I dagens Sydsvenskan

kolblakkur

Trådstartare
Ja, vad säger man :( Man blir både förbannad och uppgiven :arghh:

1459154_378598355607626_569939064_n.jpg

Sv: I dagens Sydsvenskan

Varför i helskotta publicerar Sydsvenskan något så grovt generaliserande och felaktigt uttalande?
Synd att jag inte prenumererar på tidningen, för då hade jag sagt upp den ögonaböj!!

Det där låter tyvärr som något som många i ex. min släkt skulle kunna kläcka ur sig.:( Det som är lite förvånande dock är att denna människa vågar stå för det helt öppet i tidningen.

Det värsta är ju att många outbildade, inskränkta svenskar har den här uppfattningen av vissas facebookkommentarer att döma (dvs personer som svarar på bekantas inslägg, inte mina egna facebookvänner, de rensas bort om de skriver sådana här saker)..

Är det Bjuv-innevånare som svarat?

Bor själv i den kommunen och är lite skrämd över hur många sympatisörer det finns här.

"Elin Svensson, föräldraledig" för säkert vidare sina inskränkta, korkade och rasistiska åsikter till nästa generation.:arghh:

Varför i helskotta publicerar Sydsvenskan något så grovt generaliserande och felaktigt uttalande?
Synd att jag inte prenumererar på tidningen, för då hade jag sagt upp den ögonaböj!!

Därför att det inte är publicering av fakta utan publicering av åsikter.

Sedan skulle jag tro att viss brottslighet i vissa regioner har upp mot 90 % "svenskar" som gärningsmän och i andra regioner o andra typer av brott 10% "svenskar"

Jag är förvånad (och ledsen) över att en tidning publicerar sådant här.

Kan de inte ha gjort det för att visa andra hur dum hennes kommentar är? Hon lär ju få reaktioner på den av andra och då inte bra reaktioner bara. Som tur är!

Jag är inte förvånad längre, människan är en inskränkt och rädd varelse. Det förs visst över i moderkakan.... :(

Är det Bjuv-innevånare som svarat?

Bor själv i den kommunen och är lite skrämd över hur många sympatisörer det finns här.

Ja Bjuv ligger skyhögt upp i brottsstatistiken och har en stor del invandrare så att de som bor där har vissa åsikter är ju inte så märkligt direkt

Redan under 70- och 80-talet när jag växte upp i Bjuv var brottsligheten skyhög. (Tror t. ex. guldsmedsaffären hade inbrott en gång i halvåret minst)
Undrar vems felet var då? :meh:

Redan under 70- och 80-talet när jag växte upp i Bjuv var brottsligheten skyhög. (Tror t. ex. guldsmedsaffären hade inbrott en gång i halvåret minst)
Undrar vems felet var då? :meh:

Jag kollad statistiken på BRÅs hemsida för Bjuv. Verkar bara finnas sedan 1996.

Nu finns det en väldig massa statistik att välja på. Men jag plockade ut våldsbrott och sexualbrott då de tillhör de allvarligaste brotten enligt min mening.

Resultat:
1996 69 våldsbrott
2012 179 våldsbrott

Så våldbrotten har ökat med 159% under den tiden.

1996 6 sexualbrott
2012 17 sexualbrott

Sexualbrotten har ökat med 183%.

Det är ju inga små ökningar vi talar om.
Uppenbarligen har Bjuv blivit en betydligt otryggare plats på senare tid.

Fast när jag var ung på 70-talet så låg Bjuv på 3:dje plats i Sverige i antal brott/invånare.

Fast när jag var ung på 70-talet så låg Bjuv på 3:dje plats i Sverige i antal brott/invånare.

Det är mycket möjligt att kriminaliteten var hög även då.

De siffror jag tog fram visar ju dock på en väldigt stor ökning av antalet vålds- ock sexualbrott de senaste 17 åren.

Jag hittade ingen statistik från före 1996 för Bjuv. Har du några siffror så vore det intressant att jämföra med dem.

Liknande trådar

Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 807
Senast: Tiffany
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
5 838
Senast: Mabuse
·
Juridik & Ekonomi Jag har varit utan bil i en vecka nu. Säljaren skyller på allt möjligt. Att verkstan inte haft tid, att det dröjer med att få...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
9 751
Senast: hundtant
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
323
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur