I natt hände det något fruktansvärt...*om åska*

Sv: I natt hände det något fruktansvärt...*om åska*

åskan slog ner i ett av ekarna utanför hagen(en bit ifrån, dom är gamla och stora så de välte in i hagen), för oss!
dock klarade sig hästarna men ej staketet. Hellre staketet än hästarna..
beklagar verkligen!
Vi måste haft änglavakt!
jag tar inte in hästarna då dom blir med panikslagna inne i stallet under åskan.. dock kommer jag i framtiden att ta dom till lösdriften under åskorna så dom kan söka skydd om så viljas.. mer kan man nog inte göra.

*kl*

Tar ej in hästarna. Brukar kolla till dem från köksfönstret med jämna mellanrum och de står nästan alltid och betar mitt ute i hagen i lugn och ro, även i ösregn och när det smäller ordentligt. De blir mer oroliga om de står inne. Däremot blir korna oroliga och vandrar omkring i en klunga, och står och råmar bort mot sitt stall. Så de verkar mer oroliga...

Usch vad hemskt :cry:, är livrädd för att något sånt ska hända så jag försöker alltid ta in mina hästar när det åskar, tycker det händer lite då och då att hästar blir träffade av blixten. Dom står ju ofta mitt ute på ängar med järnskor... inte så bra alla gånger.. :crazy: Annars så brukar inte mina hästar bry sig speciellt mycket om åskan.

ja och i en cirkel av el.... dom är ju rena magneterna för blixten. :crazy:

ni som låter hästarna vara ute, är det inte bättre att dom är lite oroliga i stallet än döda? :confused:

Usch vad hemskt :( Våra får gå ute även om det åskar, jag är nog för feg för att gå och hämta dom ute på fälten..

Jag tar in mina när det åskar.

Vill beklaga det som hänt, förfärligt.

när jag va liten (är snart 35 år sedan) råkade vi ut för en liknande händelse hemma, det va flera av våra hästar som dog. där hade det att göra med det slog i aggregatet och gick ut i tråden (hästarna stod uppenbarligen intill staketet)

vissa år har vi haft stallet för långt från sommarhagarna för att snabbt kunna ta in hästarna så då (efter min upplevelse) har vi brutit strömmen till tråden.

å andra sidan miste min mor ett par av sina hästar som ung efter åsknedslag i stallet, det va många hästar dom inte hann få ut den gången. hur man än gör så har man rumpan bak :(

beklagar och tröstkramar

Det beror helt på var mina går, om de går på kullen så tar jag in dem eftersom de då är högsta punkten, men annars beror det på, min förra häst ville in när det åskade och då fick hon givetvis gå in, om hon inte kunde gå in så sprang hon som en galning och gnäggade tills jag kom och tog in henne, inne var hon lugn som en filbunke, brydde sig varken om åska eller raketer.

Jag har hört tidigare om hästar som dött av blixtnedslag och som har legat döda vid större träd, kanske är det farligt att vistas vid stora träd? tvärtemot vad man tidigare trott?

Beklagar verkligen sorgen:cry:

Jag har hört/läst att om man själv skulle råka finnas ute under åska ska man hålla sig borta från höga träd, stolpar, punkter osv....istället ska man lägga sig på plan mark gärna lägre punkter...

Till TS: beklagar er hemska förlust

Trist att höra, djur brukar inte söka skydd under träd när det åskar för på ngt konstigt sätt har dom omedvetet klart för sig att blixten alltid slår ner på den högsta punkten vilket ofta är just ett träd som står högst upp på marknivån..

Personligen skulle jag i det fallet ta in hästarna i stallet, se till att stallet har en bra åskledare vilket förvånads värt få stall verkar ha för stallet och just deras egen box är oftast deras större trygghet än deras hagmiljö..

Jag kan förklara det genom att nämna att om ett stall brinner och man hinner få ut hästarna i en hage så ska man vara väldigt vaksam på att dom inte kan springa in i sin box igen för det är precis det dom försöker göra. Deras trygghet är deras främsta närmiljö och deras personliga revir, Boxen!!!

Kram

Det ligger nåt i det du skriver.

Ser ju hemma att flockarna går ut på öppna ytor i stället. Även om det kanske inte är så mycket bättre.

Angående högsta punkten så finns det faktist varianter av det.
Antar att någon vattenåder kanske kan påverka.
För vi har hela gården omgiven av massa lönnar och mitt i, närmast huset stå står det en jättestor gammal lind.

Blixten slår ner här inte så sällan.
Men inte på högsta punkten utan enbart på samma ställen.
På två, numer föredetta lönnar. Inte mer än två meter höga stubbar.

Aangående åskledare så har inte vi heller det i uthusen. Däremot har vi åskskydd för stängslet och så rycker vi ur aggregatet som finns hemma..men..men..

Sedan lite så där offtopic:

En tanke angående dina sista rader om att boxen är hästens trygghet.
Det stämmer ju också.
Att få ut hästar ur brinnande stall är en mardröm.
Det vet vi hemma hur djur reagerar på eld.

En förutsättning för att över huvud taget HINNA få ut dom är att det sitter en grimma på hästen redan från början. Annars är det i stort sett kört.

Reservutgångar är ett måste. Det duger inte med en stalldörr och sedan en liten dörr. Det bör vara tre utgångar av bra storlek om man har flera hästar.

Tll TS.
Beklagar det ni varit med om. Det oförutsägbara händer då man minst anar det, och man är aldrig beredd.
Hoppas det löser sig nu för er och att ni snabbt får tillstånd för nedgrävning.

AM

kl

ang hur och vart blixten slår ner.
först och främst kan jag reda ut den generella missuppfattningen om att blixten slår ner. egentligen "slår blixten upp". det är nämligen så att marken är minusladdad och himelen/molnen plusladdade, elektronerna går då FRÅN marken TILL himelen. konstigt, men sant. hur det sedan kommer sig att man tydligt ibland kan se på blixtarna att de börjar lysa uppe vid molnen och går ner mot marken kan jag inte svara på, SÅ mycket lyssnade jag inte på min fysikproffessor på KTH (det fanns ju en anledning till att jag slutade :angel:) men jag tyckte själv att det lät himla konstigt och har efter det diskuterat det med andra fysiknördar som säger precis samma sak som den proffessorn.

iaf, i övrigt så handlar det egentligen inte om att laddningarna går från högsta punkten (alltså att blixten "slår ner" på högsta punkten utan det är så att de vill ta den lättaste vägen, alltså genom något som leder elektrisitet (elektroner) bäst. ibland kan det vara vatten, ibland kan det vara ett träd, ibland kanske ett elagrigat där det redan finns massa elektroner i rörelse (el). varför säger man då att man ska hålla sig undan från höga punkter och höga träd? jo anledningen är att de höga punkterna oftast är de lättaste vägarna för elen att ta. jag kan tänka mig att det blir så, att om en häst står under ett högt träd och elektronerna kommer farandes mot trädet och helt plötligt stöter på 4 blöta järnskor så blir det vips en väldigt lätt väg att ta eftersom både vatten och järn leder el himla bra så söker de sig från marken och upp genom hästen. (här kan det ju också ligga på sin plats att påpeka att det därför är himla viktit att antingen ha koll på trådarna när man tar ut sina hästar i hagen alternativt att ha en väldrenerad grind, för doppar man trådarna i marken som är blöt och upptrampad så går heldre elen genom vattnet och upp i järnskorna än via eltråden, risken är alltså väldigt stor att man elar sin häst genom marken.. men det är ju en annan story.

Att kossor/hästar dör när de står under träd är helt beroende på hur de står under trädet.
Slår blixen ner i trädet så går spänningen ner i rötterna.
Står djuren under träden med nosen in mot eller ut från stammen så blir det olika spänning mellan framben och bakben, det är det som dom dör av, står dom däremot med kroppen mot trädet, dvs lika långt bort från stammen med både frambenen och bakbenen klarar dom ett blixtnedslag.
Det är därför som vi människor klarar ett blixtnedslag om vi bara har ett ben eller står väldigt tätt ihop med fötterna i marken om vi blir träffade.
Det här har min man berättat eftersom han genom sitt jobb varit på flera föreläsnignar om blixtnedslag.
Jag är själv livrädd för åska, sätter mig i bilen och skulle helst vilja packa in hästarna bredvid mig.:p

Vi hade också världens oväder här... låg vaken och oroade mig över hästarna som var ute... men vad skulle jag göra??? Det åskade och blixtrade uta H-E, piss-regnade och blåste som aldrig förr. hade jag åkt ut hade jag nog inte fått tag i nån iaf. och hade jag lyckats få tag på någon hade jag nog bara hängt som ett snöre efter....:crazy:

Sedan oroar jag mig ju också över om jag tar in dom och blixten slår ner i stallet och det brinner upp....:(

På morgonen när det lugnat sig, hade vi sex lösa hästar i stallet....
Bara en var våran, men ändå...:(

Två hingstar (varav den ena våran) hade slagits och såg ut som skit, men tack och lov inga större sår...:bow:
En hingst gick ihop med en märr..... inte så bra....:angel:
Men i övrigt hade vi klarat oss med mest skrubbsår....
Ibland har man tur i oturen....

Usch vad hemskt :(
Beklagar!

Jag är alltid rädd när det åskar hemma, bergen innehåller mycket malm runt gården. Grannen, 800 m bort har under årens lopp haft en rad olyckor med åskan:

-ladugården har brunnit ner (inga kossor i som tur var)
-en jättek slog blixten ner i, precis bakom huset
-klyvt potatislandet då blixten följt en kabel som låg under pot. landet
- dödat 5 kor på en och samma gång (gubben är gammal och har MS och har bara 9 kor, speciellt utvalda som alla är hans favoriter).

Tyvärr kom åskan helt plötsligt, hade jag vetat att de skulle åska på natten till måndag hade jag tagit in hästarna, vi har åskledare på taket (lite trygghet iaf). Men som tur var så hände inget hemikring.

Hoppas ni får tillstånd för begravning, tröstkramar!

Till alla:

Hästen är nu begravd hemma på gården. Skönt ändå att det gick att lösa så snabbt.

Nästa gång jag träffar pappafamiljen ska jag förmedla all omtanke ni visat. Ni är gulliga ni!

Vilket bra och tänkvärt inlägg, den teorin har jag också hört. :bow:
Från att ha varit inte alls åsk-och-blixt-rädd blev jag efter att ha läst tråden extremt åsk-och-blixt-rädd :crazy:

Nu kommer jag att få någon slags hysteri och börja lägga upp planer på extradörrar och grimmor om stallet skulle börja brinna. Läskigt. :confused:

TS: Vad skönt att det löste sig med tillstånd osv. så fort, beklagar verkligen :(

Stora tröstekramar till dig. Vad tragiskt hade inte heller tidigare hört om att åskan hade dödat hästar eller kor. :cry:

Jag tar alltid in våra vid åskväder och har alltid gjort. Samma natt åska det här och jag och maken pallra oss ut och tog in hästarna vid 01:30 på natten.

Hemskt ledsen för er skull :(

Mina kommer in vid åska. Har åkt dit flera ggr mitt i natten nu och tagit in hästar i åskan..flera unghästar/icke vana utehästar som är LIVrädda. Jag väntar kvar/åker dit tätt och kollar tills åskan är över

Jag beklagar förlusten.....:cry:

Blixten slår inte alltid ner där man tror den ska göra det. På vårt förra bete (helt platt) blev en ridskoleponny dödad av blixten.
Den var den enda av hästarna som var oskodd....

Däremot så var den ny i flocken och gick säkert en bit från de andra, att den sedan var skimmel medan de andra var fux/brun eller svart vet jag inte om det hade något med saken att göra.

Jag beklagar förlusten.....:cry:

Blixten slår inte alltid ner där man tror den ska göra det. På vårt förra bete (helt platt) blev en ridskoleponny dödad av blixten.
Den var den enda av hästarna som var oskodd....

Däremot så var den ny i flocken och gick säkert en bit från de andra, att den sedan var skimmel medan de andra var fux/brun eller svart vet jag inte om det hade något med saken att göra.

fast om betet är helt platt så är det ju inte alls konstigt att blixten "slog ner" i ponnyn, då blir ju ponnyn högsta punkten och lättaste vägen för elen att ta och den söker sig till hästarna.
jag tror att kuperade hagar med mycket träd är bra och så får man hoppas att hästarna inte väljer att ställa sig vid det som leder bäst.

:cry::cry: men det bästa är att låta hästarn va ute det är absolut ej säkert att stå inne TÄNK om det slår ner i stallet och dom inte kan springa i väg HAR ni tänkt på det:confused::confused:sorjligt att den dog men vart den träffad?eller så fick den en sådan chock så hjärtat la av beklagar sorgen

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 386
Senast: QueenLilith
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 939
Senast: Nominous
·
Hästmänniskan I förrgår fick jag värsta tänkbara samtalen, stallägaren ringde, min syster ringde, ena stallkompisen hade ringt...min häst hade fått en...
2
Svar
23
· Visningar
3 199
Senast: Celestan
·
Hästvård Min häst gick omkull i hagen i förrgår och dammade rakt igenom staketet så två stolpar går av. På något vis skär han sig strax under...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
21 337
Senast: Messy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka