icke Könsstereotypa namn

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: icke Könsstereotypa namn

Vilken bra taktik, du undviker mina frågor och kallar dom hårklyverier.

Du vet väl att man slutat med könstestningar inom idrotten för att det skapade personliga tragedier när de som alltid levt och känt sig som kvinnor fått höra att de egentligen är män? Det finns fortfarande ingen kärna som vi kan hänvisa till när det gäller varför kvinnor och män gör si eller så.

Däremot kräver vi hela tiden signaler för att få redan på om det är en kvinna eller man. Din avatar tex är ett agerande där du visar ditt kön. Själv nyser jag som en kvinna, sitter som en kvinna och har ett namn som en kvinna. För jag det inte får jag snabbt reda på att jag är en kvinna som gör det.

Eller du kanske tror att jag är en man?
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

Kimz0r skrev:
Jag gick mycket klädd i svart och blått när jag var yngre. Numera har jag ett antal klädesplagg som går i rosa, och jag äääälskar rosa. Så skjut mig. :eek:

Varför skulle jag göra det? Du får väl bära vilka färger du vill. Och jag har också rosa kläder. Du har inte förstått alls.

Och faktiskt, jag tänker inte förklara för du kommer inte att förstå då heller. Du har skapat en helt egen värld där du inte erkänner nåt du själv inte ser. Du visar det nästan varje gång du skriver ett inlägg - och då blir du också omöjlig att diskutera med eftersom det bara är DU som känner din hemmasnickrade värld.

Och nu får du gärna skjuta mig för överlägsen attityd.
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

Transexuell. Om du inte syftar på intersexuella. Men de hör som sagt till undantagen.

Och personligen skulle jag ha svårt att kalla en kille för "hon", om jag visste om att han bytt kön. Och vice versa.
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

Hyr nyser en kvinna, jämfört med hur en man nyser? Hur skulle det vara om man bara nös, punkt, och inte lade till en könsaspekt?
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

Det jag inte förstår, är att det är så fult att vara kvinna. Om en kvinna gör kvinnliga saker och klär sig i rosa, antyds det att hon inte gör det av egen fri vilja, utan har blivit påverkad till det, utan undantag.

Och ja, jag utgår ifrån mig själv när jag diskuterar. Det betyder inte att jag inte förstår. Men jo, jag ska erkänna att jag inte förstår hur man kan avböja att ta ansvar för sitt eget liv och istället lastar över ansvaret på sina föräldrar/"patriarkatet"/fan och hans mormor.
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

Kimz0r skrev:
Transexuell. Om du inte syftar på intersexuella. Men de hör som sagt till undantagen.

Och personligen skulle jag ha svårt att kalla en kille för "hon", om jag visste om att han bytt kön. Och vice versa.

Många av dem som korrigerat sit fysiska kön att överrensstämma med sitt psykiska, kallar sig inte längre transsexuella, eftersom de då är "botade" så att säga.

Att kalla en person för det hän vill bli kallad för är bara en vanesak. Så snart man vant sig är det inte svårt alls. Men du kanske menar att du är ovillig att göra det, snarare än att det är komplicerat?
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

Kimz0r skrev:
Det jag inte förstår, är att det är så fult att vara kvinna. Om en kvinna gör kvinnliga saker och klär sig i rosa, antyds det att hon inte gör det av egen fri vilja, utan har blivit påverkad till det, utan undantag.

Och ja, jag utgår ifrån mig själv när jag diskuterar. Det betyder inte att jag inte förstår. Men jo, jag ska erkänna att jag inte förstår hur man kan avböja att ta ansvar för sitt eget liv och istället lastar över ansvaret på sina föräldrar/"patriarkatet"/fan och hans mormor.

Det är väl snarare så att du (vi alla) är en DEL av patriarkatet/samhället/föräldrarna som tillsammans bär ansvaret för hur det är.
Det handlar alltså inte bara om att ta ansvar för sitt eget liv, utan även för andras.
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

Jag är knappast ovillig. Det skulle bara vara ovant.

Men vad är ett psykiskt kön? Är det medfött, eller kommer det av påverkan? Hur förklarar man att den pojke som förlorade sin penis vid en omskärelse och uppfostrades som flicka, ändå ville identifiera sig som pojke, när det envist påstås att manligt och kvinnligt kommer av uppfostran?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: icke Könsstereotypa namn

Jag är en del av samhället, ja, men nej, jag tror inte på patriarkatet. När man tar ansvar för sitt eget liv, tar man ansvar för andras. När man väljer sig själv, väljer man även människan.
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

Kimz0r skrev:
Jag är knappast ovillig. Det skulle bara vara ovant.

Men vad är ett psykiskt kön? Är det medfött, eller kommer det av påverkan? Hur förklarar man att den pojke som förlorade sin penis vid en omskärelse och uppfostrades som flicka, ändå ville identifiera sig som pojke, när det envist påstås att mannligt och kvinnligt kommer av uppfostran?

Men jiiises! När ska du börja BEGRIPA någonting?!

Det sitter konstant folk här och försöker förklara för dig vad som INTE är könsbetingat, utan inlärt. Att könsROLLEN, där dessa saker ingår, inte påverkar det faktum att de flesta av oss är män och kvinnor ÄNDÅ!
Det är inte enbart en fitta som gör en kvinna, det är massor av saker, vissa av dem känner vi inte ens till ännu.

Men könsROLLEN - den som handlar om kläder, att vifta på rumpan, att meka med bilar, att sminka sig och om att välja färg på väggarna hemma - DEN är inlärd.
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

Du är en del av samhället även om du inte tror på det.
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

Det är det jag menar. David, som han hette, försökte man ju LÄRA till att vara tjej. Hans föräldrar och psykologer försökte stenhårt att uppfostra honom till flicka.

...och ändå identifierade han sig som pojke.

Om könsrollen är inlärd, varför blev inte David "flicka"?
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

Jag har aldrig påstått att jag inte är en del av samhället. Tvärt om. Dock hävdar jag att jag inte tror på patriarkatet.

Läs vad jag skriver människa.
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

Enda icke könsbundna namnet jag gillar är Tim, men min hund heter redan det ;) min dotter heter Lova... killar kan ju heta Love.... så det är väl rätt så neutralt..... fast ändå inte ;)
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

Kimz0r skrev:
Det är det jag menar. David, som han hette, försökte man ju LÄRA till att vara tjej. Hans föräldrar och psykologer försökte stenhårt att uppfostra honom till flicka.

...och ändå identifierade han sig som pojke.

Om könsrollen är inlärd, varför blev inte David "flicka"?

Den dokumentären var intressant och tragisk, det slutade med att han tog livet av sig :(

Men det torde säga oss något.....
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

Kimz0r skrev:
Det är det jag menar. David, som han hette, försökte man ju LÄRA till att vara tjej. Hans föräldrar och psykologer försökte stenhårt att uppfostra honom till flicka.

...och ändå identifierade han sig som pojke.

Om könsrollen är inlärd, varför blev inte David "flicka"?

De försökte lura på honom en könsroll, ja.
Med könsrollen kommer antaganden om att man tillhör ett visst kön. Om man inte GÖR det, som David, så blir det FEL.
Det är inte klänningen i SIG som gör att det blir fel för David, utan det faktum att hans uppfattas som något han inte är. Samma problematik som transsexuella har.
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

Kimz0r skrev:
Jag har aldrig påstått att jag inte är en del av samhället. Tvärt om. Dock hävdar jag att jag inte tror på patriarkatet.

Läs vad jag skriver människa.

patriarkatet är en del av samhället. Det finns också där, vare sig du väljer att tro på det eller inte.
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

Kimz0r skrev:
Hyr nyser en kvinna, jämfört med hur en man nyser? Hur skulle det vara om man bara nös, punkt, och inte lade till en könsaspekt?

Gärna för mig, men det är inte så det funkar. Världen fungerar inte fullt ut som jag vill. Och återigen, om vi nu inte ska uppträda som män eller kvinnor, varför har du den avaten du har och varför har jag det nicket jag har?

Jag väntar fortfarande på att få veta om en impotent man är en man eller inte.
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

Jane_Done skrev:
Jag väntar fortfarande på att få veta om en impotent man är en man eller inte.

Han har väl fortfarande testestoron bildning i kroppen? precis som kvinnor producerar östrogen..

Skulle denna produktion avstanna av någon anledning (cancer i testiklar osv) så är din kropp fortfarande full av ditt könshormon, och kroppen är byggd efter det.. dvs muskulatur osv...
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

Nu är det så att även kvinnor producerar testosteron och män östrogen. Vid klimakteriet minskar östrogenproduktionen hos kvinnor. Du känner kanske till att äldre kvinnor kan få lite skägg och så?

Men det är
1) inte bara dessa hormon som styr ifall man är kvinna eller man, det finns massor av hormoner i kroppen
2) de som går på hormonbehandling får förvisso vissa skillnader i fettansamlingar, muskler, bröst, humör och sexlust mm, men en kvinna får inte en manlig könsidentitet pga. av den.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
1 895
Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 150
Senast: Bexzor
·
Kropp & Själ Ett av mina barn, snart 17 har bytt förnamn, det går riktigt bra för oss här hemma att komma ihåg att använda rätt namn och vi jobbar...
2
Svar
26
· Visningar
2 823
Senast: Otherside
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
23
· Visningar
1 713
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp