Hyra ut hästtransport??

Sv: Hyra ut hästtransport??

jag skulle aldrig hyra ut min transport, hyrde ut den några gånger förut och fick dragstången krökt två gånger på den (för att folk inte fattar hur man ska backa md en transport!, kan man inte backa med den så får man väl låta bli), första gången så fick jag självrisken betald av den som hyrde transporten men andra gången så hävdade den som hyrde den att den var krökt redan innan hon använde den vilken jag vet att den inte var eftersom jag själv hade använt den dagen innan. så då fick jag betala själv.

Men....en lagning är ju lika dyr på ett begagnat som nytt släp så jag kan inte ta billigare hyra för att transporten inte är ny, men många resonerar så. Hästfolk kan allt vara liiiite knepiga ibland... Eller?:crazy:

Varför i hela friden skulle det vara billigare att engångshyra en begagnad transport än en ny? Och hur ofta kan man engångshyra nya transporter öht på macken t.ex.?

Om jag vore du skulle jag vara väldigt restriktiv med att hyra ut transporten och ta en hyra i ungefärlig nivå med vad det kostar på andra ställen. Bara det faktum att det finns en transport man kan hyra på plats i stallet tycker jag är service nog. Häromkring kostar ett boggiesläp 350 kr/dygn - möjligen kan man man hyra halvdagar ngt billigare, runt 200 kr har jag för mig.

Hyr inte ut. MIndre in än vad det kostar.
Dessutom, hyr du ut till inackorderingar, vänner etc riskerar du deras vänskap. När det väl kommer till pengar är vi alla oss själv närmast. Alltså- du riskerar att stå utan hjälp alls ekonomiskt vid skada som du ej kan bevisa. Sedan kommer nästa sak. Bevisa att transporten är hyrd och att hyraren skall betala... Inte någon gång har jag som hyrare behövt underteckna ett kontrakt. Vem kan då bevisa när skadan uppstod och vem som skall betala?

Tips från mig--Betala själv vad det kostar att äga transport!

men ¨då får man väl göra den dealen att lånar dom o det går sönder så får dom betala vad det kostar att laga.

Fast om man har en jättefin transport kanske man inte är intresserad av att helt plötsligt ha en lagad transport? Den blir ju inte i nyskick igen, efter en lagning.....
JAG är i alla fall inte intresserad av det och skulle för allt i världen inte hyra ut min kärra.
Som många skriver: Det går inte att försäkra för skador hästen åsamkar (förutom ett bolag då tydligen) och det är jättesvårt att bedömma vad skadan är värd. Risken att det blir yttre skador (krock mm) är ju ganska liten, men du kan ju räkna med att den kommer att slitas snabbt på insidan.
Detta var inte riktat till dig, utan mer till alla...

Glömde en sak: Skulle aldrig själv hyra släp av någon privat, då det inte finns försäkringar som täcker tillräckligt bra. Har helt enkelt inte råd att köpa ny kärra till den jag hyr av om den blir sabbad!
Nu har jag ju ett eget släp, men hyrde inte privat innan det heller, just av den anledningen.

... och var medveten om att det i dag INTE finns försäkringar som täcker det hästen orsakar inifrån. Det kan gå loss på rätt mycket stålar, så du måste veta att betalningsvilja och inte minst -möjlighet finns hos den hästägaren. :angel:

Jo det finns Folksam har en sådan försäkring tex.

Dock gäller en vanlig försäkring om man hyr ut släpen. Då är det en mycket dyrare försäkring som man behöver

Jo det finns Folksam har en sådan försäkring tex.

Dock gäller en vanlig försäkring om man hyr ut släpen. Då är det en mycket dyrare försäkring som man behöver

Säger dom ja! Men läs det finstilta.. Sist jag läste så stod det att den bara ersätts om hästen orsakar något vid en ev olycka. Men det gör de andra bolagen med! INGET bolag vill stå för skador som uppkommit vid en ev bökig häst, det skulle bli alldeles för dyrt för försäkringsbolaget.

Folksams försäkring täcker skador orsakade av hästen i det specifika fallet att hästen lever runt så till den grad att man inte får ut den själv. Det krävs att räddningstjänsten tillkallas.
Hur ofta händer det annant än i trafik? Försäkringen är inte så himla mycket dyrare men man får ju inte så mycket för pengarna heller... Det gäller som sagt (som alltid...) att läsa det finstilta noga.

Folksams försäkring täcker skador orsakade av hästen i det specifika fallet att hästen lever runt så till den grad att man inte får ut den själv. Det krävs att räddningstjänsten tillkallas.
Hur ofta händer det annant än i trafik? Försäkringen är inte så himla mycket dyrare men man får ju inte så mycket för pengarna heller... Det gäller som sagt (som alltid...) att läsa det finstilta noga.

Ok då är det ännu viktigare att inte låna ut sin transport. Vi har inte den försäkringen ändå visserligen för våra hästar sköter sig i transporten. Hur andras hästar uppträder vet man ju inte alltid så därför lånar vi aldrig ut vår transport.

Jag hyrde ut min gamla trailer till vänner och bekanta med vettiga hästar, eller för att köra till tippen, köpa ny TV osv... Trane .90 års modell. 150 kr/gång och ev skador fick de stå för själva.
Mitt nya, Henra som bara är några år hyr jag INTE ut på samma sätt. Det är bara ytterst få med mkt vettiga hästar som får låna det.

Jag hyr inte ut mitt släp, mycket pga av att skador som hästen orsakar inte ersätts av försäkringsbolaget. Sedan må hästen vara hur snäll som helst men även den snällaste kan få tokspel:crazy:
Mitt släp är iofs bara knappt året och jag gav ca 80.000 för det och jag är TOKrädd om det! Vet många f.d bästa kompisar som har blivit osams för all framtid just pga sådana här dispyter. Vi har iofs krav på E kort för att få dra vårat och det löser ju en del frågor, men visst är det jobbigt att säga nej!

Vi har iofs krav på E kort för att få dra vårat och det löser ju en del frågor, men visst är det jobbigt att säga nej!
Jag löser det med att jag frågar vad som händer om släpet kvaddas och det inte täcks av försäkringen. Alltså hur mycket och hur fort de kan tänka sig att ersätta mig, för släpet skall tillbaka i samma skick som det lämnade gården.

Det brukar bli "end of discusssion" rätt fort. :angel:
Hellre vet jag det innan än efter.

OM du ska hyra ut, så behövs det att släpet är godkännt (alla släp som används i vinningssyfte ska vara besiktigade, registrerade och godkända, dvs alla företagare ska göra detta)

Sen ska du ta bra betalt, minst 300:-/dag, du måste ju känna att det är värt att hyra ut det och tycker dom det är dyrt -hyr på annat ställe!

Gå gärna igenom släpet med hyrestagaren innan, gör ett litet kontrakt där det står ev tidigare skador och alla nya skador täcks av den som hyr. Ta underskrift och anteckna gamla skador. Då är det klockrent vad som har tillkommit under uthyrningen!

Jag har ett superfräscht Umesläp -98, boggi och fronturlastning. Jag tar 350:-/Dag. Inte många som hyr det då det är dyyyrt. Men det är lika fräscht som när jag köpte det.

Vi har också ett superfräscht ume, som INTE hyrs ut. Det är å andra sidan ingen som vill låna det heller, du *måste* ha e för att vara laglig ;) och sen är det en del andra detaljer också. Det är ett släp för små hästar, typ.

Stallägaren där jag har hästarna inackorderad hyr ut sin transport som en extra service för oss hyresgäster. Tar 50kr gång/dag. För övriga tror jag att det kostar 100kr. Toppen bra och billigt!:)

När jag hade egen transport hyrde jag ut det till vänner och bekanta. Inte alltid jag tog betalt utan använde det ofta som en gentjänst. Hyrde i somras ett släp av en person som jag fick kontakt via en hästtransportförsäljare och hade jag inte fått hyra hennes släp hade jag inte kommit iväg på kurs till min tränare (har en tung häst) så det är tur att det finns personer som kan tänka sig att hyra ut! Förstår dock de som inte vill göra det. Skrev kontrakt där det stod bland annat att jag var betalningskyldig omgående om skada skulle uppstå och att släpet skulle lämnas tillbaka i samma eller bättre skick. Var borta i 6 dagar och betalade bara 400kr:bow:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 073
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 551
Senast: mars
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 036
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 106
Senast: Brynja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar