Sv: Idag brann det hemma.
Så fruktansvärt otäckt! Sån galen tur att du var hemma!
Så fruktansvärt otäckt! Sån galen tur att du var hemma!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Man har väl jordfelsbrytare i elcentralen numera? Den ska väl bryta om det blir kortslutning nånstans? *vet inte men tror det är så*Däremot är det ofattbart att tvättmaskiner och torktumlare får monteras utan brytare numera.
Det sitter RC-nät i diskmaskiner OCKSÅ.Shit! Himla tur för hunden att du var hemma!!!
Jag sätter oftast på tvättmaskinen till natten eller när jag går hemifrån på morgonen![]()
Det finns en timer som man sätter i vägguttaget. Vår klickar man igång och den går 30 min sen stängs den av. Så vår kaffebryggare stänger vi aldrig av, utan den sätts på och av med timern! Det finns olika förutbestämda tider att köpa.
Men vår nya kaffebryggaretics inbyggd timer, det tar dock två timmar innan den stängs av.
Det där förstod jag jättebra.Nej det är inte alls säkert att det blir jordfel eftersom en tvättmaskin normalt matas med 3-fas. RC-näten (som står för Resistans-Capacitans i serie) och som ofta är upphovet till att saker slutar fungera är ett störskydd-gnistsläckning som kopplas mellan fas och nolla. En lindning i ex.vis en kontaktor eller ett relä eller i en motor genererar en hög spänning (EMK) som bränner kontakter och orsakar bla. radiostörningar mm. när strömmen bryts och därför används RC-nät som suger upp överskottsströmmen och avger den sakta tillbaks till nollan. Inom likströmsområdet används dioder istället för RC-nät som vänds mot strömmens riktning och släcker EMK vid frånslag.
Det där förstod jag jättebra.![]()
![]()
Äsch det där är ju bara vanlig enkel elementär potentialutjämning.
Nästa avsnitt i serien "Kraftöverföring" som kommer snart handlar om sugtransformatorernas betydelse och roterande 6-fasnät.![]()
Äsch det där är ju bara vanlig enkel elementär potentialutjämning.
Nästa avsnitt i serien "Kraftöverföring" som kommer snart handlar om sugtransformatorernas betydelse och roterande 6-fasnät.![]()
Nej det är inte alls säkert att det blir jordfel eftersom en tvättmaskin normalt matas med 3-fas. RC-näten (som står för Resistans-Capacitans i serie) och som ofta är upphovet till att saker slutar fungera är ett störskydd-gnistsläckning som kopplas mellan fas och nolla. En lindning i ex.vis en kontaktor eller ett relä eller i en motor genererar en hög spänning (EMK) som bränner kontakter och orsakar bla. radiostörningar mm. när strömmen bryts och därför används RC-nät som suger upp överskottsströmmen och avger den sakta tillbaks till nollan. Inom likströmsområdet används dioder istället för RC-nät som vänds mot strömmens riktning och släcker EMK vid frånslag.