Sv: Idegran..

Jaha.. jag som startade tråden är rätt så säker på att det är idegran jag har i min skog (bor på gotland)... grannen är gammal skogsgubbe så han vet nog vad han pratar om...
Men vad jag har läst så ska det finnas röda bär på helvetesträden, vilket jag inte sett..?!
Nån som vet om det finns varianter utan bär!?
Nåväl, håller på å arrangerar vinterhagar och min fasa är att man skulle missa nåt skott av granen som de får för sig att tugga i sig..
Därav min undran om en tugga skulle räcka att fälla en häst!?

Har frågat en veterinär om detta, han hade själv ingen erfarenhet av sjukdomsfall/dödsfall med idegran inblandad men varnade även för EKOLLON som tydligt en del hästar tuggar i sig och detta kan resultera i allvarliga tillstånd såsom hjärtklappning, kraftiga diareér m.m.
Som tur är har jag i alla fall inte nåra ekollonträd i skogen!!!!

Jo, idegran har runda, röda bär, ungefär en cm i diameter. Fast de är tydligen inte giftiga.
Ekollon är inte bra nej! I alla fall inte vad jag har förstått. Det ska vara beroendeframkallande så hästarna bara äter och äter tills de blir helt borta! Låter knäppt, men det är vad jag hört i alla fall. Såg för länge sen ett program om en gammal dam som bodde i New Forest, ensam i ett hus med de vilda ponnyerna utanför dörren. Hon berättade att ledarhingsten en gång hade ätit massor av ekollon, blivit galen och rusat rakt in i ett träd och dött! Usch!
Fast på ett stall har de ekar i hagen och de hästarna har det aldrig varit nån fara med.

Hur kan dom fridlysa något som är så giftigt? FÅR man alltså inte ta bort en idegran som står på fel ställe? :eek:
Kollade upp det och såg nu att idegranen är fridlyst i vissa delar av Sverige, ja jag skulle nog såga ner och elda upp om jag hittade någon i närheten av där jag har häst, även om det skulle vara fridlyst där.

Han-buskarna har inte bär, bara hon-buskar! Bärköttet är det enda på hela växten som inte är giftig.

Ekollon är otroligt giftigt och beroendeframkallande.

Här hos oss växer Idegran vilt. Inte i hagarna dock som tur är. Däremot är det fullt med ek i hagarna. Så när det är ollonår får jag göra småhagar i hagarna så att hästarna inte äter ekollon dagarna i ända.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 102
Senast: Sassy
·
Skola & Jobb Jag sitter och tittar på antagning.se men är osäker på vad jag ska söka. Var inne på att läsa till journalist men hittar bara enstaka...
2
Svar
36
· Visningar
2 306
Senast: skiesabove
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 516
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 273

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka