I natt hände det något fruktansvärt...*om åska*

Sv: I natt hände det något fruktansvärt...*om åska*

Blixten slår inte alltid ner i den högsta punkten, den slår ner där det finns bäst ledning till marken.
En björk tex innehåller mer vatten än en tall därför slår blixten oftare ner i en björk även om det finns en högre tall bredvid.

Där vi bor slår ofta blixten ner, peppear peppar så har den aldrig slagit ner i huset eller stallet, men i vattenledningar, träd mm.
Det är inte kul. Det är när det mullrar som värst som man längtar till vintern igen..:cool::
Det där stämmer inte heller alla gånger. Det verkar vara mer komplext än vad vi har kunskap om.

allt vad jag trodde att jag kunde om blixtnedslag ikullkastades för många år sen då den slog ner i en häst som gick vid en väg, På den andra sidan vägen fanns det en kraftledning på ett berg.
red då på en uteridbana ca 1 km därifrån o hoppade högt av smällen.

*Allmän fråga*

Slår blixten ner i marken eller är det som vissa forskare påstår,, tvärtom??

Det är ju plus o minusladdning.

Den kan visst gå tillbaka till åskmolnet- eller hur det var:confused:

tja, det är oehört svårt att få med sig hästarna ut från ett brinnande stall, även om dom har grimmor på sig. släpper/tappar du så springer dom in i lågorna igen. om du ens får tag på hästen/får den med dig. ett stall övertänds dessutom våldsamt fort och röken hindrar synen samt andningen, så tiden är väldigt knapp.

risken att det slår i stallet är nog samma som risken att blixten har ihjäl hästen i hagen. jag personligen har som liten upplevt det senare, men fler hästar dog i den brand min mor upplevde som ung - trots grimmor och många hjälpande människor.
Jag tror mer på att det rörde sig om djur som inte var ute så mkt.
Kor o stadshästar.

Personligen skulle jag i det fallet ta in hästarna i stallet, se till att stallet har en bra åskledare vilket förvånads värt få stall verkar ha för stallet och just deras egen box är oftast deras större trygghet än deras hagmiljö..

Jag kan förklara det genom att nämna att om ett stall brinner och man hinner få ut hästarna i en hage så ska man vara väldigt vaksam på att dom inte kan springa in i sin box igen för det är precis det dom försöker göra. Deras trygghet är deras främsta närmiljö och deras personliga revir, Boxen!!!

Det finns ju lite annan förklaringar till det nuförtiden. En är att anledningen till att hästarna springer tillbaka till elden är inte för att de är så trygga i boxen utan för att i det vilda så är det säkrare att springa igenom elden där det redan har brunnit än att fortsätta och springa framför elden.

Detta enligt några som har studerat mustanger i USA och hur de beter sig. Jag lånade boken på biblioteket för kanske ett år sedan och kommer inte ihåg vad författaren hette. Men det var om hästars beteende och liknade. Kanske någon annan som har läst den? Den var relativt tung att läsa då den var skriven på ganska så mycket fackspråk.

Mvh

Tora

Jag hade ingen aning. Fy vad hemskt:cry:! Hälsa H och R att jag tänker på dom.

*tröstkramar*

Beklagar det inträffade. Det är aldrig roligt när något sådant händer.

Själv tar jag inte in mina hästar. Är det risk för åska så ser jag till att elagregatet inte är inkopplat. Utöver det vidtar jag inga åtgärder.

Mina hästar är inte bekymrade över åskan. De betar vidare lika lungt som vilken dag som helst. Dock brukar de gå ut på det öppna när åskan går. Jag har inte sett dem under träd en enda gång i åskväder.

Hos mig brukar jag ha ett par riktigt rejäla åskväder som går rätt över gården varje år. Då åskar det ordentligt... Vid ett tillfälle slog blixten ner mitt på gårdsplanen och brände ut all el på hela gården. Dessutom sprack varmvattenberedaren inne i huset. Allt varmvatten (110 liter) forsade ut i badrummet på några sekunder. Själva gårdplanen är inte den högsta punkten... och trots att husen är försett med åskledare så blev det alltså skador inne ändå.

Av den erfarenheten har jag lärt mig att det inte går att skydda sig till 100 % mot ett åsknedslag. Är oturen framme så är den. Jag upplever det ändå som säkrare för hästarna att gå kvar ute i sin stora hage vid åskväder i stället för att stå i stallet med de sekundära faror det innebär. Tänker då på brand och liknande.

Nej, åskledare skyddar ju bara mot en direkt träff av blixten. Men när blixten slår ner, så uppstår ju stora spänningsskillnader i marken, och när dessa skall utjämnas så blir det med rätt ansenlig strömstyrka, om man säger så.... Och då slås ju ex-vis div elapparater ut, och bränder kan uppstå.

Jag håller med om att det nog ändå känns säkrast att låta hästarna gå kvar ute när det åskar.

Beklagar det inträffade!

Vi har våra hästar ute även om det åskar. Har sett hur fort ett stall kan brinna upp. För ett antal år sedan hade vi tre får som strök med pga blixten. Blixten slog ned i elaggregatet och vandrade längs staketet ca 200 m sen tog sikte mot ett stort träd där fåren stod. Det var en stor fåra i marken från staketet mot trädet efter blixten. :crazy:

Det där vet jag att jag läste i Bamse som fakta när jag var liten för ca 20 år sen. Att hästar springer in i brinnande stall för att de instinktivt vill springa genom elden till tryggare mark. :)

TS. Beklagar förlusten. Vilken mardöm :(

Ahhh! Där ser man Bamse var först :D!

Mvh

Tora

är det större risk att blixten slår er i en hage som det går elledningar genom?asså såna där kraftledningar,drar dom till sig åskan?

.

Av den erfarenheten har jag lärt mig att det inte går att skydda sig till 100 % mot ett åsknedslag. Är oturen framme så är den. Jag upplever det ändå som säkrare för hästarna att gå kvar ute i sin stora hage vid åskväder i stället för att stå i stallet med de sekundära faror det innebär. Tänker då på brand och liknande.

Känner nog likadant, trots allt, om man läser vad andra har skrivit oxå. Att dra ur aggregatet verkar oxå vara en god idé - blir hästarna rejält rädda när det åskar spelar det nog ingen roll om det är ström i det eller inte. De springer ut oavsett...bättre då att inte låta tråden fungera som ledare.

Känner nog likadant, trots allt, om man läser vad andra har skrivit oxå. Att dra ur aggregatet verkar oxå vara en god idé - blir hästarna rejält rädda när det åskar spelar det nog ingen roll om det är ström i det eller inte. De springer ut oavsett...bättre då att inte låta tråden fungera som ledare.

Tråden fungerar som ledare i alla fall! En ledare är allt som leder ström, dvs alla metalliska material, samt material med stort innehåll av vatten (dvs i stort sett allt levande).

För att skydda elaggregatet mot eventuella spänningstoppar i elnätet, eller för att skydda elnätet mot eventuella blixtnedslag i staketet, kan det dock vara en god idé att dra ur elen till staketet. För hästarna spelar det sannolikt mindre roll.

är det större risk att blixten slår er i en hage som det går elledningar genom?asså såna där kraftledningar,drar dom till sig åskan?

Ja, dom är ju ofta höga och inte så sällan gjorda i metall, så jag skulle vilja påstå att de är mycket goda ledare och att det alltså är större risk för åsknedslag i dem än i omgivningen.

Fast det är ju inte så att kraftledningar drar till sig själva ovädret, utan snarare så att om det redan är ett åskväder, så är det lite större sannolikhet för blixtnedslag i kraftledningsstolpar än platta marken.

Nej, åskledare skyddar ju bara mot en direkt träff av blixten. Men när blixten slår ner, så uppstår ju stora spänningsskillnader i marken, och när dessa skall utjämnas så blir det med rätt ansenlig strömstyrka, om man säger så.... Och då slås ju ex-vis div elapparater ut, och bränder kan uppstå.

Jag håller med om att det nog ändå känns säkrast att låta hästarna gå kvar ute när det åskar.

Det finns ju sätt att ytterliggare skydda byggnader mot stall och om jag inte missminner mig så går det ut på att ha tex en kraftig kopparslinga runt hela byggnaden. på det sättet kan man fånga upp potentialskillnader i marken. Alla ledningar som går in i byggnaden måste också skyddas. det verkar ganska dyrt men jag har dessa sett råd om hur man skulle kunna bygga nästan åsksäkert men minns inte exakt hur. Det går säkert att googla om man vill veta mer.

Usch vad hemskt! Tröstkram! :cry:

Det finns ju sätt att ytterliggare skydda byggnader mot stall och om jag inte missminner mig så går det ut på att ha tex en kraftig kopparslinga runt hela byggnaden. på det sättet kan man fånga upp potentialskillnader i marken. Alla ledningar som går in i byggnaden måste också skyddas. det verkar ganska dyrt men jag har dessa sett råd om hur man skulle kunna bygga nästan åsksäkert men minns inte exakt hur. Det går säkert att googla om man vill veta mer.

Jo, det finns säkert mer sofistikerade åskskydd än "bara" åskledare, jag minns att jag också läst nåt liknande. Men, som sagt, det kostar nog en del - koppar är ju inte helt gratis!

Våra hästar går utan tvekan in om det åskar! Vi låter dem ALDRIG vara ute i åskväder!!!

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 386
Senast: QueenLilith
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 937
Senast: Nominous
·
Hästmänniskan I förrgår fick jag värsta tänkbara samtalen, stallägaren ringde, min syster ringde, ena stallkompisen hade ringt...min häst hade fått en...
2
Svar
23
· Visningar
3 199
Senast: Celestan
·
Hästvård Min häst gick omkull i hagen i förrgår och dammade rakt igenom staketet så två stolpar går av. På något vis skär han sig strax under...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
21 337
Senast: Messy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka