I valet och kvalet

fejko

Trådstartare
Ska på hästtävling men vet inte om jag vågar åka? Blötsnö, runt nollan och har inte hunnit byta däck ännu. Dock har jag tung bil med fyrhjulsdrift och temperaturen är på väg upp.

Ska på hästtävling men vet inte om jag vågar åka? Blötsnö, runt nollan och har inte hunnit byta däck ännu. Dock har jag tung bil med fyrhjulsdrift och temperaturen är på väg upp.

Ingen annan kan svara på det, det beror på så många olika faktorer.

Personligen ska det mycket till innan jag chansar med väglaget. Jag är en bra förare, inte en superduktig, och vet väl mina begränsningar. Dessutom brukar första halkan vara värst innan man fått in känslan igen. Jag hade inte åkt med släp i förhållanden du beskriver och skulle jag ens fundera på att åka utan släp skulle det ha varit långt söderut och så nära ingen risk för att det ska frysa på som man kan komma.

Sedan har jag lite svårt för "har inte hunnit byta däck", vi är en bit in i november nu. Och visst, klart att det kan vara så att man inte hunnit men då får man vackert stanna hemma. Jag vill inte riskera mig själv eller mina medtrafikanter.

Sedan har jag lite svårt för "har inte hunnit byta däck", vi är en bit in i november nu. Och visst, klart att det kan vara så att man inte hunnit men då får man vackert stanna hemma. Jag vill inte riskera mig själv eller mina medtrafikanter.
Det är ju just det jag funderar på ;)

Nej, du åker inte. Spelar ingen roll hur bra bil du har, det finns en anledning till att det är lag på vinterdäck vid vinterväglag, du riskerar inte andras liv för att du inte "haft tid" att byta däck (har du haft tid att träna hästen inför tävling lär du haft tid till att byta däcken, det handlar om prioriteringar).

Inser att du kanske inte ska tävla själv, utan titta på tävling, men i nio fall av tio handlar "inte haft tid" om prioriteringar. Prioriterar man bort däckbyte i oktober/november får man också räkna med att inte kunna ta bilen någonstans i händelse av snö.

För några dagar sen dök det upp minnen från Facebook att det hade kommit en dm snö strax norr om Stockholm för ett år sen, det är ju liksom inget ovanligt att det snöar i november. :)

Nu har det ju lite att göra med var Sverige man bor och här skulle det inte vara någon snö enligt väderleksrapporten.
@athena_arabians
Planen var att byta i morgon måste byta på både SUV och transport så det tar sin tid.

Nu har det ju lite att göra med var Sverige man bor och här skulle det inte vara någon snö enligt väderleksrapporten.
@athena_arabians
Planen var att byta i morgon måste byta på både SUV och transport så det tar sin tid.
Absolut, men snö i november kan det komma var som helst i landet, för ett par dagar sen publicerades det flera nyheter om att snön var på ingång - till södra Sverige. Att väderleksrapporten är osäker när det gäller nederbörd långt i förväg borde inte heller vara någon nyhet.

Nej, du åker inte. Spelar ingen roll hur bra bil du har, det finns en anledning till att det är lag på vinterdäck vid vinterväglag, du riskerar inte andras liv för att du inte "haft tid" att byta däck (har du haft tid att träna hästen inför tävling lär du haft tid till att byta däcken, det handlar om prioriteringar).
lagen gäller bara vid vinterväglag mellan 1 dec och 31 mars.
Det är tillåtet med vinterdäck från 1 okt-15 april eller om det befaras bli vinterväglag.

därigenom inte sagt att det inte är dumt att köra på vinterväglag med sommardäck, men lagen kräver det inte, än.

Jag hade inte åkt någonstans på sommardäck idag om det inte var absolut nödfall. Absolut inte med häst bakom.

lagen gäller bara vid vinterväglag mellan 1 dec och 31 mars.
Det är tillåtet med vinterdäck från 1 okt-15 april eller om det befaras bli vinterväglag.

därigenom inte sagt att det inte är dumt att köra på vinterväglag med sommardäck, men lagen kräver det inte, än.

Jag hade inte åkt någonstans på sommardäck idag om det inte var absolut nödfall. Absolut inte med häst bakom.
Absolut, men lagen finns ju av en anledning. :) Det är ju inte så att det är säkrare att åka med sommardäck i vinterväglag i november än i december, liksom.

Men gå ut och byt däck!!! Hur svårt kan de vara?
Samma tid som de tar att sitta här och läsa svaren, tar det att byta däck. De är ju gjort på nolltid.

* Jenny *
Säger precis samma sak, det var förbannat halkigt när jag åkte hem från Eskilstuna för 2 timmar sen då det började som regn som övergick i snöblandat som övergick i snö. Jag kör ju med dubbryckta vinterdäck som sommardäck också pga. lera och annat som jag riskerar att bli stående i så imorgon åker dubbdäcken med grovmönster på. 60 km/tim var precis på gränsen där snöblasket samlat sig och vattnat ur och då hade jag nästan tom släpkärra, bara en markis på 4,5 meter som last.
Sikt fanns det inte heller nån för alla snöpinnar samt vägskyltar blev dränkta med blötsnö på en timme så det kan ändra sig fort från duggregn till kaos.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag måste köpa ny bil (haft förmånsbil och ska nu byta jobb) och vet inte riktigt vad jag ska ha. Just nu har vi tre fyrbenta, jag har...
Svar
0
· Visningar
464
Senast: attheedge
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 689
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 709
Senast: Enya
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 392

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka