Idag brann det hemma.

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Gabbi
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 91
  • Visningar Visningar 10 300
Sv: Idag brann det hemma.

Nej det är inte alls säkert att det blir jordfel eftersom en tvättmaskin normalt matas med 3-fas. RC-näten (som står för Resistans-Capacitans i serie) och som ofta är upphovet till att saker slutar fungera är ett störskydd-gnistsläckning som kopplas mellan fas och nolla. En lindning i ex.vis en kontaktor eller ett relä eller i en motor genererar en hög spänning (EMK) som bränner kontakter och orsakar bla. radiostörningar mm. när strömmen bryts och därför används RC-nät som suger upp överskottsströmmen och avger den sakta tillbaks till nollan. Inom likströmsområdet används dioder istället för RC-nät som vänds mot strömmens riktning och släcker EMK vid frånslag.

Det finns en timer som man sätter i vägguttaget. Vår klickar man igång och den går 30 min sen stängs den av. Så vår kaffebryggare stänger vi aldrig av, utan den sätts på och av med timern! Det finns olika förutbestämda tider att köpa.

Men vår nya kaffebryggaretics inbyggd timer, det tar dock två timmar innan den stängs av.

Sådan där har jag nog någonstans, var vet jag inte. Det är bättre att gästerna själv stänger av den, så får de något kul att göra! :p Det är ju jätteviktigt att människor känner sig viktiga och värdefulla :p

Nej det är inte alls säkert att det blir jordfel eftersom en tvättmaskin normalt matas med 3-fas. RC-näten (som står för Resistans-Capacitans i serie) och som ofta är upphovet till att saker slutar fungera är ett störskydd-gnistsläckning som kopplas mellan fas och nolla. En lindning i ex.vis en kontaktor eller ett relä eller i en motor genererar en hög spänning (EMK) som bränner kontakter och orsakar bla. radiostörningar mm. när strömmen bryts och därför används RC-nät som suger upp överskottsströmmen och avger den sakta tillbaks till nollan. Inom likströmsområdet används dioder istället för RC-nät som vänds mot strömmens riktning och släcker EMK vid frånslag.
Det där förstod jag jättebra. :wtf: :p

Äsch det där är ju bara vanlig enkel elementär potentialutjämning.:D

Nästa avsnitt i serien "Kraftöverföring" som kommer snart handlar om sugtransformatorernas betydelse och roterande 6-fasnät. :cool:

Jag tror till och med att vi är flera, men vi är modigast för vi erkänner i alla fall det! :p

Äsch det där är ju bara vanlig enkel elementär potentialutjämning.:D

Nästa avsnitt i serien "Kraftöverföring" som kommer snart handlar om sugtransformatorernas betydelse och roterande 6-fasnät. :cool:

Haha, jag och Linda8142 skulle kanske ha rättstavningsläxa med alla de där krångliga orden! Och sedan glosträning! Du får översätta dem åt oss liksom!:nailbiting:

*ASG*
Jag har myyyycket värre benämningar på vanliga elementära (ja för mig och andra insatta förstås) företeelser inom elektronikens intressanta område. Jag har ju hållit på med el och elektronik sen jag började plugget så jag har ju haft 48 år på mig liksom att grotta ner mig i det hela. :)

Jag är glad att jag ens vet var man hittar och hur man använder on/off knapparna:p

Dagens tvättmaskiner är vanligtvis 1 fas maskiner. Ts maskin är definitivt en maskin som går på 1 fas.

Dom stora Wasctor maskinerna i tex tvättstugan är på 3 fas men dom maskinerna som normala Svensson har hemma för hemmabruk är 1 fasmaskiner och levereras till och med med en stickpropp nu för tiden :)

1-fas eller 3-fas spelar ingen roll egentligen, alla maskiner som har nån form av mekaniska relän eller kontaktorer innehåller nån form av störskydd och det är störskydden som tar mest stryk och kan åldras i förtid. På "den gamla goda tiden" så monterades det inte störskydd eller gnistsläckning då finelektroniken inte var uppfunnen och då var kontaktytorna på kontaktorer mm. överdimensionerade men med dagens jakt på billigare komponenter och mindre och lättare enheter så är ju läget ett helt annat och finelektroniken kräver bra störskydd för att fungera.

Jag kan ta ett exempel ur verkligheten: Utfodringsdatorn i en datafodervagn jag lagade i vintras hade just smällda RC-nät till flera motorer och det innebar att skåpet började brinna inne i ladugården TROTS jordfelsbrytare. Vad ingen visste var att strömspikarna fortplantade sig i nätet och rörmjölkningsdiskmaskinen också fick spunk lite då och nu. Den bytte jag komponenter i för 3 veckor sen och nu funkar den som den ska igen.

Det var tur att bonden var kvar i ladugården annars vete tusan hur det gått, och tur att jag har ett lager med grejer till just datafodervagnar och annat, samt kunskapen i att laga dom och programmera dom för är grejerna över 10 år så är kunskapen borta och reservdelarna kastade och då kostar det 160,000:- för då måste man köpa nytt.

Så .... Hur ska jag som totalt oteknisk person veta om jag vågar lämna min (1 år gamla) Bosch tvättmaskin på medan jag åker och handlar, utan att oroa mig över att huset ska brinna ner? Kan jag känna mig trygg om jag har hyfsat nya vitvaror eller hjälper inte det om huset är från 79 och elen är dragen kors och tvärs osv osv?

Vad händer om t.ex. vattenkokaren inte slocknar när vattnet börjat koka, utan står på och torrkokar? (Vi har jättehårt kalkhaltigt vatten här och vattenkokarna kalkar igen hela tiden så vi får rengöra, men man kan ju missa...) Finns det nån säkerhetsgrej då som släcker ner hela alltet när det blir för hett eller är brand oundviklig? (Jag lyfter alltid av den men nån gång kan man ju glömma det.)

Det finns idag inga helt säkra lösningar annat än att bryta strömmen när man lämnar hemmet. Jag har installerat kontaktorer på inkommande kraftmatning i verkstad och såghus, släcker jag lyset är hela byggnaden strömlös så när som ett enda lysrör för ledljus som kan tändas separat och ett enda vägguttag för batteriladdare eller avfuktaren.

Vi som bor på landet är extra utsatta iom. överspänningar pga. blixtnedslag i omgivningen som kan starta en brand månader efteråt när fukt, damm mm. blivit det rätta så det kan bildas ett överslag med ljusbåge, och råttorna är också dom en potentiell brandfara då dom käkar isoleringen på kablarna.

Det inte många tänker på är att dom moderna elcentralerna i plast som nu uteslutande installeras brinner som en fackla vid överslag, dom gamla hederliga i gjutjärn är säkrast men finns tyvärr sällan att få tag på numera annat än hos skrothandlarna om man har tur. Jag har gjutjärnscentraler från förra seklet och på skulle och i ekonomibyggnader sitter det blyskärmad kabel, bly käkar inte råttorna men sådan kabel är förbjuden idag att installera (men det skiter jag i).

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 969
Senast: cassiopeja
·
Hemmet Det här en är lååååång historia och man kan nog inte ha så mycket mer otur än vad vi har haft. Jag och sambon började kika runt på hus... 51 52 53
Svar
1 055
· Visningar
177 567
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt... 2 3
Svar
49
· Visningar
12 766
Senast: Karminnie
·
Övr. Hund För några veckor sedan "räddade" jag 6 gamla produktionstackor, med avsikt att ge dem en lång och skön pensionärstid istället för att...
Svar
9
· Visningar
2 236
Senast: cambodia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka