Sv: I onsdags ringde djurskyddsombudet i våran kommun........
I detta svar utgår jag endast från mig själv och hur jag och kommunen jag arbetar i hanterar ärenden.
Vi hade en häst förra året som var halt men utan att veterinär trots flera försök hittade orsaken. Troligen var det en konstig släng av erlichias, vi får se efter provtagning framöver.
Ponera att någon ringt anonymt och anmält den halta hästen! Ett telefonsamtal till mig där jag hänvisat till veterinären hade löst frågan.
Hade jag fått in denna anmälan, du hade hänvisat mig till veterinären och att denne bekräftade din historia skulle jag förmodligen ha gjort en notering och sedan avskrivit ärendet.
Visst är det bra att människor bryr sig. Ännu bättre om dom har lite hum om vad som gäller och vågar stå gentemot Djurskyddet för vad dom påstår.
Många vågar inte, ibland är de rädda för "grannosämja" och ibland till och med för sin egen säkerhet (befogat i en del fall, tyvärr).
I den här tråden ser du ett antal exempel på folk som blivit anmälda trots att deras hästhållning varit god.
Men det vet ju/tror ju uppenbarligen anmälaren att den inte är. Om hästhållningen är god så händer ju inget mer och jag har i de flesta fall lyckats vända det till något gott, som jag skrev tidigare, att hästhållarna vet vem jag är och att vi har fått någon form av kontakt vilket är bra för framtida eventuella problem och rutininspektioner.
Du förstår kanske inte hur man uppfattar detta (frånsett dom ekonomiska konsekvenserna), eftersom du är på andra sidan bordet sas. Vi enkla "vanliga" människor med vettig hästhållning undrar över dessa anmälningar med negativa konsekvenser, samtidigt som vi matas med de mest horribla exempel på vanvård och djurplåger som får fortgå år efter år efter år. Trots upprepade anmälningar, skriverier och besök av olika myndighetspersoner. Där tar liksom energin slut hos Djurskyddet, då det kräver mer än att skicka inbetalningskort till Svensson.
Jag är också en "vanlig, enkel" människa som även jag har häst, i ett "vanligt" litet stall ute på en mjölkgård. Jag sitter alltså på båda sidorna om bordet.
Som min käre vän a1agnlju även skrev så ska det inte utgå någon avgift om anmälan visar sig vara obefogad. Svensson ska alltså inte få någon faktura om det inte fanns något att anmärka på efter anmälan (om nu inte djurskyddsinspektören passade på att utföra en rutininspektion när denne ändå var på platsen)
Jag kan inte svara för hur andra kommuner jobbar, men jag lovar att det läggs väldigt mycket mer energi på de allvarliga djurskyddsfallen när de uppdagas (bla genom anmälningar), även om det tyvärr i många fall och i vissa kommuner går alldeles för långsamt.
Vad jag vänder mig emot är onödiga anmälningar och onödiga besök med åtföljande onödiga debiteringar.
Problemet är ju att man inte alltid vet om anmälan med efterföljande inspektion är onödig förrän man har varit där! (...om det nu inte är så att man haft en mycket god kontakt med den anmälde sedan tidigare.) ...och som sagt - denna onödiga debitering ska inte finnas om anmälan var obefogad.