L
Luva
Någon som vet om det finns en regel , främs då inom SL att djur/hundar inte får sitta på sätet?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hundar och andra mindre sällskapsdjur får du ta med utan kostnad i SL-trafiken. Djuren måste vara kopplade eller förvaras i väska eller bur och du måste hålla koll på ditt eller dina djur. När det gäller djur i koppel, finns begränsningen att du får ha med dig högst två djur i koppel, som inte sitter i bur eller väska.
Av hänsyn till allergiker finns regler om var i bussen eller på tåget man får sitta om man har med sig pälsdjur. På bussen ska du sitta långt bak. På de moderna tunnelbanetågen är pälsdjur tillåtna i mittsektionen på varje vagn och när det gäller de äldre tågen får man sitta i de vagnar där en dekal med en hund vid dörrarna visar att djur är tillåtna i den vagnen. Samma gäller också för pendeltågen.
SL har egentligen inga regler för vilka djur man får ta med sig, så länge de är att betrakta som sällskapsdjur och antingen är kopplade eller förvaras i bur, väska eller liknande och hålls under uppsikt så att de inte besvärar eller skrämmer andra resenärer.
Vart exakt tolkar du det?
Jag har varit med om att de ropat ut i högtalarna att folk ska ta ner hundarna från sätena. På SJ får hundarna sitta på sätena om man har ett lakan eller annat under hunden.
På SJ kan man boka barnbiljett till hunden och då får hunden ett eget säte så där är det iaf ok!
På SJ kan man boka barnbiljett till hunden och då får hunden ett eget säte så där är det iaf ok!
Förlåt att jag lägger mig i, men får dina plats i ett SJ-säte?! Jag tycker att Cashmir är för stor..men han gör allt för att knöla ihop sig till en liten boll..allt för att slippa golvet
Ja absolut, det är inga som helst problem. När jag reste med två senast så hade jag ena i sätet bredvid och ena i knät
Vet att jag har bilder på det också. Vänta lite så ska du få se!