I natt hände det något fruktansvärt...*om åska*

Sv: I natt hände det något fruktansvärt...*om åska*

usch vad hemskt!

jag tar alltid in mina hästar om det börjar åska, är jätterädd för att ha dom ute då. på natten är dom inne oavsett..

men om ni nu vill ha hästarna ute på natten så håll stenkoll på väderrapporten och åsk-trackern så att ni kan ta in hästarna om det ska bli åska.

Med tanke på risken för brand i stallet vid blixtnedslag så tror jag trots allt att det är säkrare ute när det åskar.

fast om betet är helt platt så är det ju inte alls konstigt att blixten "slog ner" i ponnyn, då blir ju ponnyn högsta punkten och lättaste vägen för elen att ta och den söker sig till hästarna.
jag tror att kuperade hagar med mycket träd är bra och så får man hoppas att hästarna inte väljer att ställa sig vid det som leder bäst.

Nja, jag tycker det är konstigt att inte blixten slog ner i någon av de skodda halvbloden på 1.70 istället för en ynka oskodd ponny kring 1.30 i mkh. Eller att inte blixten valde att slå ner i någon lada bredvid (fanns även en inne på betet).

Med tanke på risken för brand i stallet vid blixtnedslag så tror jag trots allt att det är säkrare ute när det åskar.

Det blir ingen stallbrand om stallet är utrustat med fullgod åskledare.;)

*Allmän fråga*

Slår blixten ner i marken eller är det som vissa forskare påstår,, tvärtom??

Risken minskar givetvis men inte till noll. jag har nog aldrig sett ett stall med fullgott åskskydd men visst vore det en jättefördel.

det är väl betydligt mer sällan att åskan slår ner i stall än att den slår när i träden.

dessutom, om det börjar brinna så har man iaf en chans att rädda hästarna, slår åskan i hästen så är den död direkt.

tja, det är oehört svårt att få med sig hästarna ut från ett brinnande stall, även om dom har grimmor på sig. släpper/tappar du så springer dom in i lågorna igen. om du ens får tag på hästen/får den med dig. ett stall övertänds dessutom våldsamt fort och röken hindrar synen samt andningen, så tiden är väldigt knapp.

risken att det slår i stallet är nog samma som risken att blixten har ihjäl hästen i hagen. jag personligen har som liten upplevt det senare, men fler hästar dog i den brand min mor upplevde som ung - trots grimmor och många hjälpande människor.

Usch ja inte roligt, min hovis var tvungen att lämna en häst vid en stor brand och det var inte roligt. Dom andra 10 fick dom ut.

*Allmän fråga*

Slår blixten ner i marken eller är det som vissa forskare påstår,, tvärtom??

läs mitt inlägg ovan (ett par upp) så förklarar jag hur det går till... iaf enligt min proffessor på KTH samt andra jag ställt frågan till.
men kort svar på din fråga är att blixten "slår UPP" och inte ner

Risken minskar givetvis men inte till noll. jag har nog aldrig sett ett stall med fullgott åskskydd men visst vore det en jättefördel.

ang åskledare. grannen till oss hade en fru som var livrädd för åska, de satte upp en åskledare och aldrig har åskan slagit ner så ofta som den gjorde efter att den kom upp. jag har själv suttit och sett eldklot spruta ur kontakterna

beror väl på hur stort stallet är och var det finns dörrar.

men framför allt hur snabbt förlopp branden får och var den startar. jag har tack och lov sluppit den upplevelsen men har hört min mor berätta om det hon upplevde i hela mitt liv :(

hennes erfarenhet är att det är mer tur än skicklighet om man får hästarna med sig ut/hittar/får tag på dom. hästar får panik. den branden hon fick uppleva rörde sig om ett större stall med både portar och ett flertal dörrar, dock hjälpte det föga.

Nja, jag tycker det är konstigt att inte blixten slog ner i någon av de skodda halvbloden på 1.70 istället för en ynka oskodd ponny kring 1.30 i mkh. Eller att inte blixten valde att slå ner i någon lada bredvid (fanns även en inne på betet).

Järnskor eller inte har inte så himla stor betydelse, faktiskt. Hästkroppen (och även människokroppen, förstås) är en alldeles utmärkt ledare, och behöver ingen "hjälp" av järnskor för att leda elektrisk ström. Det är heller inte säkert att blixten slog ner just i ponnyn, utan den kan ha dött av de spänningsskillnader som alltid uppstår i marken vid ett blixtnedslag (och som är det som oftast dödar de kor och hästar som dör vid åskväder). Vidare så är det ju inte så stor skillnad på 1.30 och 1.70, om man betänker att det mellan molnen och marken faktiskt kan vara flera tusen meter.... Och det finns alltid ett litet element av slump i exakt var blixten slår ner. Det räcker ju med små skiftningar i ex-vis lufttemperatur, lufttryck etc. för att det skall bli "lättare" för blixten att ta en annan väg än till det absolut högsta föremålet.

Så har jag också alltid tänkt, och har aldrig brytt mig om att springa och ta in hästar vid åskväder. Dessutom är jag alldeles för rädd om mitt eget skinn för att springa omkring ute när det åskar som värst....

urs då :cry:

Mina går inte in trots åska och grejer. Brukar vara oroligare inne än ute...

Blixten slår inte alltid ner i den högsta punkten, den slår ner där det finns bäst ledning till marken.
En björk tex innehåller mer vatten än en tall därför slår blixten oftare ner i en björk även om det finns en högre tall bredvid.

Där vi bor slår ofta blixten ner, peppear peppar så har den aldrig slagit ner i huset eller stallet, men i vattenledningar, träd mm.
Det är inte kul. Det är när det mullrar som värst som man längtar till vintern igen..:cool::

Så har jag också alltid tänkt, och har aldrig brytt mig om att springa och ta in hästar vid åskväder. Dessutom är jag alldeles för rädd om mitt eget skinn för att springa omkring ute när det åskar som värst....

Att just springa är ju ett bra tips annars.;) När du springer har du aldrig båda föttterna i marken samtidigt och drabbas då inte av potentialskillnader i marken på samma sätt.

Att just springa är ju ett bra tips annars.;) När du springer har du aldrig båda föttterna i marken samtidigt och drabbas då inte av potentialskillnader i marken på samma sätt.

Nä, det är ju sant :) Och vill man ta det lite lugnare kan man ju alltid vila stående på ett ben..... Men sen så KAN ju blixten träffa direkt också, och då hjälper det ju inte så mycket att man är skyddad mot potetialskillnader i marken!

Så sammantaget föredrar jag nog ändå inomhusvistelse (eller ännu hellre vistelse i bil eller annan Faraday-bur) vid åskväder! Det brukar ju regna så otrevligt också....

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 386
Senast: QueenLilith
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 937
Senast: Nominous
·
Hästmänniskan I förrgår fick jag värsta tänkbara samtalen, stallägaren ringde, min syster ringde, ena stallkompisen hade ringt...min häst hade fått en...
2
Svar
23
· Visningar
3 199
Senast: Celestan
·
Hästvård Min häst gick omkull i hagen i förrgår och dammade rakt igenom staketet så två stolpar går av. På något vis skär han sig strax under...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
21 337
Senast: Messy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka