icke Könsstereotypa namn

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: icke Könsstereotypa namn

escodobe skrev:
I frankrike är marie även ett killnamn:-)

Men då är det väl ofta i kombination med ex. Jean?

Jag vet att Frankrike har en kvinnlig version av många namn. Ex.

Jean - Jeanette
Noël - Noëlle
Yvon - Yvonne
Adrien - Adrienne
Aimé - Aimée
Alexandrie - Alexandrine
Célestin - Célestine
Charlot - Charlotte

Uttalet skiljer sig en del, men ofta är det bara ett extra feminint e eller dubbla konsonanter som skiljer stavningen åt.

Men jag vet också att många mansnamn i mellanöstern/asien slutar på a. Kankse vänjer vi oss snart vid det med?

Genom en ökad invandring får vi fler nya namn att använda i vårt samhälle, vilket är ganska kul. Vem kände till namnen Darin och Laleh innan dessa blev poppis?

Sherin är för övrigt ett vackert persiskt namn tycker jag. Det betyder söt = ett flicknamn.

/Priffe - namnnörd som älskar franska namn :o

Sorry om detta blev lite off topic...
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

prinsessfeminist skrev:
Men då är det väl ofta i kombination med ex. Jean?

Jag vet att Frankrike har en kvinnlig version av många namn. Ex.

Jean - Jeanette
Noël - Noëlle
Yvon - Yvonne
Adrien - Adrienne
Aimé - Aimée
Alexandrie - Alexandrine
Célestin - Célestine
Charlot - Charlotte

Uttalet skiljer sig en del, men ofta är det bara ett extra feminint e eller dubbla konsonanter som skiljer stavningen åt.

Men jag vet också att många mansnamn i mellanöstern/asien slutar på a. Kankse vänjer vi oss snart vid det med?

Genom en ökad invandring får vi fler nya namn att använda i vårt samhälle, vilket är ganska kul. Vem kände till namnen Darin och Laleh innan dessa blev poppis?

Sherin är för övrigt ett vackert persiskt namn tycker jag. Det betyder söt = ett flicknamn.

/Priffe - namnnörd som älskar franska namn :o

Sorry om detta blev lite off topic...

min sons namn är oxå franskt, Dominic...stavas i stil med Dominque om det är en tjej.Ett neutralt namn som tex Kim, Robin (Robyn)..mm..
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

Olius skrev:
Relativt ofta idag så söker ju företag det ena könet i första hand. Alltså, utan att det handlar om diskriminering.
:confused:
VA? Jag som jobbar med personalfrågor blir vääääldigt förvånad över att det skulle vara något som sker "relativt ofta".... Enligt jämställdhetslagen ska man ha väldigt goda skäl till att söka ett visst kön. Eller så söker man just underrepresenterat kön (också i enlighet med jämställdhetslagen). Det kanske är det sistnämnda du menar?

Förresten; vid en snabb koll på AMS hemsida så finner jag inte några annonser alls där man efterfrågar ett visst kön. Man söker florist, sjuksköterska, förskollärare, plåtslagare, bagare/konditor, medlemsvärvare, lastbilsförare osv osv osv, men i ingen av det 20-tal annonser jag hittat efterfrågas KÖNET på personen. Däremot hänvisar några få till jämställdhetslagen och skriver att de vill eftersträva en jämn könsfördelning.
 
Senast ändrad:
Sv: icke Könsstereotypa namn

Jag vet inte om jag orkar gå in på någon djup diskussion om hur man ska tolka "relativt ofta" i det här sammanhanget. Jag har sett ett flertal sådana annonser, alltså förekommer det. Det måste väl absolut du också ha gjort?! Den exakta frekvensen är i sammanhanget ointressant känns det som. Att det inte fanns någon bland de 20 du skumma senast säger väl egentligen ingenting.
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

Olius skrev:
Jag vet inte om jag orkar gå in på någon djup diskussion om hur man ska tolka "relativt ofta" i det här sammanhanget. Jag har sett ett flertal sådana annonser, alltså förekommer det. Det måste väl absolut du också ha gjort?!
Nej, faktiskt inte! Det var därför jag uttryckte förvåning. De gånger jag har sett det har just varit i sammanhanget "vi ser gärna kvinnliga/manliga sökanden då vi eftersträvar en jämnare könsfördelning". Annars har jag faktiskt inte alls sett det de dryga 10 år som jag jobbat inom området. Jo, förresten, någon gång på enstaka annonser som personlig assistent eller elevassistent. Där man söker någon av samma kön som den man ska serva. Antagligen en ren "trygghetsaspekt" när det gäller personlig hygien och dylikt. Jag har för övrigt jobbat även med rekrytering själv och könet är definitiv en ren bisak. Det viktiga är ju lämpligheten för arbetet. Och den har ytterst sällan samband med kön (även om det finns undantag).

Jag kan tillägga att det är rent OLAGLIGT att skriva i annonser att man söker någon av visst kön undantaget de situationer jag talat om; när man söker fler killar för att vi är så många tjejer o vice versa eller om det HAR betydelse för jobbet (vilket är väldigt sällsynt som sagt). Om man till en tjänst som butiksbiträde skriver "vi vill helst ha kvinnliga sökanden så att du platsar i vårt glada tjejgäng!" så kan man anmäla detta till Jämo för att det bryter mot diskrimineringslagarna vi har. Jag blir förvånad om många arbetsgivare skriver så idag, det verkar i så fall ovanligt okunnigt... (att de sen ofta anställer en tjej ändå, det är en annan sak.... man kan alltid hitta "kryphål" och hävda att en person av samma kön (etnicitet, religion eller andra faktorer) som redan finns på arbetsplatsen är den som har bästa kompetensen, oavsett om det var alldeles sant eller inte ur en objektiv synvinkel).
 
Senast ändrad:
Sv: icke Könsstereotypa namn

Det finns ju endel riktigt fina icke könsstereotypa namn som Robin och Pascal bla. Men jag tycker inte att det är viktigt med såna namn, det kan nog också vara jobbigt i vissa situationer. Men dom 2 tycker jag är fina iaf.
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

mino skrev:
det är mycket viktigare att bryta fördomar genom att vara på annat sätt än folk förväntar sig. / Det är inte namnet som hindrar människor att undersöka alternativa identiteter och könsöverskridande verksamheter.
:bow: :bow: :bow:
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

Björk skrev:
Nej, faktiskt inte! Det var därför jag uttryckte förvåning. De gånger jag har sett det har just varit i sammanhanget "vi ser gärna kvinnliga/manliga sökanden då vi eftersträvar en jämnare könsfördelning".

Du har säkert rätt. Dock finns ju annonserna och det var ju det som var själva urfrågan. Inte av vilken anledning.
 
Senast ändrad:
Sv: icke Könsstereotypa namn

I mitt kvinnodominerande yrke ser man relativt ofta annonser där de skriver "gärna manliga sökande" och hävdar just önskemål om jämnare könsfördelning. Har dock aldrig sett att någon söker tex kvinnor för att platsa i kvinnogruppen, dvs inte gjort fel.
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

Charlie, Kim, Janne (jag vet en norska som heter så.. :p), Robin,Robyn, jaa.. raymond och blåbär kanske? hehe
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

Varför ska allt vara så jäkla neutralt :devil: Vi är ju skapta som MAN och KVINNA inte som några androgyna skyltdockor! Vi SER olika ut, vi BETER oss olika, vi ÄR olika. Hur än vi pysslar på med våra neutrala kläder/färger/leksaker/namn/behandlas identiskt lika så kommer människan fortfarande födas som MÄN och KVINNOR och vi kommer fortsätta vara OLIKA!
VAD gör skillnaden att grabbarna får leka med bilar å tjejerna med dockor? VAD gör skillnaden om min dotter får en rosa klänning å sonen snickarbrallor?
Jag älskar olikheterna mellan könen, vi är skapta för att komplettera varandra. Mannen har en snopp å kvinnan ett hål. Mannen är fysiskt starkare och kvinnan är psykiskt starkare. Mannen har jaktinstinkter och kvinnan modersinstinkter.
Jag tycker vi ska fortsätta kalla våra söner för Magnus, Karl, Johan å Markus å tjejerna ska få heta Anna, Lisa, Emma och Maja för att bekräfta och acceptera att vi är OLIKA och det är underbart å helt normalt! För DET kan vi inte ändra på!!
sen kan vi såklart försöka ändra KVINNOSYNEN å jämnställdheten i fråga om rättigheter i samhället; samma lön för samma förutsättningar osv. För även om vi är olika så är vi alla lika mycket VÄRDA!
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

Olius skrev:
Du har säkert rätt. Dock finns ju annonserna och det var ju det som var själva urfrågan. Inte av vilken anledning.
Ja, jag tycker dock det är en stoooor skillnad på anledningarna.
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

oz_joj skrev:
I mitt kvinnodominerande yrke ser man relativt ofta annonser där de skriver "gärna manliga sökande" och hävdar just önskemål om jämnare könsfördelning. Har dock aldrig sett att någon söker tex kvinnor för att platsa i kvinnogruppen, dvs inte gjort fel.
Har inte jag heller sett.
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

Eftersom det faktiskt FINNS 2 olika kön, så ser jag det inte som något viktigt/prioriterat att komma på könsneutrala namn..
Mina har traditionella könsbundna namn
*Erik Anders Kristofer
*Kristina Margaretha My
*Anna Maria Magdalena
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

Vår son heter Melker Johannes.
Eftersom han är en pojke fick han ett pojknamn. Vi har aldrig ens funderat på könsneutrala namn.
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

Att jag inte tänkte på det! Naturligtvis övergår ju pojknamnet till att bli enbart flicknamn. *Dunkar pannan som vanligt över meknaismerna. Och att jag inte kom på det själv.*
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

Och då blir det så synd om pojkarna, för då har de inga att välja bland ;)
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

Vi beter oss olika för att det finns folk som du.
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

Kat skrev:
Är det fler än jag som tyckt eller tycker det är viktigt att ge sina (blivande) barn icke könsbundna namn?

Har era barn sådana?
vad heter de i så fall?
Nej tvärtom. Vi valde medvetet ett pojknamn till en pojke!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
1 895
Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 150
Senast: Bexzor
·
Kropp & Själ Ett av mina barn, snart 17 har bytt förnamn, det går riktigt bra för oss här hemma att komma ihåg att använda rätt namn och vi jobbar...
2
Svar
26
· Visningar
2 823
Senast: Otherside
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
23
· Visningar
1 713
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp