Ickeblommande pioner

MCP

Trådstartare
Eftersom mina fingrar inte är det minsta gröna så vänder jag mig nu till bukeoraklet med mina funderingar. Har fyra pioner i vår trädgård (var här redan när vi köpte huset) och i år så orkade endast två av dem blomma, och då endast med en blomma på var. En fick knoppar, men orkade aldrig blomma (knopparna som ut som om de torkat ut bara) och en fick inte ens knoppar.

Att två av pionerna inte riktigt velat blomma förvånar mig inte, eftersom de inte blommat riktigt ordentligt förut heller, men de två andra har varje år haft flera fina blommor på var. Vad har detta nu bero på? Behöver man göda dem med något särskilt (jag är som sagt väldigt okunnig när det kommer till trädgård och sånt :o ) Eller ska jag bara tro att det är denna vinter som tagit hårt på dem (många jag känner har i vår bl.a. fått ta ner sina rosbuskar efter denna vinter)?

Sv: Ickeblommande pioner

Allt blir gladare med näring.

Orkar en växt inte, så blir den nästan alltid finare om man gödslar. Undantaget om den är sjuk. Fast pioner brukar inte vara utsatta för sjukdomar?

Jag har också ett gäng pioner här som inte är så glada. Förra ägaren lät dem stå bland nässlor och ogräs, resp. körde över dem med gräsklipparen....

Köpte huset förra året och hittade så småningom pioner lite här och var . Gödslade och tog bort ogräs. Två av dem blommar i år fast de bara var skrangliga blad förra året.

Muntra upp dem med lite näring du!

Jag har också pioner som inte velat blomma riktigt, knopparna har torkat. I år vattnade jag dem ganska mycket, och i år blommade de. Bara några torra knoppar.

Pioner är underbara:) o jag är inte expert på dessa växter.
Men det kan vara att de behöver lite gödsel, vatten och att de står fördjupt. I bland tar de tid på sig innan de blommar.
Har en pion som är 11 år och blommar för förstagången i år:) o jag vet inte varför det tagit så lång tid.

Med vänlig hälsning Pudlan

Citerar från Odla.nu
Den vill helst ha en djup, näringsrik, väldränerad, något fuktig och något lerblandad jord som gärna får innehålla kalk. Tänk noga på var du skall ha dina pioner innan du planterar, då de inte tycker om att flyttas. De kan blomvägra i flera år efter en flytt.

Från husohem
Pionskötsel:

* Ge pionen vedaska och benmjöl som är bra för blomningen. Mylla ner gödslet cirka 15 cm från plantan för att undvika brännskador. Även kogödsel och perenngödsel kan användas på våren. Men alltför mycket gödning kan faktiskt få pionen att sluta blomma.

* Vattna vid knoppsättningen i början av maj. Vid torka kan knopparna stanna i utvecklingen.

* Ta bort blad som är angripna av svamp eller virus.

* Putsa bort vissna blommor. Plantan slösar annars energi på att bilda frön.

* Grenarna behöver bindas upp mot stöd för att inte de tunga blommorna ska knäcka dem. Någon beskärning behövs inte.

Senast ändrad:

Delvis knapp

Tack för alla svaren :) Min teori utifrån informationen jag fått kan då vara att det var denna vinter/vår som ställde till det. Vintern höll i sig länge här, så våren kom sent, och sedan pangboom blev det sommarvärme, så det blev väl för torrt i knoppningskedet. Angående gödsling, är det överhuvudtaget någon vits att göda nu, eller är det bara att vänta till våren? Har inte krusat dem tidigare år heller, och de har blommat bra ändå (eller ja, två av dem iallafall :D) så blev lite förvånad i år.

En till fråga om pioner. Efter att ha försökt läsa på lite nu, så har jag förstått att de sällan gillar söderläge (om det inte är halvskuggigt d.v.s.), att de hellre ska ha morgon/kvällssol, men nu är det så att jag har en sten var det finns en igenväxt blomrabatt, och där skulle jag gärna ha en pion. Problemet är just det att den då skulle få väldigt mycket sol, men å andra sidan är läget öppet så det blir sällan gassande hetta. Kan det fungera ändå? Tänkte självklart fråga där jag tänk köpa plantan, men alltid bra att höra om andras erfarenheter.

Söderläge innebär väl mot södervägg?

Jag har haft alla pioner stående fritt i rabatt och det har funkat alldeles utmärkt.

Visst kan du gödsla nu. Det är ju rötterna som ska bli glada och de blir glada så länge växten kan ta upp näringen. Dvs när den inte är i vila - som under vintern.

Gödslar du nu gynnar du nästa års tillväxt.

Tror också som du att det är den konstiga ihållande vintern i kombination med att det blev sommar pang bom som gjort att pionerna blommar sämre i år. Hört det från flera håll att pionerna inte riktigt lyckats denna våren/försommaren.

Pioner som står för djupt blommar heller inte utan rotklumpen ska vara ca 5 cm under jordytan för bra blomning.

Gödsla kan du göra nu. Med vad som helst eg.
Vill man gödsla även senare på säsongen (typ höst) när växten förbereder sig för vintern så är det bäst att använda något PK-gödsel (P-fosfor och K-kalium) som inte innehåller så mycket kväve. Eller ja, generellt gillar jag PK-gödsel mer på blommande växter, fruktträd och bärbuskar etc eftersom det gör att de fokuserar på blomning och fruktsättning. Ger man dem för mycket kväve blir de liksom bortskämda, får det för bra och satsar gärna på att sätta blad istället för blommor och frukt. :)

svara båda på samma knapp.

Tackar för svaren
Blir att gödsla på lite nu då och vänta till nästa år :p

Ang. söderläget, det blir typ söderläge med stenen bakom, men det är ingen hög sten, så det blir ganska "öppet" ändå. Men jag får väl prova och se om det fungerar :)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 792
Senast: Lavinia
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 300
Senast: Snurrfian
·
Trädgård & Växter Har sett de superlånga trådarna om rumsväxter men känns lite mastigt att läsa igenom dem för mina väldigt specifika frågor innan jag...
Svar
11
· Visningar
1 815
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka