Sv: Icke prop ekipage. Så trött.
Du väger 75 kg, fine. Men med sadel och annan utrustning bör du väga 80-85 kg och det ÄR mycket för en ponny i 400 kg klassen. Jag kan väldigt lite om just exmoorponnyer men håller med många andra om att du ser väldigt stor ut på din ponny. Själv hade jag en ponny som vägde mellan 400-450 kg, henne sålde jag för jag ansåg att jag var för stor. Då vägde jag 60 kg och var 164 cm lång. Hon var av den grövre typen och en d-ponny, dock reds hon hårt men var väldigt välmusklad samt reds i ändamålsmässig form.
Det jag har svårt för, precis som andra, är att du skriver som om det vore en rättighet att rida på vilken ponny som helst. Att vuxna rider ponny överlag tror jag ingen bryr sig om, precis som jag skrev i början av tråden (innan jag sett din bild). Men problemet är ju när för stora människor, oavsett ålder, rider för små hästar.
Sedan håller jag också med om att du tyvärr ger ett okunnigt intyck, kan mycket väl vara för att du känner dig besvärad och pressad av situationen och därför uttrycker dig så. Men detta gör nog att människor här i tråden i ren desperation försöker få dig att förstå att det inte är någon rättighet att rida.
Alla ryttare har ett enormt ansvar över sin hästs välbefinnande. En del slarvar och tar inte sitt ansvar, oftast på grund av okunnighet för i regel vill ju alla sina hästar väl. Det är ju ren logik att andra, utomstående, då vill hjälpa till genom att få vederbörande att förstå att den faktiskt skadar eller ger sin häst obehag.
Jag tycker det är bra att du bantar samt håller på att köra in din ponny, för jag hoppas innerligt att det verkligen är så och att du inte bara ljuger för att försvara dig
. Sen tycker jag ändå att du ska att dig en funderare på om det verkligen är lämpligt att vara så lång och rida en liten ponny, även om du bara väger 55-60 kg. Man kan inte ha en liten ponny bara för att man tycker bättre om dem än större, det är ju som sagt var ingen rättighet. Jag hade jätte gärna fortsatt rida ponny, men inser att jag har bättre förutsättningar att utvecklas och ha roligt med en häst. Sen att jag ändå funderar på att köpa en fjording är ju en annan sak
.