Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Springer ut nu
Bild kommer om en stund
*kl*
Hur avgör ni när det är dags att börja vaka?
Ok. Mitt sto är förstagångsföderska så jag har ju ingen aning om hur hon är...Och då jag jobbar natt är jag så osäker på när jag ska börja vaka då jag måste ta semester...
knapplån
Fick för tre timmar sedan ett döfött hingsföl. Det var fyra veckor för tidigt och den yttre fosterhinnan kom ut före fölisen. Detta stoet sotd på djursjukhus förra helgen med jätte kolik som var svårt att häva behandlande vet trodde att det berodde på att fölisen vände sig. Stoet fär ha kvar fölet ett tag. Är det någon som vet hur länge den bör ligga kvar?
Hur stona visar tecken inför fölning är ju väldigt individuellt, men jag BRUKAR börja vaka när mjölken börjar bli grumlig och klibbig. Definitivt vakar jag om de har vaxproppar och vit mjölk som droppar. Jag har missat en fölning där stoet inte visade dessa klassiska tecknen på fölning. Hon fölade med helt genomskinlig "mjölk". Mjölken blev vit efter fölningen. Men i 10 fölningar av elva har jag varit med vid fölningarna. Första fölet jag fick vakade jag i tio dagar, men därefter har jag prickat in tiden bra och vakar oftast inte mer än två dagar. Det är mjölkens utseende som är det viktigaste tecknet hos mig. Men som sagt.... stona kan luras och föla när man minst anar. /AFF