Hyra häst?

fridiz

Trådstartare
Hej! :D
Funderar på att skaffa en foderhäst, men jag undrar vad det är för skillnad på att ha en häst på foder eller hyra den? Är det samma sak bara att om man hyr den betalar man också en fast kostnad ex varje månad?

Tacksam för svar / Frida :)

Sv: Hyra häst?

Tar du en häst på foder så innebär det vanligtvis att du inte betalar ngt till ägaren utan bara står för kostnaderna för att hålla hästen (dvs stallplats osv).

Hyr du häst så innebär det vanligtvis att du betalar en summa till hästägaren. Om du sedan även måste stå för kostnaderna för hästen (genom att flytta den till eget stall) eller att den står kvar hos ägaren som därmed står för kostnaderna, varierar.

Det förekommer således variationer i båda varianterna men generellt sätt innebär oftast fodervarianten att du har hästen som "din egen" fast att ngn annan äger den. Hyrvarianten är inte lika vanlig.

Sv: Hyra häst?

Hyrvarianten är det väl ffa verksamheter som har. Många turridnings/läger-företag hyr t.ex. ut sina hästar när det inte är säsong.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej! Jag funderar på skaffa kreditkort där man får bonus. Vill helst kunna resa så jag funderar på något från SAS. Någon som har något...
Svar
0
· Visningar
215
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
699
Senast: Squie
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 522
Senast: corzette
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 982
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Vilket är ert favoritgodis?

Hund, Katt, Andra Djur