Sv: Hyra häst?
Vad som är en rimlig hyra finns inte givet, utan det beror nog främst på vad hästägaren vill ha i ersättning..kanske lite, mycket eller inget alls.
Hade jag hyrt ut häst hade jag velat ha hyra månadsvis.
Tillkommer utrustning i hyran så hade hyran blivit högre med tanke på det slitage som kan bli.
Det är alltid en risk att hyra ut något, som jag i alla fall skulle vilja bli kompenserad för att jag tog just den risken.
För en "vanlig" häst hade jag kunnat betala 1000-2000/månad i alla fall med utrustning. Det blir typ 250 - 500 i veckan..inte så farligt med tanke på att man har tillgång till hästen när man vill rida tex, med fördelen att den inte är din egen..händer något så kan du lämna tillbaka ansvaret till ägaren och det kan man ju inte riktigt göra med en häst du äger.
Om man jämför med att rida dagliga lektioner på ridskola (där hyra av häst ingår), kanske privatlektioner dessutom tex så ser man nog rätt snart vad man jämför med. Inte riktigt bra jämförelse, men nästan om man tänker på själva tillgången att kunna rida varje dag.
Men nästa fråga: Är det bara hyra för att rida där hästen bor kvar i sitt stall och man enbart rider den eller är det fodervärd det handlar om där man sköter det mesta gällande hästen med skötsel och allt?