I natt hände det något fruktansvärt...*om åska*

Sv: I natt hände det något fruktansvärt...*om åska*

Jag har haft mina ute för dom har inte verkat bry sig och dom är ju nte så högt över havet...:rofl:
Men efter att jag läste denna tråden så kom världens åsk och blixtskur. Vad gör jag? Kutar ut och tar in mina pållar!
Tog ut dom så fort det lugnat sig... Efter att också ha läst om alla avlivningar av hästar här på buke så vill jag inte riskera mina pluttar..

Tråden fungerar som ledare i alla fall! En ledare är allt som leder ström, dvs alla metalliska material, samt material med stort innehåll av vatten (dvs i stort sett allt levande).

För att skydda elaggregatet mot eventuella spänningstoppar i elnätet, eller för att skydda elnätet mot eventuella blixtnedslag i staketet, kan det dock vara en god idé att dra ur elen till staketet. För hästarna spelar det sannolikt mindre roll.

Jaa, vad dum jag är!:o De visste jag ju egentligen...

Nej, åskledare skyddar ju bara mot en direkt träff av blixten. Men när blixten slår ner, så uppstår ju stora spänningsskillnader i marken, och när dessa skall utjämnas så blir det med rätt ansenlig strömstyrka, .

Sorry att jag är teknikfreak man blir väl sån när man sitter och jobbar med sånt hela dagarna, på jobbet tycker de jag är en hästfreak...:angel:

Man skiljer mellan yttre och inre åskskydd.
Det yttre åskskyddet består av blixtlås, nä åskledare som sätts upp för att "fånga" en blixt och leda ner den till jord, oftast marken men i tex bergiga område där ledar man den ofta till vattendrag för att få bra jordning. Det som finns på utsidan av huset och som ofta består av linor som man drar i fyrkanter på husets tak och ibland i form av en ledning som går runt hela huset (ringledning) materialet kan vara i koppar, aluminium eller stål.

Det yttre åskskyddet tar hand ca 50 % av blixtens energi. Resterande får man ta hand om med överspänningsskydd för att "oskadliggöra" farliga strömmar. Dessa överspänningsskydd finns i flera nivåer där typ 1 (sk blixtströmsavledare) tar hand om den största delenen av överspänningen, typ 2 lite mindre energi och typ 3 tar hand om den minsta stötarna. Typ 3 är de små skydden som ni sätter i väggen där hemma.

:confused:

Jämför det att ni ska mocka ut, bäst är att hästen lämnar bajset utanför i hagen ( yttre åskskydd) , när man mockar börjar man med de största synliga högarna (typ1) , sen tar man de små utspridda högarna (typ 2) och sist sopar man ihop resterna (typ3). :banana:

Vi är som tur är förskonade från värsta blixtoväderna i Skandinavien tack vare vårt väder. Men min pålle ska vara inne vid åska för jag skyddar honom så bra jag kan. Fler djur och människor dör utomhus vid åska än inomhus.

Senast ändrad:

ang åskledare. grannen till oss hade en fru som var livrädd för åska, de satte upp en åskledare och aldrig har åskan slagit ner så ofta som den gjorde efter att den kom upp. jag har själv suttit och sett eldklot spruta ur kontakterna

Det stämmer för åskledarens uppgift är att leda ner blixtens energi till marken. Har du åskskydd drar du till dig blixtnedslagen.

...bättre då att inte låta tråden fungera som ledare.

Som någon annan påpekade så leder ju eltråden ändå...

Anledningen till att jag drar ur aggregatet är helt enkelt för att slippa få det sönderslaget av åskan...
Har brännt ett antal genom åren pågrund av åska... så det är helt och hållet av snålhet som jag drar ur kontakten :D

Att just springa är ju ett bra tips annars.;) När du springer har du aldrig båda föttterna i marken samtidigt och drabbas då inte av potentialskillnader i marken på samma sätt.
Fast enligt forkare så drar sig åskan till rörliga mål, stå still med fötterna i hop eller lägg dig i ett dike är enligt dem ett bättre val.
Fast det blir både kallt och blött:(

En bra sida med säkerhetsinformation finns här
http://www.lightningsafety.com/nlsi_pls.html

kl.
Vi hade oxå åska för ett tag sen, men våra hingstar tog de jätte lungt. de var bara dom vi var ut och tittade till 2 på natten. dumma som vi var.
Sen kl 8 på morgonen blev vi väckta av grannen som undra hur många hästar vi hade i andra hagen 7 svara jag. Då hade han fångat 6.. PANIK var var den 7 men som tur var hade en annan granne hittat honom. Den var tvungen att sys akut men de gick bra. och de tråkiga var att den hästen just blivit såld men inte hämtad :( men de bliivande ägarna förstod. och de var ju ingen fara med hästen bara såret läkte :banana:

Jag tror mer på att det rörde sig om djur som inte var ute så mkt.
Kor o stadshästar.

nuförstår jag inte alls vad du menar :confused: det jag själv upplevde va att flertalet hästar dog pga. nedslag i aggregatet och dom va deffinitivt ute i hagen (sommarbete).

kossor har jag ingen aning om, det har vi aldrig sysslat med och därmed har jag heller inte uttalat mig om det.

det min mor upplevde va ett större stall där hästarna gick ute dagtid och på stall nattetid, då det blev nedslag och brand så vart hästarna inne. alla fick dom inte ut då en skräckslagen häst i sin box helst stannar där/springer in om dom kommer lös, inget min mor tror utan upplevt.

Mitt sto 21, vill gärna in när det regnar och åskar för hon är rätt bekväm av sig och gillar att vara torr.
/ R

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 386
Senast: QueenLilith
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 937
Senast: Nominous
·
Hästmänniskan I förrgår fick jag värsta tänkbara samtalen, stallägaren ringde, min syster ringde, ena stallkompisen hade ringt...min häst hade fått en...
2
Svar
23
· Visningar
3 199
Senast: Celestan
·
Hästvård Min häst gick omkull i hagen i förrgår och dammade rakt igenom staketet så två stolpar går av. På något vis skär han sig strax under...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
21 337
Senast: Messy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka