icke Könsstereotypa namn

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: icke Könsstereotypa namn

Inget viktigt alls för mig, jag är nog en sådan där människa som du nog inte alls tycker om/som inte alls är som du då...

Jag vill klä min dotter i rött o rosa o rosetter o jag vill ge henne dockor, inte sagt att hon inte får bilar också eller får blåa kläder också... men jag gillar nyanser.

När jag var liten ville jag hete Kim mot alla odds, för att det var könsneutralt, jag väl mer emot könsroller när jag var liten än vad jag är nu... hm , stackars min tjej (om det nu är det i magen då) som kommer få det lika dant som jag hade det... ;-)
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

Jag måste få hålla med.

Jag är oerhört glad att min sambo är MAN och på alla sätt och vis är MANLIG. Och även om jag kan vara mindre kvinnlig ibland, så älskar jag att vara KVINNA i hans närhet, och KVINNLIG lite då och då. Usch så tråkigt det hade varit om vi hade varit "könsneutrala".
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

Det känns som jag förklarat det en miljon gånger.
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

Jag tänkte inte på det då jag fick barn. Inte på könsneutrala namn, alltså.
Sen blev det namn min son har könsneutralt, vilket jag ogillade lite i början - mest för att det kändes som att namnet VAR ett pojknamn, att flickor fick namnet kändes mer som att deras föräldrar var obildade än som något slags könsrollsöverskridande projekt - och jag gillar sådana projekt.

Här finns en lista över namn som är könsneutrala i den meningen att de bärs av både kvinnor och män i Sverige.

http://www.prv.se/personnamn/konsneutrala_namn.html

Alla ni som säger att det inte beror på namnet att vi har ojämställdhet mellan könen har ju rätt. Problemet är bara att ojämställdhet inte beror på någon enda av alla de saker som tillsammans skapar ojämställdhet, så med det resonemanget ska vi inte ändra på något för allt är ändå för små skitsaker för att bry sig om. Men det sammanlagda resulatet i samhället tycker väl många INTE är en liten skitsak som man inte behöver bry sig om?
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

Fast jag kan ändå inte fatta hur en ändring av NAMNEN skulle göra samhället mer jämställt???

Eller är det inte jämställdhet som efterfrågas här? Är det könsneutralitet? Och i så fall, VARFÖR? Och HUR????

Förstår inte alls, vi ÄR ju och kommer alltid vara OLIKA. Varför är det fel?

LIKA VILLKOR, ja.
LIKA NAMN, nej, ser inte anledningen.



/Jossan
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: icke Könsstereotypa namn

Petruska skrev:
Men det sammanlagda resulatet i samhället tycker väl många INTE är en liten skitsak som man inte behöver bry sig om?

Jag håller med dig om skitsakerna - men jag tycker inte att namn är en av dem. Som mino formulerade så väl en bit upp i tråden: Det är inte namnet som hindrar människor att undersöka alternativa identiteter och könsöverskridande verksamheter.

På sin höjd kan ett könsneutralt skapa lite inledande förvirring men det vinner man inget på, mer än överraskningen. Men inte har det med jämställdhet att göra.
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

Jossan skrev:
Fast jag kan ändå inte fatta hur en ändring av NAMNEN skulle göra samhället mer jämställt???

Ja, namnen är inte min parollfråga, men JAG tror att samhället blir mer jämställt om vi fokuserar mindre på de två könen.

Eller är det inte jämställdhet som efterfrågas här? Är det könsneutralitet? Och i så fall, VARFÖR? Och HUR????

Jag är oklar över skillnaden mellan jämställdhet och könsneutralitet. Könsneutral lagstiftning, lönesättning, villkor på arbetsmarknaden osv osv = jämställdhet, eller?

Förstår inte alls, vi ÄR ju och kommer alltid vara OLIKA. Varför är det fel?

Ja, du menar förstås att "vi kvinnor" är olika "de, männen"? Är kvinnor lika varandra då, menar du? Vilken egenskap har alla kvinnor men ingen man? Jag kommer inte på någon? Flera av de personer jag känner väl och känner mig mest lik är män. Och det är inte jag, enligt alla normala definitioner.

Svarta och vita är olika. Många skulle säga att judar och goy är olika. Svarta och vita, precis som judar och goy, har ofta men inte alls alltid olika namn. Jag känner ingen vit Filimenia, och jag tror inte att jag känner någon icke-judisk Moshe.

Varför inte säga att alla människor längre än 170 cm är lika varandra och alla under den längden är också inbördes lika? Eller alla som har bakåtböjd tumme, jämfört med dem som inte har det? Hur vi kategoriserar är upp till oss själva, det finns inga sanna kategorier i världen som vi kan liksom avtäcka och sen hålla oss till. Anser jag.
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

Könsneutralt?
Inte en tanke!
Ett fint namn som passade honom var viktigare.

När jag växte upp var det ju lite coolt o spännande med såna som hade namn som Kim etc...men idag krävs det nog lite mer för att sticka ut.
Tex heta Anna (som kille) eller Karl (som tjej).
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

Jane_Done skrev:
Att jag inte tänkte på det! Naturligtvis övergår ju pojknamnet till att bli enbart flicknamn. *Dunkar pannan som vanligt över meknaismerna. Och att jag inte kom på det själv.*
hehe du är rolig! :D

Det är väl bra att jag finns och kan upplysa dig om livets mysterier i namnvärlden...

/Priffe som har ett stort intresse av namn
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

mandalaki skrev:
Jag håller med dig om skitsakerna - men jag tycker inte att namn är en av dem. Som mino formulerade så väl en bit upp i tråden: Det är inte namnet som hindrar människor att undersöka alternativa identiteter och könsöverskridande verksamheter.

På sin höjd kan ett könsneutralt skapa lite inledande förvirring men det vinner man inget på, mer än överraskningen. Men inte har det med jämställdhet att göra.

Jag anser att namnet tillhör en av alla de småsaker som är viktiga i jakten på ett jämställt samhälle som ser till individ istället för till kön.

I och med att namnet direkt avslöjar könsidentitet och att man lägger vikt i att göra det könsspecifikt, så har man också tydliggjort att kön spelar roll.
I min drömvärld spelar kön en underordnad, för att inte säga obetydlig roll. Därför anser jag också att könsneutrala namn - och rätten att ge sitt barn vilket namn man vill - är viktigt.
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

*börjar förstå mer hur du tänker*
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

ramonarunds skrev:
Jag tror att det skapar mer problem an vad det for ratt for sej.
Tex i sammanhang dar man bara har namnet och inte konet..CV, anmalningar till olika evenemang etc.
Visst gar det mesta att andra pa, men varfor gora det krangligare for sej an vad man behover?

Dessutom sa ar ju en flicka en flicka och en pojk en pojk. Varfor ha ett "neutralt" namn??

Exakt! Jag sitter och får e-post från massor av folk och med vissa namn är det hopplöst att veta om man ska svara Dear Mr eller Dear Ms...:o De själva lär också bli trötta på att få brev till Bäste herr fast de är tjejer osv.

Själv har jag heller inget behov av att blanda namn. Jag tycker det är viktigare att båda existerande könen har samma förutsättningar, lön osv.
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

Kat skrev:
Jag anser att namnet tillhör en av alla de småsaker som är viktiga i jakten på ett jämställt samhälle som ser till individ istället för till kön.

I och med att namnet direkt avslöjar könsidentitet och att man lägger vikt i att göra det könsspecifikt, så har man också tydliggjort att kön spelar roll.
I min drömvärld spelar kön en underordnad, för att inte säga obetydlig roll. Därför anser jag också att könsneutrala namn - och rätten att ge sitt barn vilket namn man vill - är viktigt.

Ja - att kön spelar roll. Däremot inga värderingar om vilket som är det starkaste. Jag vill tvärtom att båda ska vara lika mycket värda trots att man kan se kön. Då har vi uppnått något. Annars blir det ju bara att "gömma sig". :)
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

Kimz0r skrev:
Jag är oerhört glad att min sambo är MAN och på alla sätt och vis är MANLIG. Och även om jag kan vara mindre kvinnlig ibland, så älskar jag att vara KVINNA i hans närhet, och KVINNLIG lite då och då. Usch så tråkigt det hade varit om vi hade varit "könsneutrala".

Håller helt med dig. Vi har ju olika kön. Det finns män och kvinnor och vi är olika. Däremot ska man inte behandlas olika pga kön.
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

mawito skrev:
Håller helt med dig. Vi har ju olika kön. Det finns män och kvinnor och vi är olika. Däremot ska man inte behandlas olika pga kön.
:bow: Jag tycker det är viktigt att man är och får vara olika. Man kan bemötas lika och ha lika möjligheter för det.
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

Sjalen skrev:
Exakt! Jag sitter och får e-post från massor av folk och med vissa namn är det hopplöst att veta om man ska svara Dear Mr eller Dear Ms...:o De själva lär också bli trötta på att få brev till Bäste herr fast de är tjejer osv.

Poängen är väl att bli av med just saker som den första fokuseringen på kön. Inled med något annat!
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

Sjalen skrev:
Ja - att kön spelar roll. Däremot inga värderingar om vilket som är det starkaste. Jag vill tvärtom att båda ska vara lika mycket värda trots att man kan se kön. Då har vi uppnått något. Annars blir det ju bara att "gömma sig". :)

Jag vill inte ATT det ska spela roll. Är det svårt att förstå?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
1 897
Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 151
Senast: Bexzor
·
Kropp & Själ Ett av mina barn, snart 17 har bytt förnamn, det går riktigt bra för oss här hemma att komma ihåg att använda rätt namn och vi jobbar...
2
Svar
26
· Visningar
2 823
Senast: Otherside
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
23
· Visningar
1 714
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Ridskoleryttare
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp