icke Könsstereotypa namn

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: icke Könsstereotypa namn

Det är många typiska killnamn som det finns tjejer av i Sverige och tvärsom... Vi pratade om det på jobbet för nån vecka sedan... Efter det så gick jag in på scb s hemsida och sökte på namn.. Alla på jobbet fanns (15 personer) det personer som hade "fel" namn/könet...
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

ramonarunds skrev:
Tex om ett foretag helt vill ha en kvinnlig anstalld (fast de skulle de ju inte saga i annonsen) sa gar manliga sokande bort ganska snabbt bara darfor. Det var en sadan grej jag menade.
Samt att om personen ar anmald till tex ett ridlager och som tjej blir placerad i kill-gruppen.
Eller om nagon planerat en storre fest och lamnar bordsplaceringen till nagon som inte kanner personen, sa kanske de satter en tjej mellan tva st tjejer, for att de tror att det ar en kille...och de hade planerat att det skulle vara varannan.

Det kanske är just de sakerna man vill uppnå?
Jag tycker det är jättetrevligt när de tar fel på mig. Och det händer ofta.
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

Hon får det så bökigt i herrlaget bara och han är nog inte välkommen i damlaget.
Så länge som där är herr och damhockey, så blir det ett problem.
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

Nä, inget problem alls. Hockey spelas ju inte på papperet. Rätt snabbt måste man delta rent fysiskt och då syns det ju om man är kvinna eller man. Alltså spelar namnet ingen roll.
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

Både sambon och jag råkar ha ett könsneutralt namn vardera, och utöver det minst ett könsbundet namn. Våra barn får antingen hans eller mitt förnamn - som båda är könsneutrala - som andranamn, och ett könsbundet namn som förnamn. Inte då för att namnen råkar vara könsneutrala, utan just för att det råkar vara våra namn, och jag för gärna vidare dem till mina barn.
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

mandalaki skrev:
Ja, det vill du säkert. Men att välja könsneutrala namn kan omöjligt vara ens ett myrsteg på den vägen.

varför inte?
Ju mindre skillnader - desto bättre, resonerar jag.
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

Kimz0r skrev:
Både sambon och jag råkar ha ett könsneutralt namn vardera, och utöver det minst ett könsbundet namn. Våra barn får antingen hans eller mitt förnamn - som båda är könsneutrala - som andranamn, och ett könsbundet namn som förnamn. Inte då för att namnen råkar vara könsneutrala, utan just för att det råkar vara våra namn, och jag för gärna vidare dem till mina barn.

Men det är bra på det viset att de kan välja också.
Om nu föräldrarna godtar det förstås.
Mina föräldrar vägrade kalla mig det JAG ville heta som barn. De vägrar fortfarande förressten, men jag har lärt mig leva mde det.
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

Kat skrev:
varför inte?
Ju mindre skillnader - desto bättre, resonerar jag.

Det där är intressant.
Feminister i tyskspråkiga länder hävdar motsatsen. Skillnaderna SKA synas, vilket ska göra kvinnorna "synliga". Om det är en bra väg att gå vet jag inte, men det är intressant att det skiljer så mycket mellan olika länder.

(Och detta hade iofs inget med tråden att göra - men men)
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

Det är lite olika på olika feminister. Men jag är queerfeminist, så jag har väldigt mycket transproblematik och sådant med i tanken.
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

Olius skrev:
Borde inte spela någon roll i det fallet, för vilket kön man är kan ju ändå framgå av texten i ansökan.
Och i de flesta fall bör väl inte ens det spela någon roll? Vilket kön man har ska väl inte påverka hur lämplig man är för ett jobb? Har man rätt meriter så borde väl det räcka kan jag tycka.
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

Jag har aldirg funderat så mycket över könsnetrala namn, de finns liksom ,tycker inte det är något konigt med det.
Däremto så reagerar jag på de som tycker att det skulle vara ett "problem" med könsneturala namn.
Hitills har jag inte stött på ett enda vettig argument emot könsnetrala namn.
Vad tusan spelar det för roll om det inte framgår om hockysplaren är en man eller kvinna? Bordsplaceringen/läger exemplet likså?

(för övrigt tycker jag de tär lite kul tex på internet, ibland blir man rikgt förvånad när man får reda på vilket kön personen har. Jag har gissat fel både en och två gånger....)
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

Inte_Ung skrev:
Max är då kort för Maxiné och Alex för Alexandra.

Hihi, pojknamn trodde du ja.
Har inte du sett "Dark Angel"?
Där så är Max en flicka.

Det slog mig när jag skrivit det här att Alex är ett "vanligt" tjejnamn i USA men jag har inte hört Max på någon tjej. Alex döpte vi med kopplingen till Alexander den store men tyckte det var praktiskt att döpa honom till det han skulle komma att kallas för.

Tänk vad frigjord man kan vara utan att veta om det ;)
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

Och jag som har en tjej-bekant som heter Alex har tyckt att det är ett tjej-namn.... ;)
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

Relativt ofta idag så söker ju företag det ena könet i första hand. Alltså, utan att det handlar om diskriminering.
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

Stollan skrev:
Jag ville ha ett namn som är svårt att rimma på.

Du ville alltså inte döpa ditt barn till, Britta, Kajsa, Ulla, Nisse osv. :smirk:

Hehe har inget bättre för mig än att hitta på rimnamn på lördagkväll...
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

jag kommer att ge mitt barn ett könsbundet namn. Min bestämda uppfattning när det gäller möjligheter för olika kön att variera sina aktiviteter är att det är mycket viktigare att bryta fördomar genom att vara på annat sätt än folk förväntar sig. För mig ger det starkare effekt utåt med hockeymålvakten eller oljeriggsarbetaren Sofia än att hon heter Kim. Det är inte namnet som hindrar människor att undersöka alternativa identiteter och könsöverskridande verksamheter.
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

Kat skrev:
Är det fler än jag som tyckt eller tycker det är viktigt att ge sina (blivande) barn icke könsbundna namn?

Har era barn sådana?
vad heter de i så fall?

Jag tycker inte att det är viktigt, tyvärr är det så att de sk "könsneutrala" namnen utarmar pojknamnen.

I USA var länge namn som Madison, Hailey, Cameron etc pojknamn. Numera har de mer eller mindre blivit renodlade flicknamn. Inte många föräldrar väljer numera dessa namn för sina pojkar...

Så, precis som vanliga livet så är det så att den manliga normen styr och vi kvinnor är inte sena att ta efter. En förflyttning av namn från flicknamn till att bli pojknamn är inte lika självklar. Inte många skulle namnge sin son Isabelle till exempel.

Så jag är i det här avseendet ganska traditionell. Jag ser helt enkelt ingen poäng i det.

Om tillräckligt många flickor i Sverige heter Robin och Kim så är det snart inget gångbart pojknamn längre och "könsneutraliteten" är ett minne blott.

Dessutom så avslöjas vårt kön så fort vi visar oss eller öppnar munnen och då känns namnet som en bisak. Det är trots allt "bara" en benämning på en person.

Vad gäller ansökningshandlingar så önskar jag mig anonyma sådana där namn och ålder inte finns med alls.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
1 895
Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 150
Senast: Bexzor
·
Kropp & Själ Ett av mina barn, snart 17 har bytt förnamn, det går riktigt bra för oss här hemma att komma ihåg att använda rätt namn och vi jobbar...
2
Svar
26
· Visningar
2 823
Senast: Otherside
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
23
· Visningar
1 713
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp