Hyra ut hästtransport??

W

werah

Har nyss köpt hästtransport. Ej ny men i tip top skick. Jag har 15 inhyrningar och frågan kom direkt. Hyr du ut den?. Ja, ska jag inte använda den själv går ju det bra. Då tänkte jag så här, billigt för de som har hästar här, som en servicegrej, och dyrare för andra . Vad är rimligt att ta?

Sv: Hyra ut hästtransport??

Ett gott råd innan det är för sent: Hyr inte ut den !
Det är lättare att vara rädd om sina egna grejor än andras. De luskronor du får in på uthyrning kommer i det långa loppet försvinna på reparationer, och du kommer att ångra dej!

Jag brukar hyra ut min hästtransport, har funkat utmärkt än så länge.
Dock hyr jag ut till människor som jag känner, med transportvänlig häst. Talar om för de som hyr att om något går sönder så får de själva bekosta lagning. Tar 100 - 150 kr/dag.

Eftersom din försäkring inte täcker skador orsakade av hästen råder jag dig att inte hyra ut den. Slitaget vid uthyrning är enormt. Jag köpte mitt släp som gått i uthyrning i mindre än 3 år och jädrar vad slitet det var för att vara 3 år. Sedan är det svårt att komma överens hur mycket folk skall ersätta med om något går sönder tex min matta har en skada längst bak vid hålet där man sätter ned pinnen för mellanväggen. Min häst står still när vi åker därför har den provisoriska lagningen hållt i många år, men skulle en häst börja trampa runt en massa är jag rädd att mattan går sönder och måste bytas helt till en dryg kostnad. Men gick den sönder vid uthyrning skulle det ju inte vara rimligt att den som hyrt skulle betala en helt ny matta, men för mig skulle kostnaden bli det. Det är bättre att folk hyr från macken eller andra proffsuthyrare som inte blir så ledsna när saker och ting går sönder.

tycker absolut att det är en bra idé att hyra ut den.... Varför inte?
se till bara att dom som hyr har klart för sej att om den går sönder betalar dom självrisken...

Jag hyrde ut min transport förr... Tog 300kr /heldag ,500/helg
Vänner hyrde billigare... o alla visste om att gick den sönder så antingen fixade dom det lr så betalde dom det... :)

Det är jädrans svårt att säga nej också! Här har jag hyrt, lånat och haft mig i flera år, och så skaffar jag äntligen en egen. Nej, att säga nej är inget alternativ, men som ni sa, att betala självrisken är ingen dum idé. Vagnen är en Kylingekärra. Absolut helt nyrenoverad. Allt som går att byta är bytt. Fläkt och öppningsbart fönster mm. Men....en lagning är ju lika dyr på ett begagnat som nytt släp så jag kan inte ta billigare hyra för att transporten inte är ny, men många resonerar så. Hästfolk kan allt vara liiiite knepiga ibland... Eller?:crazy:

Det är jädrans svårt att säga nej också! Här har jag hyrt, lånat och haft mig i flera år, och så skaffar jag äntligen en egen. Nej, att säga nej är inget alternativ, men som ni sa, att betala självrisken är ingen dum idé. Vagnen är en Kylingekärra. Absolut helt nyrenoverad. Allt som går att byta är bytt. Fläkt och öppningsbart fönster mm. Men....en lagning är ju lika dyr på ett begagnat som nytt släp så jag kan inte ta billigare hyra för att transporten inte är ny, men många resonerar så. Hästfolk kan allt vara liiiite knepiga ibland... Eller?:crazy:

Passar det inte så får dom ju hyra nån annanstans.. ;)

Jag hyrde ut mitt förra släp. Tog 100 kr för en dag (hade väl kunnat ta mer...). Efter en del tveksamheter då mitt släp användes till annat så bestämde jag mig för att hyra ut det bara till de som hade hästar i stallet där vår häst stod. Då hade jag bättre koll på vem som körde släpet, vart det skulle och vilken häst som åkte i det. Det fungerade bra, i stort sett.

Jag och min kompis har ett släp ihop och vi hyr ut det för 200,-/ dag men bara till folk vi känner.

Då vi nästan bara använder släpet för att köra våra hästar till/från betet så är vi bara glada åt att släpet kommer ut och rullar och bromsarna motioneras.

se till bara att dom som hyr har klart för sej att om den går sönder betalar dom självrisken...

... och var medveten om att det i dag INTE finns försäkringar som täcker det hästen orsakar inifrån. Det kan gå loss på rätt mycket stålar, så du måste veta att betalningsvilja och inte minst -möjlighet finns hos den hästägaren. :angel:

Har nyss köpt hästtransport. Ej ny men i tip top skick. Jag har 15 inhyrningar och frågan kom direkt. Hyr du ut den?. Ja, ska jag inte använda den själv går ju det bra. Då tänkte jag så här, billigt för de som har hästar här, som en servicegrej, och dyrare för andra . Vad är rimligt att ta?

För att vara laglig måste du ha tillstånd att hyra ut transport, om du hyr ut ändå & det händer ngt så gäller ingen försäkring om du säger att du tagit betalt för att låna ut den, man får bara låna ut utan att ta emot pengar.
Det andra kruxet är att det bara finns ett föräkringsbolag som försäkrar skador inne i tranporten som en häst orsaker.
Jag hade inte hyrt ut om jag var du, tänk på vad som svider mest, att säga nej eller att få betala reparationer för en skadad transport.

Hyr ut den om du vill, men gör helt klart för de som vill hyra vilken ersättning som gäller vid skador på transporten.
Jag lånade ett släp för att hämta min nya häst för ett par år sen. Hästen sparkade oavbrutet i 5 timmar och när vi kom hem upptäckte jag att hon sparkat sig igenom golvet. Som tur var var hästen helt oskadd. Jag fick givetvis bekosta lagning av golvet och ny gummimassa till golvet. Men sånt får man vara beredd på om man lånar/hyr av privatperson.
Så länge de som hyr är på det klara med det behöver du inte vara orolig. Du kan ju skriva ner vad som gäller och låta dem skriva på så blir det inga frågor om det händer något.

... och var medveten om att det i dag INTE finns försäkringar som täcker det hästen orsakar inifrån. Det kan gå loss på rätt mycket stålar, så du måste veta att betalningsvilja och inte minst -möjlighet finns hos den hästägaren. :angel:

det har du iofs rätt i...:idea: tänkte inte alls på det*glömt*...:o

men ¨då får man väl göra den dealen att lånar dom o det går sönder så får dom betala vad det kostar att laga.

Tycker det där är fånigt.. man kör ju hästen I transporten.. inte utanför.. o då är ju risken ganska stor att det faktikst händer nåt I den.. eller hur!

För att vara laglig måste du ha tillstånd att hyra ut transport, om du hyr ut ändå & det händer ngt så gäller ingen försäkring om du säger att du tagit betalt för att låna ut den, man får bara låna ut utan att ta emot pengar.
Det andra kruxet är att det bara finns ett föräkringsbolag som försäkrar skador inne i tranporten som en häst orsaker.
Jag hade inte hyrt ut om jag var du, tänk på vad som svider mest, att säga nej eller att få betala reparationer för en skadad transport.
Intressant! Men vilket bolag är det? kanske läge att byta ...

jag hyr inte ut... inte ens till mina närmsta vänner... om de vill ha hästen körd nånstans så kan jag komma (om jag har tid o lust) o köra o då får de betala... dock ska det vara en häst som e lugn i transporten...

Jag tycker att det är en bra ide att hyra ut. Om man är medveten om att slitaget ökar och risken för stora skador på transporten ökar.
Men om du sätter undan de pengar du får från uthyrningen på ett reparations/underhållskonto så blir det ju inte så kännbart.

Ordentliga regler kring uthyrningen krävs dock. De som hyr skall vara medvetna om vad som gäller...

Jag hade transport tidigare... Hela grannskapet lånade den och körde allt möjligt i den.. Allt från grisar till ungdjur.

Visst blev den sliten... men jag hade hela tiden pengar till underhåll och reparationer så den hölls ändå i ett bra skick.

När det var dags att byta den fick jag trots att den var väl använd bra betalt för den.

Tycker det där är fånigt.. man kör ju hästen I transporten.. inte utanför.. o då är ju risken ganska stor att det faktikst händer nåt I den.. eller hur!

Kanske för att premierna blir i den klassen att ingen vill teckna försäkringen - för det är ju främst de som misstänker problem som skulle vara kunder ;)

Jag är också av den åsikten att jag aldrig någonsin lånar ut transporten, främst av den anledningen att jag vet ett par stycken (minst) som fått sina transporter förstörda av de som lånat. Förstörda på ett sådant sätt att det inte märkts förrän vid besiktningen (krökt balk t ex).

Helt omöjligt att i efterhand veta VEM som ställt till skadan, helt ogörligt att räta. Bara att skrota. Och ingen försäkring som täcker.

För att täcka slitage och risk hade jag tagit MINST vad macken/uthyrningsstället tar. Nu har du företag och kan ta upp inkomsten där vilket ju gör ett problem mindre, men slå ditt försäkringsbolag en pling och hör hur försäkringen gäller om det är ett uthyrningssläp. Troligen gäller försäkringen inte alls, i något avseende. Vilket ju gör risken ännu större.

Kolla att det verkligen räcker med ev. självrisk...misstänker att det inte gör det (försäkringen gäller inte vid skador inne i transporten etc). Ställ kravet att släpet ska åter i samma skick som när det lånades och ha koll på att allt fungerar när kunderna tar det. Gå igenom släpet direkt när du fått tillbaka det så att du ser att inga nya skador uppkommit o.s.v. Det ska ersättas direkt, till fullo!

jag skulle nog råda dig att fungera en gång till på det...

finns en anledning till att vi inte hyr ut vår transport;

om det skulle hända något med någn av våra hästar, akuta ärenden (som tex mammas häst som blev sparkad o bröt griffelbenet o akut fick köras till vet.) om man då hyrt ut transporten den dagen, vad gör man då??

står där utan transport och med en förblödande häst?

inte så smart...

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 074
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 551
Senast: mars
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 036
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 106
Senast: Brynja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar