I onsdags ringde djurskyddsombudet i våran kommun........

Sv: I onsdags ringde djurskyddsombudet i våran kommun........

har också blivit anmäld. hästen var ständigt täckt av lera och stog alltid på samma ställe i hagen, det var vad anmälaren såg. ren okunskap och jag tog inte illa upp eftersom jag vet att min häst mådde bra.

Det är tråkigt att det ska behöva vara på det sättet, men samtidigt bra att djurskyddet fungerar.
Dessvärre är det alltid en massa "kloka" människor som ringer in och anmäler. Jag hörde talas om en förra året som ville anmäla en hästägare som lät sina stackars hästar gå med ögonbindel! (flughuva). En annan gång var det någon som ringde och klagade på en hästägare som lät sina shetlandsponnyer gå ute dygnet runt. De hade fina hagar, tjock päls, vindskydd och var utegångsdjur. Som sagt, det är synd att man inte vågar ta det med ägaren först innan man ringer in och anmäler, det gynnar ju liksom inte grannsämjan.

Ja, vem har inte blivit anmäld? Gällande hästarna har jag bara blivit anmäld en gång och det var av medryttaren som blev portad här när jag fått reda på hur hon egentligen bar sig åt när hon var ute och red. Några dagar senare ringde djurskyddsinspektören... hm. Inget att anmärka på men fick så klart betala räkningen och se glad ut.

Däremot har jag blivit anmäld ett otal gånger av vår granne, en äldre man på 70 år som inte har alla fåglarna hemma i holken. Vi har blivit anmälda för att katterna springer på hans tomt (vi bor ute på landet!), att vi har uppställt på gården (gubben ställde traktor och hövagn samt elevator i paddocken) - han ser dessutom inte paddocken från sin gård eftersom den ligger på andra sidan om vår gård - mm. Sen när inte det hjälpte och miljö och hälsoskyddsinspektören nästan bad om ursäkt när hon ringde så började han anmäla oss för att gräset var för långt på vår tomt och för att - hör och häpna - vi hade OGRÄS i hagarna! Den tyckte jag själv var en tiopoängare! (Ogräs = nässlor)

Vi har löst det temporärt (lugna gubbskrället) genom att sätt upp ett högt plank längs hela den delen av tomten som vetter mot hans gård. Allt enligt lagar och förordningar, kommunen ute och mätt upp tomtgränser, koll om bygglov etc. Så nu kan han inte se ett smack i alla fall. Katterna kan jag inte göra så mycket åt. Våra katter är svarta eller svarta med vita tecken och han klagar på en grårandig katt... hm.. och hävdar bestämt att vi har en sådan. Så vi får väl skulden för strykarkatter som finns i området.

/Sessiagh

Jag råkade ut för något liknande för ett par år sedan. Någon hade anmält mig för att hästarna gick utan täcke trots att det var -20 grader ute. Det var strålande solsken och hästarna hade fri tillgång till hö.

Inspektören ringde och kom efter någon timma. Kontrollerade stallet och kollade alla hästarnas hull och hovar. Han hittade inget att anmärka på överhuvudtaget. Sa på samma sätt: att jag skulle glömma allt. Trots detta fick jag en faktura på 1000 kr + moms... Jag fick inte heller veta vem som anmält mig.

Man tycker väl ändå det är den som anmält som borde fått betala 1000 spänn+ moms, som skickat ut dem i onödan:devil:

hade en granne för några år sen om hotade med att anmäla mig för att mina hästar gick ute på vintern... O I SNÖYRA!!! :eek::p förklarade så ingående jag kunde att de hade stora hagar, mycket hö o tjocka täcken så att de klarar sig..

blev ingen anmälan iaf... dock höll samma granne på att mata ihjäl min häst en gång... förstår inte va man tänker med när man välter in en hel skottkärra med äppel när jag UTRYCKLIGEN sagt flera gånger att h*n inte fick ge hästarna äppel...

Ja, håller med om det, att man inte ska kunna vara anonym. Det är ju sjukt att någon ska kunna anmäla vemsomhelst. Sen ska personen betala för en inspektion som någon annan begärt! De tär ju som gjort för att folk ska kunna jävlas med dem de inte gillar.

Felet är ju snarare att den som blivit anmäld ska betala.

Immer

Felet är ju snarare att den som blivit anmäld ska betala.

Immer

Iaf om det är utan anmärkning...min granne kobonden har blivit anmäld ett tiotalgånger, varje gång måste ju inspektören komma ut. De fakturerar per antal djur och inte besök. Så varje gång han fick besök fick han också en faktura på 10000:- Men inte en enda anmärkning...

Det är i dagens Sverige jättelätt att driva en bonde/företagare i konkurs på detta vis, för att inte tala om den psykiska press som den anmälde utsätts för...

Jag har en granne som har fått för sig att jag har massor med katter som jag inte sköter. Jag har två! Problemet är att han hotar med att anmäla till det ena och andra stället varje gång jag möter honom. Har ringt och kollat men dom har inte fått någon anmälan. Är det någon som vet om man kan be djurskyddsombudet att komma ut och skriva någon form av intyg. Det här är jättestressande för jag vet att dom mår bra.

Ingen aning faktiskt, men du borde ju kunna ringa till djurskyddsombudet i din komun och fråga.

Jag har en granne som har fått för sig att jag har massor med katter som jag inte sköter. Jag har två! Problemet är att han hotar med att anmäla till det ena och andra stället varje gång jag möter honom. Har ringt och kollat men dom har inte fått någon anmälan. Är det någon som vet om man kan be djurskyddsombudet att komma ut och skriva någon form av intyg. Det här är jättestressande för jag vet att dom mår bra.
Visst kan du göra det, men det är inte säkert att inspektören har tid att komma ut (enorm arbetsbelastning på de flesta ställen).

Du kan göra en anonym anmälan på dig själv ;-)

*Knapplån*

Det är stora förändringar på gång inom djurskyddet då detta kommer att lyftas från kommunalt till länsstyrelsen just för att få ett mer enhetligt djurskydd bla.

Det talas också om att avgiften kommer att försvinna. Enligt förslaget ska det bli bekostat med skattepengar istället :p

Mumin

en kompis till mina föräldrar fick ett sånt "roligt" samtal för några år sedan...hagarna var leriga...

Men lägg av! Du blev anmäld och fick en faktura fast de inte hade några anmärkningar. Heelt otroligt. Hade aldrig velat betala den, Tror inte att det är så i vår kommun. Ska kolla det, känner vårt djurskydsombud och ska ha besök av dem nästa vecka...

Otroligt fräckt tycker jag

Det är självklart det jag menar, att det är sjukt att den som blivit anmäld ska behöva betala. Måste formulerat mig lite konstigt. :)

Efter att ha läst tråden och sett vad andra råkat ut för så kan jag inte låta bli att göra följande reflektion:

Flera gånger i veckan kommer det nya trådar här på Bukefalos om vanvård. Någon har sett en ensam häst, hästar i hage utan vatten, hästar ute utan vindskydd, häst med täcke, häst utan täcke, mager häst, tjock häst, svankryggig häst osv osv. Och genast skriker alla som svarar i tråden: anmäl, anmäl, anmäl!!!
Är det konstigt att det görs en massa anmälningar stup i kvarten?

Tråkigt att man inte talar med djurägaren i första hand!

Immer

:bow: Du tog tankarna ur huvudet på mig!

Jag håller inte med dig. Många befogade anmälningar skulle utebli om man inte fick vara anonym.

Immer

:bow: ... och där gjorde du det igen! ;)

Jag håller inte med dig. Många befogade anmälningar skulle utebli om man inte fick vara anonym.
Vad har du för belägg för det?

Gången borde vara (enligt mig) ...
att man anmäler om man ser, eller tror, att något är fel.
att anmälaren är känd (t ex via motringning) av djurskyddet men anonym gentemot den som anmälts.
att anmälan tas upp om den antas vara befogad.
att besök görs om man inte via t ex telefonsamtal kunnat avföra anmälan.
att den som anmälts betalar för besöket om anmälan är befogad.
att den som anmält betalar för besöket om anmälan inte är befogad.

På så sätt skulle även ynkryggarna våga anmäla, okynnesanmälningar försvinna, uppenbart felaktiga anmälningar sållas bort direkt och kostnader debiteras dom som ska ha dom.

LIA

Jag skriver ett svar även om frågan inte var ställd till mig men jag håller helt med om att detta med att anmäla anonymt nog är en förutsättning.

Alla som blir anmälda är inte missförstådda djurvänner som sköter sina djur.
Det är mäniskor som kanske är extremt våldsamma mot sina djur, och människor... Det kan vara människor som är extremt lättkränkta och kan ge sig in i en personlig vendetta.
M.m.
Det är ju därför man också kan göra anmälningar till Socialtjänsten anonymt om barn far illa.

Jag vill inte att min granne ska dyka upp på min trappa med ett hagelgevär för att min anmälan fick djurskyddet att ta hunden, hästen etc. Då är nog risken stor för att många håller käft.

när inspektröen gör dessa årliga besök är det endast beroende på visst antal hästar eller kommun :confused:

Vet inte hur det funkar överallt, men i Pajala kommun kommer dom iaf till alla som har stall, oavsett hur många hästar. Hur ofta, det vet jag inte.

De kontrollerar hagar, gödselhantering, stallet, hästarna osv. O detta besök betalas av stallägaren. Till oss kom vet BF.

KL
Har själv inte blivit anmäld, men en granne blev de. Anledningen var att h*n sett hästarna ligga ner o vila när h*n passerade hagarna med bilen, friska hästar ligger aldrig ner enligt anmälaren...

Vet inte hur det funkar överallt, men i Pajala kommun kommer dom iaf till alla som har stall, oavsett hur många hästar. Hur ofta, det vet jag inte.

De kontrollerar hagar, gödselhantering, stallet, hästarna osv. O detta besök betalas av stallägaren. Till oss kom vet BF.

aha då vet jag :smirk:

Liknande trådar

Hästmänniskan Ursäkta långt meddelande. Skulle bli jätteglad om någon orkade läsa igenom allt och dela med sig av sina tankar. Livet som hästägare...
Svar
18
· Visningar
2 942
Senast: Teilani
·
Hästvård Förlåt för ännu en kolik tråd men tipsa gärna om trådar där jag kan hitta svar om den är överflödig. Som hästägare i över 10 år har jag...
Svar
14
· Visningar
1 349
Senast: Ylva86
·
N
Hästmänniskan Gästlånar kompisens profil: Hade nyligen inspektion av hästhållningen och det säger jag ingenting om, det har vi varje år. Men hur kan...
Svar
14
· Visningar
1 945
Senast: NiAl
·
Hästmänniskan Börjar tvivla på om jag någonsin kommer att "bli av med" min häst :cry: Köpte henne för bara 2 år sen. Det sa klick på en gång...
2
Svar
26
· Visningar
6 323
Senast: jerseyko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka