I onsdags ringde djurskyddsombudet i våran kommun........

Sv: I onsdags ringde djurskyddsombudet i våran kommun........

KL
Har själv inte blivit anmäld, men en granne blev de. Anledningen var att h*n sett hästarna ligga ner o vila när h*n passerade hagarna med bilen, friska hästar ligger aldrig ner enligt anmälaren...

oj, då är våra dödssjuka :eek:

(snälla anmäl inte) :angel:

Immer skrev:
Jag håller inte med dig. Många befogade anmälningar skulle utebli om man inte fick vara anonym.
Vad har du för belägg för det?

Precis så är det. De värsta djurskyddsfallen uppdagas ofta genom anmälningar och det kan ofta röra sig om en typ av människor som anmälaren aldrig skulle ha vågat anmäla om den inte fått vara anonym. Visst, det är mycket "onödiga" kattärenden tex, men vågskålen vägs upp med råge av "de värsta" ärendena som aldrig skulle ha kommit fram utan den anonyma anmälningen.

Gången borde vara (enligt mig) ...
att man anmäler om man ser, eller tror, att något är fel.
Ja, det bör man göra, så får sedan djurskyddsinspektören avgöra om det krävs några åtgärder. Sedan är det givetvis sorgligt när obefogade anmälningar kostar för den anmälde. (I min kommun kostar det inget om anmälan visar sig vara obefogad.)

att anmälaren är känd (t ex via motringning) av djurskyddet men anonym gentemot den som anmälts.
Förstår din tanke. Dock ser reglerna i nuläget ut som sådana att det är offentliga handlingar och att man därmed inte kan vara anonym om man som anmälare har uppgivit sitt namn.

att anmälan tas upp om den antas vara befogad.
Tyvärr är det i princip omöjligt att veta om en anmälan är befogad förrän man sett situationen på plats, dvs det är svårt att anta något (utan risk för att ett felaktigt antagande kan bli ödestigert för djuret/djuren i fråga)

att besök görs om man inte via t ex telefonsamtal kunnat avföra anmälan.
Många människor är mycket bra på att prata för sig, men mindre bra på att sköta sina djur. Situationen måste alltså bedömas på plats.

att den som anmälts betalar för besöket om anmälan är befogad.
Så är det i de flesta kommuner, vad jag vet. (Reserverar mig för att jag inte varit i kontakt med samtliga)

att den som anmält betalar för besöket om anmälan inte är befogad.
Som "vanlig människa" utan djupare kunskap är det givetvis väldigt svårt att vara helt säker, varför jag tror att anmälningarna då skulle utebli helt. Då är det nog viktigare att se till att den förra punkten gäller i samtliga kommuner.

Precis så är det. Vid klagomål som visar sig vara befogade ska djurägaren/ansvarig betala för inspektionen. Är klagomålet att betrakta som obefogat så ska ingen avgift utgå. Det står i kontrollreglerna så de inspektörer som tar betalt ändå avseende klagomål (OBS!) gör fel. I en del av dessa fall kan jag tänka mig att inspektören passat på att utföra rutinkontrollen (vilken bör/ska göras vart tredje år) när h*n ändå var där och då ska man betala vare sig det finns brister eller ej. Vissa kommuner har lägre timtaxa än andra och därför skiljer kostnaden mellan kommuner. Men vid kontroll av klagomål som visar sig vara obefogat ska man inte behöva betala!

Jag citerar ett mycket bra och klargörande inlägg för att förtydliga hur det är.

De av er som fått betala trots att anmälan saknat grund har förmodligen fått ert rutinbesök på en gång istället.

Att man skulle kunna använda anmälningsmetoden för att sätta en bonde i konkurs har jag mycket svårt att tro på. Dels är det ju alltså inte tillåtet och dels så har de flesta djurskyddsinspektörer inte den tiden att de sitter och åker ut till samma gård en gång i månaden.

Asså jag skulle bli jätte förbannad om det skulle ha hänt mig! vadå finns den nån häst som inte går i en lerig hage när det är plusgrade ???:eek:

Ja, det finns mängder av hästar som inte behöver gå i lera upp till knäna. Tillräckligt stor hage bara.

/M

Fast lera någonstans i hagen blir det förmodligen i alla fall. Även om hästarna inte behöver stå just där, t ex vid grindar, runt vattenkar etc. Om man inte har väldigt väldränerat. I alla fall om man som jag bor i lerjordarnas Uppland.

Sen är det iofs en skillnad mellan att säga att hagen är lerig och att hästarna står upp till knäna i lera.

Jag råkade ut för något liknande för ett par år sedan. Någon hade anmält mig för att hästarna gick utan täcke trots att det var -20 grader ute. Det var strålande solsken och hästarna hade fri tillgång till hö.

Inspektören ringde och kom efter någon timma. Kontrollerade stallet och kollade alla hästarnas hull och hovar. Han hittade inget att anmärka på överhuvudtaget. Sa på samma sätt: att jag skulle glömma allt. Trots detta fick jag en faktura på 1000 kr + moms... Jag fick inte heller veta vem som anmält mig.

Varför fick Du fakturan??

Förstår din tanke. Dock ser reglerna i nuläget ut som sådana att det är offentliga handlingar och att man därmed inte kan vara anonym om man som anmälare har uppgivit sitt namn.
Regler är till för att ändras på. Dessutom avskyr jag anonymitet på nuvarande sätt. Det missbrukas och stinker angiveri och KGB.

Tyvärr är det i princip omöjligt att veta om en anmälan är befogad förrän man sett situationen på plats, dvs det är svårt att anta något (utan risk för att ett felaktigt antagande kan bli ödestigert för djuret/djuren i fråga)
Så behöver det inte alls vara. Inget hindrar att Djurskyddet kan vara bekant med situationen sedan tidigare t ex.
Jag har en granne en bit bort som hade 1-2 ponnies i en närmast steril hage. Detta p g av att den ena var fångbenägen. Den andra fick alternera i en riktig hage. Den här hästägaren fick otaliga anmälningar på sig av okunniga förbipasserande, och varje gång ringde Djurskyddet upp och informerade om den senaste anmälan. Till slut åkte ett stort plakat upp i hagen med information om anledningen till hagvistelsen.

Många människor är mycket bra på att prata för sig, men mindre bra på att sköta sina djur. Situationen måste alltså bedömas på plats.
Jomenvisst kan många prata för sig, men om du tittar i tråden, så ser du ett utmärkt exempel på vad man kan lösa per telefon. Tänker på den som hade liggande hästar.

"Vanliga människor" ska kanske avhålla sig från anmälningar om dom inte ser påtagliga missförhållanden? Dom kan ju också kolla vad som gäller först? Trots allt ska ju Djurskyddet kunna se missförhållanden vid normala inspektioner.

LIA

Jag råkade ut för något liknande för ett par år sedan. Någon hade anmält mig för att hästarna gick utan täcke trots att det var -20 grader ute. Det var strålande solsken och hästarna hade fri tillgång till hö.

Inspektören ringde och kom efter någon timma. Kontrollerade stallet och kollade alla hästarnas hull och hovar. Han hittade inget att anmärka på överhuvudtaget. Sa på samma sätt: att jag skulle glömma allt. Trots detta fick jag en faktura på 1000 kr + moms... Jag fick inte heller veta vem som anmält mig.

Varför fick du betala???

Så behöver det inte alls vara. Inget hindrar att Djurskyddet kan vara bekant med situationen sedan tidigare t ex.

Självklart påverkas agerandet av vilken information man har sedan tidigare - om man vet vad det är för djurhållare det rör sig om och man litar på denne (tex genom en nyligen genomförd rutininspektion) kan det givetvis räcka med ett telefonsamtal. Men, annars måste man åka ut. Anmälningar handlar dessutom ofta om sällskapsdjur och för dessa sker inga rutininspektioner. (Förutom hos de som har tillstånd enligt 16§)

Jomenvisst kan många prata för sig, men om du tittar i tråden, så ser du ett utmärkt exempel på vad man kan lösa per telefon. Tänker på den som hade liggande hästar.

Säger inte emot dig helt här. Men - vet jag inte vem djurhållaren är känns det ändå bäst att ha sett situationen med egna ögon, så att jag utifrån min bedömning och med gott samvete kan avskriva ärendet.

"Vanliga människor" ska kanske avhålla sig från anmälningar om dom inte ser påtagliga missförhållanden? Dom kan ju också kolla vad som gäller först? Trots allt ska ju Djurskyddet kunna se missförhållanden vid normala inspektioner.

Jag tycker att det är bra att människor vågar bry sig, även om många anmälningar är totalt obefogade. Förutom att det kan gå lång tid mellan rutininspektionerna så är inte heller alltid djurhållarregistren helt kompletta, tyvärr - särskilt inte hästregistren! Dessutom, som jag skrev tidigare, utförs i princip inga rutininspektioner på sällskapsdjur.

När jag åker ut på inspektioner efter anmälningar som visar sig vara obefogade så försöker jag vända det till något lite mer positivt till djurhållaren - vi har nu fått kontakt, vi vet vem varandra är vilket är positivt inför framtida kontakt, djurhållaren får på papper att dennes djurhållning är bra etc. Den som anmälde hade då helt enkelt inte kunskapen att avgöra vad som är god djurhållning/vad som är tillåtet/inte tillåtet, men brydde sig ändå och det vill jag nog ändå se som positivt.

Senast ändrad av en moderator:

Iaf om det är utan anmärkning...min granne kobonden har blivit anmäld ett tiotalgånger, varje gång måste ju inspektören komma ut. De fakturerar per antal djur och inte besök. Så varje gång han fick besök fick han också en faktura på 10000:- Men inte en enda anmärkning...

Det är i dagens Sverige jättelätt att driva en bonde/företagare i konkurs på detta vis, för att inte tala om den psykiska press som den anmälde utsätts för...

Fast här är något missförstånd. Man åker inte på full koll på ett sådant besök.
Så 10 000 per gång är osannolikt. :D

Däremot kan folk bli stressade. Det är fruktansvärt att bli utsatt. Just känslan att ngn inte vågat säga något utan valt att ringa kommunen. Känns kränkande.

Har blivit anmäld 2 gånger:
1. Jag lånade ut en hage, 3 km hemfrån där en 28-årig ponny betade. Han var vanvårdad och utsvulten enl anmälan. Nu var det inte min häst eller så men han var långpälsad som många gamla och lite tunn men inte utsvulten. Fullt gdk.
2. Hästarna gick ute utan ligghall. Folk som körde förbi såg inte att de kunde gå in i ladan. Dock var de sällan där utan nästan alltid vid vägen. Fullt gdk.

Jag har också ringt och anmält. I tre fall, flera gånger. Dock är jag aldrig anonym. Ligger inte för mej. Jag har också försökt påtala bristerna för ägarna utan framgång. Tyvärr tar dock sådana ärenden ofta lång tid. I ena fallet var det en gammal tävlingshäst som fick föl på äldre dagar och vars föl sedan inte avvandes. Fölet diade ihjäl mamman. Usch det var grymt!
I andra fallet dog ägaren av en överdos innan hästen. Den avlivades direkt. Inget att göra. I tredje fallet har ägaren nu fått ett sista datum.
Tyvärr är "den aktiva" inspektören borta fr kommunen och nu även fr grannkommunen så nu blir det nog "fegt" igen. Han har gjort mycket för hästarna här i vår kommun och i grannkommunen. (Kristianstad och Ö Göinge. Grattis Sjöbo)

Senast ändrad av en moderator:

När jag åker ut på inspektioner efter anmälningar som visar sig vara obefogade så försöker jag vända det till något lite mer positivt till djurhållaren - vi har nu fått kontakt, vi vet vem varandra är vilket är positivt inför framtida kontakt, djurhållaren får på papper att dennes djurhållning är bra etc. Den som anmälde hade då helt enkelt inte kunskapen att avgöra vad som är god djurhållning/vad som är tillåtet/inte tillåtet, men brydde sig ändå och det vill jag nog ändå se som positivt.

en fråga: Vem betalar sådana besök hos er?

Kommunen/förvaltningen. Majoriteten av tiden vi lägger på ärenden får vi inte "betalt" för, dvs jag kanske tex tar taxa för; ca 15 min förberedelse + inställelseavgift + den (effektiva) tid själva inspektionen tar + inspektionsrapportskrivning ca 30-45 min + en halvtimme administrativ tid. I verkligheten tar varje ärende längre tid.

Har blivit anmäld dels för "översnöad stackars häst" som gick i hage mitt i snöande vinterdag.... I detta fall ringde om det var veterinären eller om det var från kommun minns jag inte och frågade vad jag hade för hästar och hur jag hade dem ute. Personen nöjde sig med att veta att de var nordsvenskar som gick ute på dagtid med fri tillgång på hö och förstod att ingen kunde kuta runt i hagen och sopa av dem hela dagarna..
Sen blev jag anmäld för att ha en mager misskött häst som varken fick mat eller vatten.. Han gick i vårhage med två andra feta hästar med hö, lite bete och sjö... Veterinären kände till han efter ett halvårs behandling där vi stoppat i han allehanda vitaminer, kollat tänder och tagit blodprov för att försöka hitta nåt fel till varför han såg så spinkig ut och få nåt hull på han.
Sen fick jag en anmälan på att jag hade hunden bunden ute i flaggstången, där låg han även när djurskyddsinspektören kom men hon kom då på att han inte var bunden utan han trivdes bara med att ligga där hela dagarna..
Tror det var några knepiga anmälningar till men samtliga var anonyma så djurskydd kom på att det kanske var så att jag hade nån som inte tyckte så bra om mig då allt sett bra ut varenda gång de kommit eller talat med mig samt att vissa av dessa anmälningar var mycket ologiska...
Men det är sjukt obehagligt samt att det kan reta en till vansinne!!:mad:

Tror vi talar om hästar? ;)

Säger inte emot dig helt här. Men - vet jag inte vem djurhållaren är känns det ändå bäst att ha sett situationen med egna ögon, så att jag utifrån min bedömning och med gott samvete kan avskriva ärendet.
Om du läser Sissans inlägg så får du fler exempel.
Vi hade en häst förra året som var halt men utan att veterinär trots flera försök hittade orsaken. Troligen var det en konstig släng av erlichias, vi får se efter provtagning framöver.
Ponera att någon ringt anonymt och anmält den halta hästen! Ett telefonsamtal till mig där jag hänvisat till veterinären hade löst frågan.

Visst är det bra att människor bryr sig. Ännu bättre om dom har lite hum om vad som gäller och vågar stå gentemot Djurskyddet för vad dom påstår. På något sätt bör man begränsa petitesser och rena okunskapsanmälningar (kolla bara in alla dessa ANMÄL-åsikter här på Buke så snart någon påstår nåt om någon).

I den här tråden ser du ett antal exempel på folk som blivit anmälda trots att deras hästhållning varit god. Du förstår kanske inte hur man uppfattar detta (frånsett dom ekonomiska konsekvenserna), eftersom du är på andra sidan bordet sas. Vi enkla "vanliga" människor med vettig hästhållning undrar över dessa anmälningar med negativa konsekvenser, samtidigt som vi matas med de mest horribla exempel på vanvård och djurplåger som får fortgå år efter år efter år. Trots upprepade anmälningar, skriverier och besök av olika myndighetspersoner. Där tar liksom energin slut hos Djurskyddet, då det kräver mer än att skicka inbetalningskort till Svensson.

För säkerhets skull är det bäst att jag talar om att jag är helt för Djurskydd och omtanke om djur och inser att en viss koll är värdefullt. Vad jag vänder mig emot är onödiga anmälningar och onödiga besök med åtföljande onödiga debiteringar. Det finns enkla och logiska sätt att hantera djurskyddet!

LIA

I detta svar utgår jag endast från mig själv och hur jag och kommunen jag arbetar i hanterar ärenden.

Vi hade en häst förra året som var halt men utan att veterinär trots flera försök hittade orsaken. Troligen var det en konstig släng av erlichias, vi får se efter provtagning framöver.
Ponera att någon ringt anonymt och anmält den halta hästen! Ett telefonsamtal till mig där jag hänvisat till veterinären hade löst frågan.

Hade jag fått in denna anmälan, du hade hänvisat mig till veterinären och att denne bekräftade din historia skulle jag förmodligen ha gjort en notering och sedan avskrivit ärendet.

Visst är det bra att människor bryr sig. Ännu bättre om dom har lite hum om vad som gäller och vågar stå gentemot Djurskyddet för vad dom påstår.

Många vågar inte, ibland är de rädda för "grannosämja" och ibland till och med för sin egen säkerhet (befogat i en del fall, tyvärr).

I den här tråden ser du ett antal exempel på folk som blivit anmälda trots att deras hästhållning varit god.

Men det vet ju/tror ju uppenbarligen anmälaren att den inte är. Om hästhållningen är god så händer ju inget mer och jag har i de flesta fall lyckats vända det till något gott, som jag skrev tidigare, att hästhållarna vet vem jag är och att vi har fått någon form av kontakt vilket är bra för framtida eventuella problem och rutininspektioner.

Du förstår kanske inte hur man uppfattar detta (frånsett dom ekonomiska konsekvenserna), eftersom du är på andra sidan bordet sas. Vi enkla "vanliga" människor med vettig hästhållning undrar över dessa anmälningar med negativa konsekvenser, samtidigt som vi matas med de mest horribla exempel på vanvård och djurplåger som får fortgå år efter år efter år. Trots upprepade anmälningar, skriverier och besök av olika myndighetspersoner. Där tar liksom energin slut hos Djurskyddet, då det kräver mer än att skicka inbetalningskort till Svensson.

Jag är också en "vanlig, enkel" människa som även jag har häst, i ett "vanligt" litet stall ute på en mjölkgård. Jag sitter alltså på båda sidorna om bordet. ;)

Som min käre vän a1agnlju även skrev så ska det inte utgå någon avgift om anmälan visar sig vara obefogad. Svensson ska alltså inte få någon faktura om det inte fanns något att anmärka på efter anmälan (om nu inte djurskyddsinspektören passade på att utföra en rutininspektion när denne ändå var på platsen)

Jag kan inte svara för hur andra kommuner jobbar, men jag lovar att det läggs väldigt mycket mer energi på de allvarliga djurskyddsfallen när de uppdagas (bla genom anmälningar), även om det tyvärr i många fall och i vissa kommuner går alldeles för långsamt.

Vad jag vänder mig emot är onödiga anmälningar och onödiga besök med åtföljande onödiga debiteringar.

Problemet är ju att man inte alltid vet om anmälan med efterföljande inspektion är onödig förrän man har varit där! (...om det nu inte är så att man haft en mycket god kontakt med den anmälde sedan tidigare.) ...och som sagt - denna onödiga debitering ska inte finnas om anmälan var obefogad.

Vi har varit med om liknande vid händelse av olycka med ko...
har även hört om folk som ringer o anmäler som dårar om en ensam ko, (i sjukhage och omhändertagen enligt instr. från vetrinär) och liknande..

Förmodligen handlar det om en människa som inte är kunnig och som reagerat. som dessutom har för mycket fritid...(något som sällan drabbar djurägare,,,)

Ta inte åt dig! var stolt o häng upp protokollet i stallet när det kommer!
:D

jag tror man får tänka ett steg längre faktiskt. faktum är att många människor hellre struntar i att anmäla än att stöta sig med grannar. i så fall är det djuren som far illa av det.

det är oftast bäst att prata med vederbörande innan man anmäler den, men det kan finnas flera orsaker varför man inte vill göra det. vissa människor vill som sagt inte stöta sig, andra kanske kommer att hamna i en svår situation osv.

det jag menar är att vi måste tänka på djuren i första hand, inte hur människor "bör" bete sig mot varandra.

sedan är det naturligtvis tråkigt att bli anmäld när man inte förtjänar det, men man får se det som att de som har anmält antagligen inte har så mycket kunskap om hur hästar ska tas om hand.

När jag vart anm var det polisen som stod på stall planen. Hade 5 shettis hingstar som gick i en skogshage pga fång risk. Stora hästarna gick på bete. Den som anm mig sa att djuren ej fick mat. Visade polisen runt o förklara varför dom små ej fick gå på bete, vart fika o en pratstund.

KL

Har själv varit halvt inblandad i en anmälningssoppa!
det som störde mig då var att anmälarna kackat ihop sig och hittat på helt absurda historier som inte ens gick att bemöta för hakan ramlade ner på mig.

Det sjuka var att dessa kvinnor inte klev in på gården och bad att få hälsa på hästen i fråga.

Kan dra alla anklagelserna (utan överdrifter)
Hästen fick "farlig" mat (silage i bra kvalite, men de här personerna anser att hästar blir jättesjuka av silage öht)
Stod helt utan vatten på dagarna.
Stod ute dygnet runt i ösregn
Stod i blöta täcken som aldrig byttes
Såg apatisk ut
Det fanns inget stall
Ligghallen var stor som en busskur med en massa hästar som skulle få plats.
Har säkert glömt något men det här var dom värsta grejorna.

Sanningen:
Höet var mkt bra, bonden hade full koll på kvalitén.
tjejen var nästan överdrivet noga med denna häst.
Det var ett allmänt skämt bland kompisarna att hon var tvungen att åka förbi stallet och ta in porslinshästen.
Täcken byttes varje dag och torkades i ett pannrum
Hästen stod ofta ute en stund längre än de nyfikna tanterna var ute och körde till sina stall, och kom ut tidigare
Ingen av anmälarna hade varit i närheten av stället/hästen utan det var en kedja av hörsägen som sedan spridits runt omkring
Hästen verkar ha dragit till sig skitsnackarna, för ingen har någonsin tänkt på att anmäla denna person tidigare
Inspektörerna noterade att det obefintliga stallet fanns och var ok.
Ligghallen var ju inte nödvändig då de hade boxar...

Osv..

Liknande trådar

Hästmänniskan Ursäkta långt meddelande. Skulle bli jätteglad om någon orkade läsa igenom allt och dela med sig av sina tankar. Livet som hästägare...
Svar
18
· Visningar
2 942
Senast: Teilani
·
Hästvård Förlåt för ännu en kolik tråd men tipsa gärna om trådar där jag kan hitta svar om den är överflödig. Som hästägare i över 10 år har jag...
Svar
14
· Visningar
1 349
Senast: Ylva86
·
N
Hästmänniskan Gästlånar kompisens profil: Hade nyligen inspektion av hästhållningen och det säger jag ingenting om, det har vi varje år. Men hur kan...
Svar
14
· Visningar
1 945
Senast: NiAl
·
Hästmänniskan Börjar tvivla på om jag någonsin kommer att "bli av med" min häst :cry: Köpte henne för bara 2 år sen. Det sa klick på en gång...
2
Svar
26
· Visningar
6 323
Senast: jerseyko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka