icke Könsstereotypa namn

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: icke Könsstereotypa namn

Så om jag tar testosteron blir jag man? Förstår ni inte att kön och identitet är beroende av så många olika saker att man, tredje gången jag skriver det nu, inte KAN hitta svaren i en specifik del av kroppen.

Kromosomer kanske? XX och XY förväntar vi oss. Jaha, ja, men vad gör vi med XXY och X0?
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

Jane_Done skrev:
Så om jag tar testosteron blir jag man? Förstår ni inte att kön och identitet är beroende av så många olika saker att man, tredje gången jag skriver det nu, inte KAN hitta svaren i en specifik del av kroppen.

Kromosomer kanske? XX och XY förväntar vi oss. Jaha, ja, men vad gör vi med XXY och X0?

nej men vi kan bestämma kön utifrån kromosomerna, eller hur?

Det är klart att där finns många bidragande faktorer till att man kallar någon man eller kvinna, utan tvekan..... Men kön är definitivt en stor del
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

Kat skrev:
Nu är det så att även kvinnor producerar testosteron och män östrogen. Vid klimakteriet minskar östrogenproduktionen hos kvinnor. Du känner kanske till att äldre kvinnor kan få lite skägg och så?

Men det är
1) inte bara dessa hormon som styr ifall man är kvinna eller man, det finns massor av hormoner i kroppen
2) de som går på hormonbehandling får förvisso vissa skillnader i fettansamlingar, muskler, bröst, humör och sexlust mm, men en kvinna får inte en manlig könsidentitet pga. av den.

nej så klart, psykologiska, biologiska faktorer spelar roll, det handlar om hur man känner sig.... Men jag förstår inte inte vad som är så fel med det? Jag uppträder som kvinna för jag känner mig och identifierar mig som en kvinna, måste det vara fel? Jag känner mig kvinnlig på alla sätt och vis, jag känner mig hetero på alla sätt och vis..

grannen kanske känner sig manlig och homo på alla sätt och vis, so what?

Varför kan man inte få känna som man vill? sen visst, det är avvikande, minder vanligt med transar och homo, men vem bryr sig? det är indvidernas relation till dig eller mig som är viktig för vänskap och alla andra slags band, inte hur de identifierar sig själv eller identifieras av andra i samhället?
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

Kat skrev:
Om man då är född som man, men ser ut som kvinna, vad är man då?

Det beror väl på individen. Fanns ett intressant exempel på detta i årets Americal Idol. En ung kille med ett typiskt manligt namn (minns inte vad det var dock) men som såg ut exakt som en tjej - mycket feminina drag, långt snyggt blont hår osv och som var klädd i V-ringad (väldigt urringad) tröja och tajta jeans och höga klackar har jag för mig. Han fick kommentaren "du ser ut som en tjej" och han blev MYCKET upprörd över detta. Grät i famnen på sin mamma efter sin audition och snyftade att varför tog alla honom för en tjej hela tiden, han var ju kille?

Han SÅG UT som och lät som en tjej (när han sjöng, framförallt). Men var helt klart en kille och identifierade sig som det också. Hans kläd-och frisyrval accentuerade hans kvinnliga ansiktsdrag och detta förvirrade allmänheten. Jobbigt för honom och man kan ju här tycka att folk inte skulle lägga så mycket tyngdpunkt på utseendet eller dra alla över en kam. Däremot verkade han inte alls lida av sitt typiska pojknamn, för han var ju kille!

Bara en parentes ;)
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

Kat skrev:
Nej, Tvärtom! Det blir MER olikheter ifall man inte behöver gå på kön, utan börjar med individen.

Ta kläder t.ex:
Det blir inte EN garderob för samtliga människor, utan SAMTLIGA.

Det blir vitsminkade flickor med svart hår,
Det blir tjejer i volangkjol och tajta glittertoppar och mycket byst,
Det blir killar i kostym och bakåtslickat hår
Det blir pojkar i långklänning och högklackat
Det blir grabbar med pippilotter och korta shorts
Det blir brudar i skoteroveraller och gummistövlar
Det blir män med huvtröja och kånkenryggsäck
Det blir flickor med rakat hår och kamoflagebyxor
Det blir killar i jeans och t-shirt

...

Men vi pratade väl om tilltalsnamn här? Jag menar att det vore hemskt tråkigt om alla människor hade androgyna namn - för varför är det så himla fult att heta t.ex. Linda eller Peter? Jag vet att du menar att Linda borde vara ett killnamn och tvärtom...men JAG tycker att det är rätt trevligt att vi har såväl flick som pojknamn som androgyna namn som kan användas för bägge könen om man så vill. Tycker inte att föräldrar skall hackas på för att de väljer att döpa sin lilla dotter till Linnea...

Vad gäller det övriga så har iaf jag hur många exempel som helst på barn i min bekantskapskrets som vuxit upp med föräldrar som varit mycket noga med att köpa könsneutrala leksaker, kläder osv och ÄNDÅ har döttrarna valt rosa och volanger och spetsar och Barbie så fort de blivit gamla nog att göra sin röst hörd. Till stor förtvivlan för speciellt en av mina vänner, som verkligen AVSKYR rosa och nästan kräks varje morgon när dottern fullkomligen VÄGRAR att sätta på sig något annat!

Är det fel då eller?
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

mandalaki skrev:
Är kön verkligen den enda olikhet du kan tänka dig? Så fantasilöst.

Det finns massor av olikheter mellan individer. Säkert fler än mellan kön.

Äsch. Det här tänker jag inte ens kommentera. Du hackar ju alltid på mig...:crazy:
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

Sunshine skrev:
Äsch. Det här tänker jag inte ens kommentera. Du hackar ju alltid på mig...:crazy:
:confused:

Eftersom jag inte har koll på vem du tittade jag på "fler inlägg" av dig och gick igenom flera sidor av dem. Och åtminstone snabbt såg jag inte ens en tråd där du och jag deltog.
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

ankans skrev:
Varför kan man inte få känna som man vill? sen visst, det är avvikande, minder vanligt med transar och homo, men vem bryr sig? det är indvidernas relation till dig eller mig som är viktig för vänskap och alla andra slags band, inte hur de identifierar sig själv eller identifieras av andra i samhället?

De allra flesta vill bli identifierade som det som de känner sig som.
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

Sunshine skrev:
Men vi pratade väl om tilltalsnamn här? Jag menar att det vore hemskt tråkigt om alla människor hade androgyna namn - för varför är det så himla fult att heta t.ex. Linda eller Peter? Jag vet att du menar att Linda borde vara ett killnamn och tvärtom...men JAG tycker att det är rätt trevligt att vi har såväl flick som pojknamn som androgyna namn som kan användas för bägge könen om man så vill. Tycker inte att föräldrar skall hackas på för att de väljer att döpa sin lilla dotter till Linnea...

Vad gäller det övriga så har iaf jag hur många exempel som helst på barn i min bekantskapskrets som vuxit upp med föräldrar som varit mycket noga med att köpa könsneutrala leksaker, kläder osv och ÄNDÅ har döttrarna valt rosa och volanger och spetsar och Barbie så fort de blivit gamla nog att göra sin röst hörd. Till stor förtvivlan för speciellt en av mina vänner, som verkligen AVSKYR rosa och nästan kräks varje morgon när dottern fullkomligen VÄGRAR att sätta på sig något annat!

Är det fel då eller?

Varför skulle det vara tråkigt?
Är Peter ett roligare namn bara för att killar har det? Eller blir det mindre skillnad av det?

Jag har själv ett namn som är att betrakta som könlöst idag. Det är långt ifrån tråkigt.

Jag har sett många föräldrar köpa sådana saker till sina barn- och sedan genom sina (omedvetna) sätt att hantera barnen, ÄNDÅ gjort att de blir väldigt könsstereotypa.

Jag har aldrig talat om att inte barnen ska få leka med det som de VILL leka med, så varför slår du bakut om detta?

Poängen jag och flera här vill ha fram, är att det i mångt och mycket är vi som styr hur barn uppfattar kön.
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

Jane_Done skrev:
Gärna för mig, men det är inte så det funkar. Världen fungerar inte fullt ut som jag vill. Och återigen, om vi nu inte ska uppträda som män eller kvinnor, varför har du den avaten du har och varför har jag det nicket jag har?
Jag kan byta avatar om du vill, det är lätt gjort.

Jane_Done skrev:
Jag väntar fortfarande på att få veta om en impotent man är en man eller inte.
En impotent man är en man, ser inte att jag någonsin påstått något annat.
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

Kat skrev:
patriarkatet är en del av samhället. Det finns också där, vare sig du väljer att tro på det eller inte.
Nej, jag tänker inte acceptera att patriarkatet existerar "bara för att jag ska". Jag är en del av samhället, men jag tror inte på patriarkatet. För mig existerar inte patriarkatet. Jag är en del av samhället trots att jag inte tror på patriarkatet. Världen är inte svart eller vit, och sanningen är subjektiv.
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

Jag antar att du inte tror på klassamhället heller.
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

Kat skrev:
De allra flesta vill bli identifierade som det som de känner sig som.

Och hur ska folk kunna veta hur folk vill bli identifierade om det inte syns på utsidan eller man talar om det? förklara gärna det för mig..

hårdrockare, punkare, transa, osv, vi har alltid använt oss av yttre saker för att identifiera oss och visa vem vi är i samhället, är det något fel i det?
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

ankans skrev:
Han har väl fortfarande testestoron bildning i kroppen? precis som kvinnor producerar östrogen..

Skulle denna produktion avstanna av någon anledning (cancer i testiklar osv) så är din kropp fortfarande full av ditt könshormon, och kroppen är byggd efter det.. dvs muskulatur osv...
Jag såg en intervju på TV en gång, med en man som är medlem av "Prostatabröderna". Det var en förening för män med prostatacancer som fått sina testiklar borttagna. Testiklarna producerar testosteron. Tas de bort, avstannar testosteronbildningen. Hur som haver, så i den här intervjun var mannen så bestört (så som jag uppfattade det) för att "han kände sympati för kvinnor och inte längre såg dem som objekt".

Bara helt apropå.
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

ankans skrev:
Och hur ska folk kunna veta hur folk vill bli identifierade om det inte syns på utsidan eller man talar om det? förklara gärna det för mig..

hårdrockare, punkare, transa, osv, vi har alltid använt oss av yttre saker för att identifiera oss och visa vem vi är i samhället, är det något fel i det?

Men kön är det väl ingen som väljer att använda sig av som ett valfritt yttre attribut. Man får vackert ta det man blir serverad av kulturen och samhället.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: icke Könsstereotypa namn

Kimz0r skrev:
Jag såg en intervju på TV en gång, med en man som är medlem av "Prostatabröderna". Det var en förening för män med prostatacancer som fått sina testiklar borttagna. Testiklarna producerar testosteron. Tas de bort, avstannar testosteronbildningen. Hur som haver, så i den här intervjun var mannen så bestört (så som jag uppfattade det) för att "han kände sympati för kvinnor och inte längre såg dem som objekt".

Bara helt apropå.

Det var intressant! 'Berättelser' jag läst om män som bytt kön till kvinnor (eller omvänt :confused: ) innehåller aha-upplevelser av hur annorlunda de blev bemötta när var av motsatt kön.
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

Kimz0r skrev:
Det jag inte förstår, är att det är så fult att vara kvinna. Om en kvinna gör kvinnliga saker och klär sig i rosa, antyds det att hon inte gör det av egen fri vilja, utan har blivit påverkad till det, utan undantag.
Det är inte fult att vara kvinna. Däremot är det fult att 'iklädas' masssa saker som inte ingår i vad som egentligen är 'kvinnlighet' (vad det nu är). Ingen människa är född med ett behov av rosa.

Kimz0r skrev:
Och ja, jag utgår ifrån mig själv när jag diskuterar. Det betyder inte att jag inte förstår. Men jo, jag ska erkänna att jag inte förstår hur man kan avböja att ta ansvar för sitt eget liv och istället lastar över ansvaret på sina föräldrar/"patriarkatet"/fan och hans mormor.
Måste det med nödvändighet innebära att skjuta över ansvaret på något annat? Kats exempel med könsneutrala namn kan ju betraktas som ett sätt att ta saken i egna händer.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
1 895
Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 150
Senast: Bexzor
·
Kropp & Själ Ett av mina barn, snart 17 har bytt förnamn, det går riktigt bra för oss här hemma att komma ihåg att använda rätt namn och vi jobbar...
2
Svar
26
· Visningar
2 823
Senast: Otherside
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
23
· Visningar
1 713
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp