icke Könsstereotypa namn

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: icke Könsstereotypa namn

Kimz0r skrev:
:bow: Jag tycker det är viktigt att man är och får vara olika. Man kan bemötas lika och ha lika möjligheter för det.

Varför är det viktigare att bli bemött olika utifrån kön än olika utifrån individ?
Om könet är det första, så kommer individen på andra plats. Jag vill vända på det.
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

Kat skrev:
Varför är det viktigare att bli bemött olika utifrån kön än olika utifrån individ?
Det du citerade kan även appliceras på individnivå.
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

Stämmer inte det lite dåligt överrens om din önskan om att det ska vara stor skillnad mellan könen?
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

Kat skrev:
Stämmer inte det lite dåligt överrens om din önskan om att det ska vara stor skillnad mellan könen?
Jag önskade inte en stor skillnad. Däremot är jag glad att det i min relation är en skillnad mellan könen. Vidare tycker jag, att man ju ska få vara som man vill och ändå ha samma rättigheter och möjligheter som alla andra. Det FINNS ju faktiskt kvinnor som vill vara "typiskt" kvinnor, och dito för män. Så nej, jag tycker det inte rimmar illa alls. Snarare tvärt om. Man ska få vara som man är, och jag tycker inte alls att det är fel med skillnader mellan könen. Androgynitet är inget jag eftersträvar. Vi föds med skillnader. Skillnaderna finns där. Det är möjligheterna och rättigheterna som ska vara samma oavsett kön/hudfärg/nationalitet, etc.
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

Det är bara det att möjligheterna inte ÄR likadana, eftersom vi uppfrostras efter könsrollsmönster. Om vi behandlades lika, så skulle vi ha dubbelt så många val; vi skulle kunna enkelt välja BÅDE det traditionellt 'kvinnliga' och det traditionellt 'manliga'. Idag kräver det aktiva val - och inte sällan ett rejält motstånd, för att gå emot vår könsroll.
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

Isåfall bör man väl också se till att alla barn får namn som inte på något sätt hänvisar till ursprung? Om det nu ska vara så neutralt som möjligt....

*Sunshine som inte tycker att det är något fel i att döpa en flicka till t.ex. Linda och en pojke till Anders, eller vad det nu kan vara. Och som tycker att t.ex. muslimska pojkar (och även icke-muslimer givetvis!) skall få heta Mohammed om föräldrarna önskar det...*
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

Kat skrev:
Det är bara det att möjligheterna inte ÄR likadana, eftersom vi uppfrostras efter könsrollsmönster. Om vi behandlades lika, så skulle vi ha dubbelt så många val; vi skulle kunna enkelt välja BÅDE det traditionellt 'kvinnliga' och det traditionellt 'manliga'. Idag kräver det aktiva val - och inte sällan ett rejält motstånd, för att gå emot vår könsroll.
Ingen människa har dött av att ta ansvar för sitt eget liv och sin egen situation.
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

Vi är de vi är för att vi delvis formats till det. Jag vill inte forma mina barn till stereotyper.
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

För den sakens skull kan man ta ansvar för sin situation. Och man blir knappast en stereotyp för att man får ett könsbundet namn, eller för att man tillåts vara den man vill vara.
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

Alla små saker bidrar. Rosa kläder på flickor och eldsflammor på pojkar också.
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

Vill du att samhället ska vara androgynt? F.ö. har jag inte sagt något om rosa kläder/eldsflammor. Mina barn ska få kläder som de kan RÖRA sig i och som DE tycker om.
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

Sunshine skrev:
Androgynt :eek:

Tank ett samhalle helt utan olikheter :crazy:

Nej, Tvärtom! Det blir MER olikheter ifall man inte behöver gå på kön, utan börjar med individen.

Ta kläder t.ex:
Det blir inte EN garderob för samtliga människor, utan SAMTLIGA.

Det blir vitsminkade flickor med svart hår,
Det blir tjejer i volangkjol och tajta glittertoppar och mycket byst,
Det blir killar i kostym och bakåtslickat hår
Det blir pojkar i långklänning och högklackat
Det blir grabbar med pippilotter och korta shorts
Det blir brudar i skoteroveraller och gummistövlar
Det blir män med huvtröja och kånkenryggsäck
Det blir flickor med rakat hår och kamoflagebyxor
Det blir killar i jeans och t-shirt

...
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

Ett samhälle utan olikheter?! Usch nä. *ryser* Vem skulle då sy mina HM-tröjor?
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

Tur att majoriteten finns, den håller befolkningen i schack. ;)
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

ramonarunds skrev:
Eller om nagon planerat en storre fest och lamnar bordsplaceringen till nagon som inte kanner personen, sa kanske de satter en tjej mellan tva st tjejer, for att de tror att det ar en kille...och de hade planerat att det skulle vara varannan.
skulle tycka att det var trist om det råkade bli så pga av en sådan miss, man brukar ju rada upp folk i en tjej och en kill spalt innan bordsplaceringen, så det borde inte bli problem.

att fundera på könsneutrala namn har nog aldrig fallit mig in.
mer att namnen passar på barnen, och fungerar sådär i olika språk.
jag ogillar namn som är saknamn, sten, axel, björn osv... men det är väl bra om andra tar de namnen.
det finns ju massor med häftiga namn som inte används så mycket idag, men som jag inte skulle ge mina barn.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
1 897
Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 151
Senast: Bexzor
·
Kropp & Själ Ett av mina barn, snart 17 har bytt förnamn, det går riktigt bra för oss här hemma att komma ihåg att använda rätt namn och vi jobbar...
2
Svar
26
· Visningar
2 823
Senast: Otherside
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
23
· Visningar
1 714
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Ridskoleryttare
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp