Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ska på hästtävling men vet inte om jag vågar åka? Blötsnö, runt nollan och har inte hunnit byta däck ännu. Dock har jag tung bil med fyrhjulsdrift och temperaturen är på väg upp.
Det är ju just det jag funderar påSedan har jag lite svårt för "har inte hunnit byta däck", vi är en bit in i november nu. Och visst, klart att det kan vara så att man inte hunnit men då får man vackert stanna hemma. Jag vill inte riskera mig själv eller mina medtrafikanter.
Det är ju just det jag funderar på
Absolut, men snö i november kan det komma var som helst i landet, för ett par dagar sen publicerades det flera nyheter om att snön var på ingång - till södra Sverige. Att väderleksrapporten är osäker när det gäller nederbörd långt i förväg borde inte heller vara någon nyhet.Nu har det ju lite att göra med var Sverige man bor och här skulle det inte vara någon snö enligt väderleksrapporten.
@athena_arabians
Planen var att byta i morgon måste byta på både SUV och transport så det tar sin tid.
lagen gäller bara vid vinterväglag mellan 1 dec och 31 mars.Nej, du åker inte. Spelar ingen roll hur bra bil du har, det finns en anledning till att det är lag på vinterdäck vid vinterväglag, du riskerar inte andras liv för att du inte "haft tid" att byta däck (har du haft tid att träna hästen inför tävling lär du haft tid till att byta däcken, det handlar om prioriteringar).
Absolut, men lagen finns ju av en anledning. Det är ju inte så att det är säkrare att åka med sommardäck i vinterväglag i november än i december, liksom.lagen gäller bara vid vinterväglag mellan 1 dec och 31 mars.
Det är tillåtet med vinterdäck från 1 okt-15 april eller om det befaras bli vinterväglag.
därigenom inte sagt att det inte är dumt att köra på vinterväglag med sommardäck, men lagen kräver det inte, än.
Jag hade inte åkt någonstans på sommardäck idag om det inte var absolut nödfall. Absolut inte med häst bakom.
Vad väderleksrapporten säger spelar ingen roll. Man riskerar inte liv för nöjes skull, dvs kör inte bil med däck som inte är lämpliga för väglaget!Nu har det ju lite att göra med var Sverige man bor och här skulle det inte vara någon snö enligt väderleksrapporten.
@athena_arabians
Planen var att byta i morgon måste byta på både SUV och transport så det tar sin tid.
Säger precis samma sak, det var förbannat halkigt när jag åkte hem från Eskilstuna för 2 timmar sen då det började som regn som övergick i snöblandat som övergick i snö. Jag kör ju med dubbryckta vinterdäck som sommardäck också pga. lera och annat som jag riskerar att bli stående i så imorgon åker dubbdäcken med grovmönster på. 60 km/tim var precis på gränsen där snöblasket samlat sig och vattnat ur och då hade jag nästan tom släpkärra, bara en markis på 4,5 meter som last.Men gå ut och byt däck!!! Hur svårt kan de vara?
Samma tid som de tar att sitta här och läsa svaren, tar det att byta däck. De är ju gjort på nolltid.
* Jenny *