Sv: I natt hände det något fruktansvärt...*om åska*
Trist att höra, djur brukar inte söka skydd under träd när det åskar för på ngt konstigt sätt har dom omedvetet klart för sig att blixten alltid slår ner på den högsta punkten vilket ofta är just ett träd som står högst upp på marknivån..
Personligen skulle jag i det fallet ta in hästarna i stallet, se till att stallet har en bra åskledare vilket förvånads värt få stall verkar ha för stallet och just deras egen box är oftast deras större trygghet än deras hagmiljö..
Jag kan förklara det genom att nämna att om ett stall brinner och man hinner få ut hästarna i en hage så ska man vara väldigt vaksam på att dom inte kan springa in i sin box igen för det är precis det dom försöker göra. Deras trygghet är deras främsta närmiljö och deras personliga revir, Boxen!!!
Kram
Det ligger nåt i det du skriver.
Ser ju hemma att flockarna går ut på öppna ytor i stället. Även om det kanske inte är så mycket bättre.
Angående högsta punkten så finns det faktist varianter av det.
Antar att någon vattenåder kanske kan påverka.
För vi har hela gården omgiven av massa lönnar och mitt i, närmast huset stå står det en jättestor gammal lind.
Blixten slår ner här inte så sällan.
Men inte på högsta punkten utan enbart på samma ställen.
På två, numer föredetta lönnar. Inte mer än två meter höga stubbar.
Aangående åskledare så har inte vi heller det i uthusen. Däremot har vi åskskydd för stängslet och så rycker vi ur aggregatet som finns hemma..men..men..
Sedan lite så där offtopic:
En tanke angående dina sista rader om att boxen är hästens trygghet.
Det stämmer ju också.
Att få ut hästar ur brinnande stall är en mardröm.
Det vet vi hemma hur djur reagerar på eld.
En förutsättning för att över huvud taget HINNA få ut dom är att det sitter en grimma på hästen redan från början. Annars är det i stort sett kört.
Reservutgångar är ett måste. Det duger inte med en stalldörr och sedan en liten dörr. Det bör vara tre utgångar av bra storlek om man har flera hästar.
Tll TS.
Beklagar det ni varit med om. Det oförutsägbara händer då man minst anar det, och man är aldrig beredd.
Hoppas det löser sig nu för er och att ni snabbt får tillstånd för nedgrävning.
AM