icke Könsstereotypa namn

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: icke Könsstereotypa namn

Jag eftersträvar inte androgynitet heller (tyvärr Kat). Men när du (Kimz0r) skriver om förekomsten av givna skillnader måste jag invända. Vilka är dessa skillnader? De är ju aldrig absoluta eller definitiva. Alla män har snopp skrev någon ovan. Betyder det att en man utan snopp inte är någon man? (Sådana förekommer. Och Ovidius har redan upplyst oss om att frekvensen av ett givet fenomen inte spelar någon roll för dess betydelse.)

Skillnaderna mellan könen är som hönan och ägget. Vilket kom först? Ett könsneutralt namn förändrar inte världen, men det är en liten bäck för den som är övertygad om sin sak.
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

Genetiskt är vi kvinna eller man. De generna ger upphov till en mängd skillnader, som börjar med vilket könshormon vi har mest av. Testosteron ger upphov till mer muskelmassa och ett häftigare humör, t.ex. Mindre testosteron = mindre muskelmassa. Östrogen ger, från puberteten, ofta upphov till humörsvängningar - PMS.

Forskning har visat att män är bättre på matematik och praktisk vetenskap. Kvinnor är bättre på språk och teori.

Och så har vi ju bröst/vagina, respektive penis.

En man utan snopp är rent fysiskt inte en man.
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

Men frågan är som alltid var man ska dra gränsen? För oavsett definition av vardera könet kommer flera individer alltid att hamna utanför. Om han inte rent fysiskt är en man utan sin snopp vad är han då?

Inom idrotten har man varit tvungen att lyfta fram det intrikata problemet med generna. Därför att många som genetiskt sett är män har haft en kvinnlig fysiologi. (I de olympiska spelen har man därför könstestat enskilda.) Hermafroditer och allt vad det heter finns i alla möjliga tappningar.

Forskningen kan mycket väl ha bevisat att män är bättre på matematik, men inte varför. Forskningen har ju också visat att pojkar får mer uppmärksamhet i skolan...
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

De områden som används mycket blir också mer utvecklade i hjärnan. Så det är egentigen inget som säger att skillnaderna i hjärnan är medfödda.
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

Nu är jag en sådna som faktiskt tror att både biologin och miljön formar oss.
Testeron osv spelar faktiskt viss roll.
Inte heller så strävar jag medvetet efter könsnetrala namn
DÄREMOT så tycker jag det är helt OKEY med könsnetrala namn!
Jag ser det INTE som något problem, och inte heller har jag läst några vetiga argument emot det
argument som "tänk om det blir fel på bordsplaceringen" tyckte jag var ibladn de fånigaste
Vad tusan spelar det för roll om det sitter 3av samma kön på rad?
Och jag hålelr med kat, det skulel faksitk vara lite roligare om alla fick vara som de är,

Hade en killkopis som var grymt trakkaserad under låg-mellanstadiet för att han lekte med tjejer, hade ett "femnint sätt" gärna bar tjejiga kläder och dessutom gilalde lilli och sussi...
Tänk vad mkt bättre han hade mått omn han fick var som han ville!

För att inte tala om min tjejkompis som "antas" att inte ens kunna kolla oljan i bilen, utan möts av en "lilla gumman, inte ska du behöva göra det där - jag kan hjälpa dig" när hon är en SKITBRA mekaniker - hon får hela tiden kämpa för at tbli tagen på allvar i nya kretsar.

Fram för mer varition! (trots att jag personligen så står inte ut med fjollighet - hos nåt kön alls, men det är en personlig preferens)
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

*knapplån*

Jag och sambon hämtade våra vigselringar idag, och expediten frågade "vem som var vem" (vi har ju könsneutrala namn båda två). Det var nästan kul. :D Jag föredrar när folk gissar rätt från början, speciellt när jag gör saker som traditionellt anses som manliga.
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

Sunshine skrev:
Androgynt :eek:

Tank ett samhalle helt utan olikheter :crazy:


Är kön verkligen den enda olikhet du kan tänka dig? Så fantasilöst.

Det finns massor av olikheter mellan individer. Säkert fler än mellan kön.
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

Russinet skrev:
Men tänk om tjejen nu VILL ha rosa kläder då??

jag upprepar mig:

"Det blir MER olikheter ifall man inte behöver gå på kön, utan börjar med individen.

Ta kläder t.ex:
Det blir inte EN garderob för samtliga människor, utan SAMTLIGA.

Det blir vitsminkade flickor med svart hår,
Det blir tjejer i volangkjol och tajta glittertoppar och mycket byst,
Det blir killar i kostym och bakåtslickat hår
Det blir pojkar i långklänning och högklackat
Det blir grabbar med pippilotter och korta shorts
Det blir brudar i skoteroveraller och gummistövlar
Det blir män med huvtröja och kånkenryggsäck
Det blir flickor med rakat hår och kamoflagebyxor
Det blir killar i jeans och t-shirt"
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

Vad du tjatar Kat! Förstår du inte att tjejen vill ha rosa kläder för att hon kommit på det alldeles själv, helt utan någon påverkan?;) :rofl:
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

Jo självklart!
Och månen där jag bor är grönrandig med små rosa och turkosa prickar.
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

mandalaki skrev:
Vad du tjatar Kat! Förstår du inte att tjejen vill ha rosa kläder för att hon kommit på det alldeles själv, helt utan någon påverkan?;) :rofl:

Så det blir mer rätt om man aktivt förbjuder tjejen att ha rosa då?
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

Vilken forskning? Jag vet att man på 1800-talet påstod det där med språk och matematik, eftersom kvinnor inte studerat matematik men däremot ansågs vara bättre på språk. Anledningen till det tillskrevs olika hjärnor. Alltså fick fysiken förklara något man ockulärbesiktigat sig till.

En man utan penis är inte en man? Du får väl fråga Mr Bobbit om han är kvinna nu då. Eller för all del en kvinna som opererat bort sina bröst eller sin livmoder om de inte skulle vara kvinnor. Eller så är kanske kvinnor som kommit i klimakteriet inte längre kvinnor? Eller hur var det nu med dom som missbrukat steroider. Vilket kön har de antagit?

Ledsen, men det är faktiskt inte könsorganen i sig som definierar utan det faktum att vi varje dag, varje minut agerar våra kön.
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

mandalaki skrev:
Inte vet jag. Du får väl pröva så ser du om ditt påstående stämmer:)

Det var en fråga iofs. ;)

Vår 2 mån. tjej har en salig blandning av färger i garderoben, men övervägande är faktiskt inte rosa. Just nu en vit pyjamas med gröna dinosaurier på :love:
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

mandalaki skrev:
Vad du tjatar Kat! Förstår du inte att tjejen vill ha rosa kläder för att hon kommit på det alldeles själv, helt utan någon påverkan?;) :rofl:
Jag gick mycket klädd i svart och blått när jag var yngre. Numera har jag ett antal klädesplagg som går i rosa, och jag äääälskar rosa. Så skjut mig. :eek:
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

Bobbit fick sin penis fastsydd vill jag minnas, och den ska tydligen vara fullt fungerande.
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

Fullt fungerande? Vet vi det? Och om så är, innebär det att impotenta män inte är män? Eller hur har vi det med infertila män?

Varför väljer du att svara just på den och bortser från resten av det jag skrivit? Poängen är alltså att det inte finns någon exakt kärna i kroppen som avgör om man är man eller kvinna.
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

Han har tydligen spelat in ett antal porrfilmer, bl.a. Frankenpenis och "John Wayne Bobbit Uncut".

Hur som haver behöver man inte gå in på hårklyverier. Vad man är född som räcker gott, generellt. (Ja, det finns intersexuella. Är de många? Nej.) Den genetiska uppsättningen säger också sitt.

Och vad innebär det att "agera sitt kön"?
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

Om man då är född som man, men ser ut som kvinna, vad är man då?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
1 897
Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 153
Senast: Bexzor
·
Kropp & Själ Ett av mina barn, snart 17 har bytt förnamn, det går riktigt bra för oss här hemma att komma ihåg att använda rätt namn och vi jobbar...
2
Svar
26
· Visningar
2 823
Senast: Otherside
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
23
· Visningar
1 714
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp