Icke godkända hingstars stamtavlor - alla raser

Sv: Icke godkända hingstars stamtavlor

Hingsten Vulcan är numera valack, han gick ett tag som lektionshäst på ridskola i Värmland, men är numera såld till ??. Jag har en bild på Vulcan ur Skäckföreningens gamla pärm över hingstar, han var en stor grov hingst, lite av huntertyp, grovleken kom troligtvis från mormor som var fjording (om jag minns rätt).

Ja vad jag har hört ska mormor Wally vara fjordhäst.

KL

Nån som vet nått om hingsten Norson? Var han godkänd eller inte? Har en gammal halvblodsgubbe hemma efter honom (ue:Colorado) är lite nyfiken!

Vi har en avkomma efter Chabloon. En trevligare häst har jag aldrig träffat. Han är otroligt social,lättlärd och lätt att hantera.

KL

Nån som vet nått om hingsten Norson? Var han godkänd eller inte? Har en gammal halvblodsgubbe hemma efter honom (ue:Colorado) är lite nyfiken!

Norson 14494 IHR var en irländsk hingst född 1970, dog 1992. Ej kvalificerad hingst men lämnade en del avkommor, de flesta är födda i slutskedet av Norsons liv, 1990 - 1993. Men ingående information vet jag tyvärr inte, säkerligen någon som vet mer. Har aldrig stött på en avkomma.

Norson var irländsk sporthäst som inte godkändes av ASVH för att han hade för mycket Irish Draught i sig vilket inte är godkänt för det räknas som kallblod.
Han anses främst vara en hoppförvärvare men hans mest kända avkomma, åtminstone för oss i Sverige, är Kristian von Krusenstiernas Wilson. Ren hoppstam men gick svår internationell dressyr!

Bild och stam på Norson http://www.sporthorse-data.com/d?z=gqynQN&d=norson

*lånar knapp*

Jag har numera en häst efter en icke kval. hingst som heter Lyckans Vilde (e. Landprinz I - Hartung). Är det någon som vet något om Lyckans Vilde? Avkommor? Prestationer?

Lyckans Vilde har tävlat svår dressyr, har för mig att det var honom jag såg med Bo Tibblin på Strömsholm härom året.

Kul att få se en bild, hästen jag har hemma är faktiskt väldigt lik sin pappa, inte lika hingst-lik såklart.

jag-curre-fellis-bilder-143_33484071.jpg

bilden är inte så stor men orkade inte ladda upp en till så det fick bli denna

Norson togs in av Gustavii's i slutet av 80-talet, och avelsvärderades. Jag tror han togs in samtidigt som Raldo Polo. Han följde sen med till England när Gustavii's flyttade dit på 90-talet. Norson's avkommor som importerades till England från Irland (när han verkade i aveln där) var kända för sina goda gångarter så det kanske inte var så konstigt att han blev far till en dressyrstjärna i sverige. Norsons far Nordlys var en legend inom irländsk hoppavel, och var på sin tid lika känd som King of Diamonds.

*lånar knapp*

Jag har numera en häst efter en icke kval. hingst som heter Lyckans Vilde (e. Landprinz I - Hartung). Är det någon som vet något om Lyckans Vilde? Avkommor? Prestationer?

Jag känner hans uppfödare :). Jag vill minnas att de gjorde nån slags linjeavel med honom också :angel: men antingen minns jag fel eller så blev inte avkomman registrerad.

Titta på den enda reggade avkomman han har, det är Hartung även på mödernet:)

Japp, det är den hästen. En jättetrevlig kille på 14 år. Välriden och otroligt ambitiös.

Du som känner uppfödaren, vet du om han var hingst länge? Han har lite hingskaraktär över sig nämligen.

Ingen aning faktiskt. Vi gick gymnasiet tillsammans och sen dess har vi mkt sporadisk kontakt. Men jag kan fråga henne nästa gång jag ser henne (om jag kommer ihåg ;)).

Åh va kul! Vad jag har funderat över denna stam!

En liten fråga bara, vad heter Jasmine's mamma?

Jag vet inte vad Jasmine´s mamma heter, men dottern Sara Minette var jättetrevlig. Såg ut som en typisk Källtorps Curry avkomma- fux med bläs...

Hoppar in i diskussionen, är det någon som vet något om prickiga halvblodshingsten Diktator f?? e Guvenör u Ackvavit e Maskerad. En kompis har ett sto fött 1984 u Lindy e Zaran. Såg en avkomma utannonseras förra året och den valacken var född 2000 så Diktator bör ju levt under 1999.

Ids inte titta vad jag la in för några tidigare. Men här är ett gäng till. Börjar med stona.

Alfa (ex.Pollysette)
Autina
Bel Carmen
Celeste

Chatila
tror mormor ska vara ardenner!

Etoile
Fantasy Star
Grace Maxica
Katla
Denna Skinnfaxe är eventuellt en shettis vad jag har hört, stoet Missy ska vara undan ett sto som är shettis/russ. Någon som vet vidare information?

Leka
Ma Fleur
Miss Bella
Miss Dior
Purple Rain
Ronja Rose
The Blue Diamond
Wilma

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat