I kollektivtrafiken

L

Luva

Någon som vet om det finns en regel , främs då inom SL att djur/hundar inte får sitta på sätet?

Sv: I kollektivtrafiken

Frågan är bara vad hunden har på sätet o göra? Jag hade då inte velat sitta på ett säte där det suttit en hund med skitiga tassar

Som sagt, jag är inte intresserad av vad folk tycker, utan om det finns någon "lag/bestämmelse"

jag har haft en hund som alltid ville upp o sitta hos mig. men jag hade alltid, ALLTID med en handduk eller fleecefilt...alternativt tog jag av mig jacka åt henne.
man kan tycka att en hund itne har på sätet o göra för den e smutsig...allas stora skitiga väskor är mer ok?!=)
eller de som sitter med fötterna på sätena mittemot....
det var faktiskt aldrig nån som sa till mig om henne, hon var liten och extremt söt så folk tyckte mest hon var gullig!
men nej , det finns ingen klar regel vad gäller hund på sätet. det får väl gälla allmänt sunt förnuft, inte smutsa ner eller störa ordningen...

Jag måste vara världsmästare på att googla, för första träffen som kom upp var den här.

Hundar och andra mindre sällskapsdjur får du ta med utan kostnad i SL-trafiken. Djuren måste vara kopplade eller förvaras i väska eller bur och du måste hålla koll på ditt eller dina djur. När det gäller djur i koppel, finns begränsningen att du får ha med dig högst två djur i koppel, som inte sitter i bur eller väska.

Av hänsyn till allergiker finns regler om var i bussen eller på tåget man får sitta om man har med sig pälsdjur. På bussen ska du sitta långt bak. På de moderna tunnelbanetågen är pälsdjur tillåtna i mittsektionen på varje vagn och när det gäller de äldre tågen får man sitta i de vagnar där en dekal med en hund vid dörrarna visar att djur är tillåtna i den vagnen. Samma gäller också för pendeltågen.

SL har egentligen inga regler för vilka djur man får ta med sig, så länge de är att betrakta som sällskapsdjur och antingen är kopplade eller förvaras i bur, väska eller liknande och hålls under uppsikt så att de inte besvärar eller skrämmer andra resenärer.

Jag tolkar det som att djur utan bur = golvet.
Buren kan säkert får vara i sätet om det finns plats.

Jag har givetvis också läst det innan, men där står det att man måste ha sitt djur i koppel eller i bur och ha uppsikt över sitt djur. Det står inget om de får eller inte får sitta på säten.

Vart exakt tolkar du det?

Jag har varit med om att de ropat ut i högtalarna att folk ska ta ner hundarna från sätena. På SJ får hundarna sitta på sätena om man har ett lakan eller annat under hunden.

Lägger du upp fötterna mes skitiga skor på sätet också? Bara för att något inte är uttryckligen förbjudet betyder inte att det är OK att göra det.

När vi åker tåg och det finns plats bredvid mitt säte så låter jag hunden sitta på sätet men har då alltid en handduk/filt/jacka under. I bussen har jag honom oftast på golvet, men ibland kryper han själv upp i knät på mig..o då får han sitta där. Aldrig någon som sagt till.
Vi åkte med SJ igår, hunden låg på sätet bredvid och tågkonduktören sa ingenting utan skulle dessutom hålla på att klappa o gulla med honom..
Sedan ang allergiker...det är väl just därför det finns vagnar avsedda just för husdjur, så väljer en allergiker att sätta sig just där så är det väl i princip dennes problem. Det spelar ju liksom ingen roll för en allergiker om pälsen är på golvet, på ovansidan av sätet, på sidan av sätet eller väggen etc...det är allt lika illa för dom! Sen är det ju en annan femma om man helt enkelt tycker det är respektlöst eller ohygieniskt att ha hund på sätet....men så länge det inte direkt stör någon (genom att denne får massa päls eller smuts på sig) så tycker jag man själv får bestämma hur man vill ha det. (Så länge det inte finns klara regler såklart)
Sen undrar jag, på vilket sätt skulle det vara respektlöst mot hundrädda?? Tror inte heller att de hundrädda personerna blir mindre rädda av att hunden är på golvet...

Texten här ovan om föreskriftena ang husdjur tolkar inte jag någonstans att djuret inte får vara på sätet.

Senast ändrad:

För att på sl:s bussar e det tajt om plast att man inte kan ha en större hund mellan sätena = måste ha hunden i gången = trångt och knöligt för andra att gå förbi.

Jag vet många som sitter långt fram (där det finns säte mittemot) just pga det jag har beskrivit överstående.

Jag har varit med om att de ropat ut i högtalarna att folk ska ta ner hundarna från sätena. På SJ får hundarna sitta på sätena om man har ett lakan eller annat under hunden.

På SJ kan man boka barnbiljett till hunden och då får hunden ett eget säte :) så där är det iaf ok!

På SJ kan man boka barnbiljett till hunden och då får hunden ett eget säte :) så där är det iaf ok!

Kan man??! Jag funderade verkligen jättemycket på det igår när jag åkte tåg.. :)
Men är du säker på att det räcker med barnbiljett för ett eget säte till hunden?

Gud vad pratkiskt! Det löste ju mitt enda "problem" med att införskaffa nästa hund till hösten.. För nuvarande hund vägrar sitta/ligga på golvet i tåget så jag kunde inte låta bli att fundera över hur fasen jag skulle lösa det med två hundar då :p (ifall att sätet bredvid inte vore ledigt alltså). Så jag tänkte på det att det hade ju varit jättebra om man kunde köpa till ett säte..men sen tänkte jag att det säkert inte skulle gå iom att man måste fylla i resenärens uppgifter...och vilka skulle det vara för hunden :p

Fast jag tror fortfarande att man måste ha någonting under hunden? Alla gånger någon på tåget frågat om man får ha hund på sätet så säger konduktören "Ja, om man har någonting under hunden, som hon där *pekar på mig* som har en tröja under".

Förlåt att jag lägger mig i, men får dina plats i ett SJ-säte?! :p Jag tycker att Cashmir är för stor..men han gör allt för att knöla ihop sig till en liten boll..allt för att slippa golvet :p

Förlåt att jag lägger mig i, men får dina plats i ett SJ-säte?! :p Jag tycker att Cashmir är för stor..men han gör allt för att knöla ihop sig till en liten boll..allt för att slippa golvet :p

Ja absolut, det är inga som helst problem. När jag reste med två senast så hade jag ena i sätet bredvid och ena i knät ;)

Vet att jag har bilder på det också. Vänta lite så ska du få se!

Ja absolut, det är inga som helst problem. När jag reste med två senast så hade jag ena i sätet bredvid och ena i knät ;)

Vet att jag har bilder på det också. Vänta lite så ska du få se!

Det där MÅSTE jag få se!! :eek::p

Sista halvtimmen innan jag var framme så kom en dam och satte sig på sätet bredvid, så jag fick ha Cash i knät...och fyyy vad jobbigt det var :p

TS, ursäkta för lite OT nu :o

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
763
Senast: MML
·
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 040
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej! Jag söker rådgivning då jag sitter i en jobbig sits just nu. För ca 3 månader sedan tog jag emot en 2,5 årig hund som en bekant...
2
Svar
20
· Visningar
1 409
Senast: tanten
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 546
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka