I onsdags ringde djurskyddsombudet i våran kommun........

Sv: I onsdags ringde djurskyddsombudet i våran kommun........

Så stunned så han fick inte fram ett enda fel, som jag vet fanns (finns).
Kanske läge att fixa det felet då, med tanke på att man ska orda felen för hästens skull inte för att djurskyddsinspektören ska bli nöjd!

Antingen är anmälaren avundsjuk eller okunnig helt enkelt. Du har ju fått visa att dina hästar har det bra. Försök att inte bry dig så mycket om det.
Man kan ju se det så att det ändå är bra att inspektörerna kollar upp de anmälningar de får. Är allt bra så är ju ingen skada skedd.

Kanske läge att fixa det felet då, med tanke på att man ska orda felen för hästens skull inte för att djurskyddsinspektören ska bli nöjd!

:rofl: De felen som ska göras är de som ska till för att djurskyddsinspektören ska bli nöjd, har inget med hästarna att göra. Kom ihåg att olika djurskyddsinspektörer har olika sätt att tolka, och jag känner min djuskyddsinspektörs brister men nu slank saker igenom som andra kommuners djurskyddsinspektörer inte ens höjer på ögonbrynen åt.

Så läge, o ja, inför nästa besök, om det blir ngt.

Hit kommer dom regelbundet o kollar o mäter. Men det är för att det finns andra djur i ladugården (lantbruk kollas regelb. här). Men det är bara bra för då vet kommunen (o även jag för den delen) OM det skulle komma in en anmälan att allt förmodligen är helt ok.

Det har aldrig hänt mig, men en kompis blev anmäld för att det var lera i hästarnas hage och för att den låg intill en trafikerad väg (70-väg). Inspektören kom och kollade och min kompis fick givetvis betala en saftig räkning (1800 inkl moms har jag för mig), men inga fel hittades. Jag tror i många fall att anmälaren menar väl, men inte förstår bättre, även om det givetvis finns folk som anmäler för att j-vlas med varandra. Tyvärr blir det ju hästägaren som får stå där med räkningen för kalaset oavsett om några fel hittas eller inte.

Jo jag har ju också förstått att det är djurägaren som får betala besöket, men förstår inte riktigt att det kan vara så.

Tänk dom som blir anmälda gång på gång av grannas osv det blir ju jättedyrt.

För min de så var det ändå dags att de skulle komma ut och göra den årliga inspektionen (de va några år sedand de var här) så för min del spelar det ingen större roll.

men jag tycker iaf inte att det är rätt att djurägaren får betala!

Jag förstår att man blir väldigt stött när något sådant händer, jag skulle nog också bli ledsen, men sedan måste man ju vara lite tacksam också.

Det är ju jättebra att det finns en sådan bra djurskyddsmyndighet som kontrollerar om något inte står rätt till. Och att det finns människor som bryr sig om de tycker att djur far illa. Sedan får man ju acceptera att alla inte är så bekanta med hästhållning och riktigt kan avgöra vad hästar behöver eller mår dåligt av. Då får man ju borsta av sig det och vara glad över att man tar hand om sina hästar så väl att inte inspektören hade några synpunker alls.

Att det kostar för djurhållaren är ju lite jobbigt, man kan ju tycka att det borde vara något kommunen skulle kunna stå för.

De har du rätt i, men jag är väl lite väl känslig när det gäller sånt här.

OM det finns anmärkningar så kan den anmälda få betala, men annars skulle jag bli SKOGSTOKIG på å få en faktura när jag sköter mitt stall (nu har jag inget, men OM jag hade haft) :)

OM det finns anmärkningar så kan den anmälda få betala, men annars skulle jag bli SKOGSTOKIG på å få en faktura när jag sköter mitt stall (nu har jag inget, men OM jag hade haft) :)
Precis så är det. Vid klagomål som visar sig vara befogade ska djurägaren/ansvarig betala för inspektionen. Är klagomålet att betrakta som obefogat så ska ingen avgift utgå. Det står i kontrollreglerna så de inspektörer som tar betalt ändå avseende klagomål (OBS!) gör fel. I en del av dessa fall kan jag tänka mig att inspektören passat på att utföra rutinkontrollen (vilken bör/ska göras vart tredje år) när h*n ändå var där och då ska man betala vare sig det finns brister eller ej. Vissa kommuner har lägre timtaxa än andra och därför skiljer kostnaden mellan kommuner. Men vid kontroll av klagomål som visar sig vara obefogat ska man inte behöva betala!

Efter att ha läst tråden och sett vad andra råkat ut för så kan jag inte låta bli att göra följande reflektion:

Flera gånger i veckan kommer det nya trådar här på Bukefalos om vanvård. Någon har sett en ensam häst, hästar i hage utan vatten, hästar ute utan vindskydd, häst med täcke, häst utan täcke, mager häst, tjock häst, svankryggig häst osv osv. Och genast skriker alla som svarar i tråden: anmäl, anmäl, anmäl!!!
Är det konstigt att det görs en massa anmälningar stup i kvarten?

Tråkigt att man inte talar med djurägaren i första hand!

Immer

:bow::bow:

Till TS: Tråkigt att bli anmäld,men eftersom det inte finns något att anmärka på så skulle jag vara glad istället! Hon har kollat dina hästar,ditt stall,din hage,och allt såg bra ut,då är det väll bara att vara nöjd,och stolt över dina fina och välmående hästar!

Senast ändrad:

Det skiljer sig säkert mellan kommuner precis som reglerna om hur ofta och på vilket sätt inspektioner ska ske skiljer sig. I min gamla kommun var det alltid djurägaren som betalade oavsett om fel hittades eller inte. Om inspektören bedömde en anmälan som obefogad, t.ex om h*n redan varit i stallet nyligen och tittat åkte de inte ut och då blev det givetvis ingen avgift, men om de ansåg sig tvungna att åka ut igen fick djurägaren betala. Vet inte hur det är i uppsala kommun där jag bor nu, men eftersom jag inte har eget stall här behöver jag inte bry mig lika mycket.

Jo jag har ju också förstått att det är djurägaren som får betala besöket, men förstår inte riktigt att det kan vara så.

men jag tycker iaf inte att det är rätt att djurägaren får betala!

Det här skiljer sig mellan kommuner, jag behövde inte betala eftersom anmälan saknade grund. Hade hon haft något att anmärka på hade jag fått betala.

Ngn på Buke skrev att egentligen borde anmälaren få betala om anmälan saknar grund, kanske kunde va något:devil:

Jag tycker inte det ska gå att anmäla anonymt. Ska man anmäla nån för djurplågeri ska man vara så säker på det att man kan stå för det.

Kanske hittar vissa djurskyddsombud på att någon har anmält så de sak kunna kräva pengar av hästägaren. Det kanske är därför man har den regeln:angel:.

Asså jag skulle bli jätte förbannad om det skulle ha hänt mig! vadå finns den nån häst som inte går i en lerig hage när det är plusgrade ???:eek:

lr hur, det blir ju så, allrahällst på våren, när allt börjar tina osv, då går nästan alla hästar i en Lerig hage, det är väll bara att spola av dom efter att de kommer in!

Jag tycker inte det ska gå att anmäla anonymt. Ska man anmäla nån för djurplågeri ska man vara så säker på det att man kan stå för det.

Jag håller inte med dig. Många befogade anmälningar skulle utebli om man inte fick vara anonym.

Immer

Tänk dom som blir anmälda gång på gång av grannas osv det blir ju jättedyrt.

För min de så var det ändå dags att de skulle komma ut och göra den årliga inspektionen (de va några år sedand de var här) så för min del spelar det ingen större roll.

men jag tycker iaf inte att det är rätt att djurägaren får betala
!

när inspektröen gör dessa årliga besök är det endast beroende på visst antal hästar eller kommun :confused:

Ja, håller med om det, att man inte ska kunna vara anonym. Det är ju sjukt att någon ska kunna anmäla vemsomhelst. Sen ska personen betala för en inspektion som någon annan begärt! De tär ju som gjort för att folk ska kunna jävlas med dem de inte gillar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Ursäkta långt meddelande. Skulle bli jätteglad om någon orkade läsa igenom allt och dela med sig av sina tankar. Livet som hästägare...
Svar
18
· Visningar
2 942
Senast: Teilani
·
Hästvård Förlåt för ännu en kolik tråd men tipsa gärna om trådar där jag kan hitta svar om den är överflödig. Som hästägare i över 10 år har jag...
Svar
14
· Visningar
1 349
Senast: Ylva86
·
N
Hästmänniskan Gästlånar kompisens profil: Hade nyligen inspektion av hästhållningen och det säger jag ingenting om, det har vi varje år. Men hur kan...
Svar
14
· Visningar
1 945
Senast: NiAl
·
Hästmänniskan Börjar tvivla på om jag någonsin kommer att "bli av med" min häst :cry: Köpte henne för bara 2 år sen. Det sa klick på en gång...
2
Svar
26
· Visningar
6 324
Senast: jerseyko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023