I onsdags ringde djurskyddsombudet i våran kommun........

Sv: I onsdags ringde djurskyddsombudet i våran kommun........

Jag har vart med om samma sak. Men det blev ingen anmärkning här heller. Jag antar att det var grannen för dom hade klagat förut för att de blir så mycket flugor och va de nu va mer hon klagade på. Hade precis fått hem min häst och han var ensam men skulle ju hämta en till samma fredag så det brydde dom sig inte om.

Folk som ringer brukar ha onödiga anklagesler.. många har inte häst själva så dom tror att en häst skulle dö för att det är lite lerigt eller för att dom går utan täcke när det blåder lite.. Det är inget å bry sig om. ;)

En liten historia bara för att visa hur svårt det kan vara att "veta".

En mjölkbonde med fin besättning, täta kontroller och med bra kontakt med veterinären som var gammal i gården och kände till allt både på denna gård och gårdar omkring. Trodde man.

Det visade sej att i en av längorna stod en ponny som inte varit ute på 2 år, inte verkats alls under tiden osv. Dock hyfast rent i boxern och den fick mat och vatten men.... Hästen hade fått bronkit och var mycket svag. Veterinären fick en chock när han fick titta till "hosthästen" och såg hovarna. Han visste ju inte ens att där fanns en häst på gården.
Ponnyn hade först släppts ut ihop med korna men gått igenom staketet och då hamnat i längan. Ingen fattade något!

Varken djurinsp eller vet visste alltså om denna häst... men bonden var välkänd för sina fina djur. :eek:

Se det som en fjäder i hatten istället! :D
De kom hastigt och lustigt på ett besök, och du fick inga anmärkningar alls!
Vanligtvis kanske det är något som ska stuvas undan o snyggas till innan myndigheterna kommer på besök.
Säger inte att det ÄR så, men man kanske har den känslan att man måste göra snyggt o putsa lite här o där och hänga upp dyng-grepen.
Sen kan man ju sura på grannen/anmälaren lite extra, bara för att man ska.

Jadu,,???? Kan det vara vi skattebetalare.:angel:

jag ser gärna att mina skattepengar går till djurskydd :idea: hellre att kommunen står för kostnaderna, i så fall slipper djurskyddsmyndigheten att syssla med fakturering, påminnelser till de som inte betalat och indrivning av skulder osv.
istället har de tid och pengar till att syssla med det de är till för: att se till att sveriges djur har det bra!

Asså jag skulle bli jätte förbannad om det skulle ha hänt mig! vadå finns den nån häst som inte går i en lerig hage när det är plusgrade ???:eek:

Ja, men en arbetskamrat blev anmäld för att hennes hästar gick på ridbanan i stället för i de fina gröna (dyngsura) vårhagarna!

Har varit med om samma..jag var inackoderad..min unghäst gick då med en annan häst.
Och det var ju då den andra hästen som blev anmäld. Han hade då varit väldigt sjuk, och kroppen hade tagit stryk. Så han såg förj*vlig ut. Men min häst åkte ju med på koll..för han gick med denna häst.
Men det var verkligen obehagligt!! Inget jag vill va med om igen.
Jag fick bra ord för min häst. Den andra hästägaren fick dock visa upp vetrinärs papper å sånt. Men hon kom inte tillbaka.

Jag råkade ut för något liknande för ett par år sedan. Någon hade anmält mig för att hästarna gick utan täcke trots att det var -20 grader ute. Det var strålande solsken och hästarna hade fri tillgång till hö.

Inspektören ringde och kom efter någon timma. Kontrollerade stallet och kollade alla hästarnas hull och hovar. Han hittade inget att anmärka på överhuvudtaget. Sa på samma sätt: att jag skulle glömma allt. Trots detta fick jag en faktura på 1000 kr + moms... Jag fick inte heller veta vem som anmält mig.

ÅÅHH, jag skulle aldrig betala det! *** Usch va arg jag skulle bli.

några bekanta till mig blev anmälda för att deras stall katter bara bodde i stallet. dom hade som de flesta stall kattr en höskulle att sova på där det fanns filtar. mat och vatten fanns i stallet. men detta anmäldes då grannen tyckte synd om katterna som var ute året runt.

jag ser gärna att mina skattepengar går till djurskydd :idea: hellre att kommunen står för kostnaderna, i så fall slipper djurskyddsmyndigheten att syssla med fakturering, påminnelser till de som inte betalat och indrivning av skulder osv.
istället har de tid och pengar till att syssla med det de är till för: att se till att sveriges djur har det bra!

Här är nog en förvirring om vem som gör vad och vem som betalar vad. :o

Antingen betalas en inspektion av djurägaren eller av skattepengar. Kommun och djurskydd/jordbruksverket drivs av skattepengar. Möjlgen kan man säga att vissa delar är delfinansierade av böter/avgifter etc.

Liknande trådar

Hästmänniskan Ursäkta långt meddelande. Skulle bli jätteglad om någon orkade läsa igenom allt och dela med sig av sina tankar. Livet som hästägare...
Svar
18
· Visningar
2 942
Senast: Teilani
·
Hästvård Förlåt för ännu en kolik tråd men tipsa gärna om trådar där jag kan hitta svar om den är överflödig. Som hästägare i över 10 år har jag...
Svar
14
· Visningar
1 349
Senast: Ylva86
·
N
Hästmänniskan Gästlånar kompisens profil: Hade nyligen inspektion av hästhållningen och det säger jag ingenting om, det har vi varje år. Men hur kan...
Svar
14
· Visningar
1 945
Senast: NiAl
·
Hästmänniskan Börjar tvivla på om jag någonsin kommer att "bli av med" min häst :cry: Köpte henne för bara 2 år sen. Det sa klick på en gång...
2
Svar
26
· Visningar
6 323
Senast: jerseyko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka