Jozze

Trådstartare
Är det någon större skillnad mellan att hyra hus och att hyra lägenhet? Skiljer det mycket på privata och kommunala, eller "företagsägda", hyreshus?

Har hittat ett litet hus (snarare en stuga) inte långt från skolan. I annonsen står det att hyran är X kr + el. Då borde med andra ord vatten, sophämtning och övriga kostnader vara inräknade i hyran?

Vilka övriga kostnade förutom just el, vatten och sophämtning brukar förekomma vid hyra av hus?

Eftersom det inte står något om uppvärmningen utgår jag från att huset har direktverkande el, om uppvärmningen inte ingår i hyran. Vad kan uppvärmningskostnaden hamna på i en liten stuga om 50 kvadratmeter tro? Får jag själv bestämma brukar jag ha drygt 18 grader hemma, lite varmare i badrummet.

Sv: Hyra hus

Det är stor skillnad på att hyra privat och att hyra av ett företag!

Det viktigaste är att man skriver att heltäckande kontrakt där det specas upp exsakt vad som ingår och inte i hyran.

Vad som är "Normal" är svårt att säga. När jag hyrt med kallhyra har jag bekostar hyra + omkostnader (dvs el, vatten/avlopp, sophämtning, snöröjning, försäkring).
När jag nu hyr ut betalar hyresgästen hyra + el.

Utöver detta tillkommer kostnader för att hålla utemiljön fin på sommaren - dvs gräsklippare, trimmer osv.

Hur mycket uppvärmningen kostar är omöjligt att säga! Det beror ju på hur huset är byggt, vilka fönster som finns, vilken typ av element som skall användas osv.

/Swat

Elen kan bli en väldigt stor kostnad om stugan är dåligt isolerad. Be att få kolla vad den gått på för tidigare hyresgäst.

Det viktigaste är att man skriver att heltäckande kontrakt där det specas upp exsakt vad som ingår och inte i hyran.
Bra tips! Det ska jag absolut tänka på om jag ska hyra ett hus i framtiden. En bekant har haft det lite problematiskt med sin hyresvärd ganska nyligen.
Utöver detta tillkommer kostnader för att hålla utemiljön fin på sommaren - dvs gräsklippare, trimmer osv.
Det brukar man kunna ta på sig själv, eller hur? Dvs stå för gräsklippning (såg bara ut att vara gräsmatta till just denna, dvs ingen sly som ska röjas).

Elen kan bli en väldigt stor kostnad om stugan är dåligt isolerad. Be att få kolla vad den gått på för tidigare hyresgäst.

+ Swat: jag misstänkte att jag inte skulle kunna få ett precisare svar ;) Självklart beror det på hur isolering osv ser ut.

Stugan blev inaktuell. Men jag håller hoppet uppe :) Då ska jag asbolut be att få reda på vad tidigare hyresgäster har förbrukat.

Tack för era svar!

Liknande trådar

Relationer Bäst att förtydliga att detta inte aktuellt i nuläget, men kan bli i framtiden. Jag gillar att ha lite kött på benen, så tänkte ta reda...
7 8 9
Svar
169
· Visningar
14 880
Senast: hoppsann
·
Äldre Halvt spinn off på min tråd från igår ang. att köpa hus i annan stad. Vi fortsätter att fundera och tankarna finns på att OM vi skulle...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 294
Senast: Piek
·
Hemmet Ska titta på ett hus här snart,och finns en större stuga på gården med stort kök,ett sovrum,och oinredd vind. Vi har en som mer än gärna...
Svar
3
· Visningar
3 881
Senast: tanten
·
Ekonomi & Juridik Så här ser utkastet på mitt hyresavtal ut... Nåt som saknas ? Hyreskontrakt X Hyresvärd X Hyresgäst X Avtalet gäller...
2
Svar
21
· Visningar
3 516

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Burkmat
  • Inredningstråden nr3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat