :)

Nu låter det ju som om din hund faktiskt kan lida av ovanstående sjukdom, men head tremor kan uppkomma av andra orsaker också.
Som smärta eller förgiftning.
När min ena blev drogförgiftad för 1,5 år sedan uppvisade hon lätt tremor i huvudet några timmar efter intag (och stora pupiller, låg puls, sömndrucken etc).
Just skakningar i huvudet är vanligt vid olika förgiftningar.
Jo det vet jag. Men nu är jag ju så gott som säkert på att det inte var nåt sånt. Hon är ju verkligen ett typexempel.

Förstår din panik! Alltid obehagligt när sånt händer!
Ska se om jag kan hitta någon matnyttig info på dobbis sidor under dagen o pma till dig. Ska jobba färdigt o sova ett par h först bara :)
:love: Tack!

Fröken hund är sig själv, hoppar omkring med en bit av ett koknä i munnen :laugh:

Tack.

Vi diskuterade en stund med uppfödaren och några andra. Som sagt finns det hundar som uppfödaren och mina hundbekanta känner som fått ett enda anfall ett par veckor före första löpet och sedan aldrig igen. Dessa hundar har reagerat starkt vid löpet, dålig mage under lång tid, magont och sånt. Vi börjar stödja med munkpeppar nu för att förebygga såna problem.

I övrigt håller vi ett extra öga på hunden.

Min hanhund har haft det sen jag fick honom (och enligt första ägaren sedan han var valp). Första gångerna de hända satt han i hemmakarantän så det var lite omständligt att ordna med veterinärbesök och jag får skamset erkänna att det sen inte blev av. Filmade dock och frågade vid ett senare veterinärbesök och de trodde också att det var IHT. Min hund skakar inte alls lika mycket som i filmen.

Att skriva dagbok kan nog vara ett bra råd, jag har svårt att komma ihåg exakt frekvens men det återkom betydligt oftare i början (kanske varje, varannan vecka) och nu var det nog ett år sen senast. I hans fall har jag inte kunnat härleda det till något särskilt. Eftersom det avtagit tänkte jag stress, eller kanske spänningar i nacken (han drog som en tok när han kom hit). Det händer alltid när han har sovit, aldrig annars. Han är alltid helt kontaktbar, gör trix på kommando och tar belöningar med god aptit. Just att han får ägna sig åt något annat verkar fungera bäst för att bryta skakningarna.

Och nu idag började hunden löpa. Så det verkar som om hunden reagerar väldigt stark på hormonförändringar. Vi kommer att stödja med munkpeppar.

Nu behöver jag bukes samlade kunskap!

Min ettåriga whippet hade just ett "anfall" med något som jag så gott som säkert kan säga är just idiopathic head tremor. Det tog bara 15-20 sekunder och hunden var lugn och vid god kontakt hela tiden. Det släppte då hon såg ett ben hon började tugga på.

Har ni erfarenheter? Jag ska kontakta vet, men känner att jag vill ha lite kött på benen också.

Tack
Har också en whippet som har haft exakt samma symtom. Och trots att jag själv är vet. var det inget vi fick kännedom om under utbildningen.

Har också en whippet som har haft exakt samma symtom. Och trots att jag själv är vet. var det inget vi fick kännedom om under utbildningen.
Det verkat jj dessutom vara så att uppfödare och hundägare inre vill prata om detta.

Nu har hunden varit helt utan anfall sen jag sist skrev.

• Gilla
Reactions: Is

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 085
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 412
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 347
Senast: Raderad medlem 142658
·
Övr. Hund Hjälp! Vi har en dvärgschnauzer, en tik som är 1,5 år och hon är världens bästa hund, såklart. Otroligt lättlärd, glad och lekfull och...
Svar
8
· Visningar
2 642
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka