Hyra häst; AKUT hjälp (kostnader m.m)

H

hanna_

Jag hade en helt fantastisk häst på ett ridläger, och har nu hittat stället där hon bor. Hon kan hyras ut, och nu vill jag då hyra henne. Ska strax berätta för mina föräldrar och se vad de tycker, men INNAN så undrar jag lite nu då...

Vad är Sebolytic (schampoo?), hur mycket kostar det och hur länge räcker det om man använder på ben, man och svansrot en gång i månaden?

Hur fungerar Frontline på en häst, hur mycket kostar det och hur länge räcker det om man behandlar en gång i månaden?

Var kan man hitta en kompetent hästtandläkare?
Måste man själv köra hästen upp till klinik, eller kan tandläkaren komma ut själv?
Hur mycket kan det kosta på ett ungefär, för "normala" tänder?

Vad är skillnaden på Ivomec och Noromectin (avmaskningsmedel?), hur mycket kostar en dos och hur ger man det?

Hur mycket kan det kosta att sko en häst (alla fyra) och hur ofta ungefär behövs ? 5-7 vecka?

Jag är väldigt tacksam för svar, särskilt snabba då jag snart ska fråga om vi kan hyra hästen. Men hellre sena svar än inga alls, och det gör inget om ni inte vet om alla svaren... :):)

Anledningen till att jag undrar över just detta är att (det mesta) står att man ska göra när man hyr häst på det stället.

Visste inte riktigt under vilket forum och prefix det här skulle vara, men det fick bli här ! :D

Sv: Hyra häst; AKUT hjälp (kostnader m.m)

Skoning kan kosta 500-2000:-, och behövs när hästens hovar behöver verkas eller när skorna behöver bytas ut (kan bli vad som helst mellan var 4e eller var 8e vecka).

Avmaskningsmedel ges i spruta direkt i munnen. Man kan även blanda det i foder, men det kräver förstås att hästen äter upp fodret trots medlet.
Jag har fått höra att man ska variera vilken typ av medel man använder vid avmaskning, för att maskarna inte ska "börja tåla medlet" och överleva trots medicinering. Antagligen är det någon skillnad i medlens uppbyggnad.

Fortsätter med det inte Liten svarade på:

Hästtandläkare hittar du lättast via kliniker de kan i vart fal svara på var den närmaste finns.
En del kommer ut och del kräver att man kör hästen till kliniken
Kolla med ägaren om de vill att du får tänderna raspade, alla vill ju inte det

Schampot du nämner känner jag inte till, är det ett special schampo och varför ska hästen tvättas med just det? (enklast att fråga ägaren i så fall var h-n köper och vad det kostar)

Frontline är det inte för hund/katt eller används det på häst också?
Om det är just fästingar så är nog det vanligaste Switch som kostar runt 500:- för en 250 ml
Är det andra insekter så finns det stort utbud av olika medel att välja på

Hur länge ska du hyra hästen?
enklast är ju att du frågar ägaren vad som ska göras just med den här hästen (tänker på schampot, tandläkare osv) Och var du köper och kostnad.
Likaså hur ofta just den här hästen ska skos

Eftersom inte hästen är din utan du hyr så är det ju ägaren som bestämer hur den ska skötas, så ställ all frågor till ägaren så det blir rätt

Nya rön säger att avmaskning inte bör göras på rutin, då parasiterna blir immuna mot avmaskningsmedlet, och medlet i sig innebär en miljöpåverkan. Därför ska man testa först om hästen har parasiter, för att sen få utskrivet avmaskningsmedel av vet.

Switch har jag för mig räcker ca 7 v per behandling, och en flaska räcker till flera gånger.

Vi kollar tänderna hos distriktsvet i Fjärdhundra, som vi har på gångavstånd. De kommer också ut om vi vill, men då tillkommer resekostnaden och inställelsekostnad, även om det bara är några hundra meter.

Lycka till med hyrandet av häst!
Lotta

Vad är Sebolytic (schampoo?), hur mycket kostar det och hur länge räcker det om man använder på ben, man och svansrot en gång i månaden?
Ingen aning, inget jag använder.

Hur fungerar Frontline på en häst, hur mycket kostar det och hur länge räcker det om man behandlar en gång i månaden?
Använder inte det heller.

Måste man själv köra hästen upp till klinik, eller kan tandläkaren komma ut själv?

Vi har veterinär som kommer ut. Brukar gå på 400

Vad är skillnaden på Ivomec och Noromectin (avmaskningsmedel?), hur mycket kostar en dos och hur ger man det?
Först kollar man masken och det brukar kosta runt 300.

Hur mycket kan det kosta att sko en häst (alla fyra) och hur ofta ungefär behövs ? 5-7 vecka?
Min ena skos (helskos) var 9-10 vecka och min hovslagare tar 800.

Ang Sebolytic.
Så enligt ett googleresultat är det schampo för hundar med fet päls och hud. Men på Skånska travhästägare.se så finns "Sebolytic mjällschampo" med i någon lista där.

Tror att jag hittat hemsidan till den som hyr ut, och där finns detta att läsa:
"Behandla hästen med FRONTLINE eller tvätta med SEBOLYTIC på ben man och svansrot i januari ( frieser hästar 1ggr/månad hela året)."

Jag får iofs ett rätt oseriöst intryck av hemsidan, den är rörig och dåligt skriven och dåligt uppdaterad.
Men vem är jag att säga nånting, det kanske blir kalasbra allting ändå.

Jag hade en helt fantastisk häst på ett ridläger, och har nu hittat stället där hon bor. Hon kan hyras ut, och nu vill jag då hyra henne. Ska strax berätta för mina föräldrar och se vad de tycker, men INNAN så undrar jag lite nu då...

Jag är väldigt tacksam för svar, särskilt snabba då jag snart ska fråga om vi kan hyra hästen. Men hellre sena svar än inga alls, och det gör inget om ni inte vet om alla svaren... :):)

Anledningen till att jag undrar över just detta är att (det mesta) står att man ska göra när man hyr häst på det stället.

Visste inte riktigt under vilket forum och prefix det här skulle vara, men det fick bli här ! :D

Hej! Jag hyr sjävl häst från ett ridläger och kan kanske hjälpa lite. Dock har du väl redan fått svar på det mesta :).

Det med schampoot och frontline vet jag dock itne. Vart man hittar en kompetent hästtandläkare vet jag inte riktigt, men många kan komma ut till stallet. Om du hittar ett stall att stå på, se till att det står kunniga personer där och då kan du även fråga om de vet någon bra tandläkare! För mig gick tandläkarbesäket på 1500 ungefär, men då vaccinerades ponnyn och en vargtand drogs ut. Räkna på ett par hundra ialalfall...

När det gäller avmaskningsmedel så råder jag dig till att ta träckprov när det är dags att avmaska! När du sedan får svar ringer du till en veterinär så får du hjälp med vilket avmaskningsmedel du ska använda. Bra att då veta vad hästen fått för avmasningsmedel senaste 2 åren iallafall. Jag visste dock inget tidigare alls.

hur ofta som det behövs att sko är individuellt! Min häst räcker det med var 8 vecka på ett ungefär, men hon har bra hovar. Det ktosar 1000 per gång för mig med den hovslagaren jag hade, men på vissa ställen kan det kosta 500, och andra 1500 +! För att hitta en kan du fråga bland hästägare (om du känner någon) alt. i det stall du kommer stå i :)

Du får gärna pm:a mig om du vill prata om att hyra häst :)! delar gärna med mig av negativa och positiva saker med att hyra häst och annat som kan vara bra att tänka på.

Senast ändrad:

Frontline är inte det ett fästingmedel till hund och katt som du köper på apoteket

Ivomec och Normectin är båda avamsknings medel som är mot lilla och stora blodmasken men du kan inte avmaska mot dem utan att ha tagit ett prov på hästen och kolla om den har mask.
När du får resultatet av träck provet så ringer du en veterinär som skriver ut de preparat som du ska ha för just den masken ..

Vad de gäller skor och hovslagare har ju alla hovslagare olika priser samma vad de gäller tandvård.
Jag betalade 2000 för att raspa och ta bort två varg tänder på kinik på min 2 åring.
Betalade 1700 för att raspa mitt 12 åriga sto på en annan klinik så de skiljer vart du åker.

Tycket att du ska ställa dessa frågor till de som äger hästen och jag tycker det e konstigt om du måste avmaska och fixa tänderna på hästen om du ska hyra den över sommaren ??

Tror att jag hittat hemsidan till den som hyr ut, och där finns detta att läsa:
"Behandla hästen med FRONTLINE eller tvätta med SEBOLYTIC på ben man och svansrot i januari ( frieser hästar 1ggr/månad hela året)."
Vad konstigt - i januari finns väl inte så mkt insekter :confused:

När man googlar sebolytic så på första träffen står det
Please only use this shampoo after veterinary recommendation this is NOT a shampoo to "try out".

Senast ändrad:

Nej, man kan ju tycka det.
Men som sagt, hemsidan var rörig, dåligt skriven och gav ett konstigt intryck.
Det kan ju lika gärna vara så att de bara klumpat ihop några av de viktigaste "reglerna" och lagt ut på hemsidan. Hästarna hyrs ut sommartid, vintertid eller helår.

I övrigt enligt hemsidan ska man avmaska i Januari och april, med ett av tidigare nämnda avmaskningsmedel.
Om man klipper hästen, man eller hårrem, utan särskilt tillstånd så kan man få betala skadestånd.
Man ska låta hästtandläkare kolla på hästen i Januari, vargtänder ska tas bort.

Öht när jag kollar runt på hemsidan får jag ett väldigt konstigt intryck, de både hyr ut, lånar ut hästar på foder och säljer hästar. Ålder verkar inte spela någon större roll, en 2åring fanns under fodervärdshästar, en 1,5 åring lånades ut som sällskap mot att man tog bra hand om henne och en häst under fodervärdshästar stod som dräktig.

Haha helt OT men jag satt precis och irriterat försökte döda "flugjäveln" som snurrade runt på datorskärmen... :rofl:

Jag får iofs ett rätt oseriöst intryck av hemsidan, den är rörig och dåligt skriven och dåligt uppdaterad.
Men vem är jag att säga nånting, det kanske blir kalasbra allting ändå.

Jag håller inte med, visst är den lite rörig o så men jag tycker den ger ett rätt trevligt intryck.

TS: fråga uthyraren varför man ska göra det där med Frontline/Sebolytic, det verkar lite konstigt att dom ger det som råd på alla sina hästar.

I övrigt har du redan fått bra svar.

Lycka till! Hoppas bara att du har vuxenuppbackning, det är ett stort ansvar att ta hand om en häst.

OM det inte är så att du vill hyra JUST den hästen du hade (vilket det iofs verkar ;) ) så är det smart att kolla på olika stäle där man kan hyra. Vissa har bra villkor, medans andra har sämre :)

Hihi, du är inte den första, och antagligen inte den sista heller. :D
Den är vald med omsorg!

Skogstrollet skrev (om Bylunds avatar):

Haha helt OT men jag satt precis och irriterat försökte döda "flugjäveln" som snurrade runt på datorskärmen... :rofl:

Bylund svarade:

Hihi, du är inte den första, och antagligen inte den sista heller. :D
Den är vald med omsorg!

Det stallet hyrde jag sommarhäst ifrån för 14 och 15 år sedan.

Ponnyerna vi hyrde var snälla och trevliga och det var stora lyckan som 12 åring:laugh: Ägaren var lite speciell men vi var nöjda.

Nejdå helt okej :D trodde det typ va svar på det jag skrev först o då fattade jag inget verkligen :p

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 280
Senast: lizzie
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 940
Senast: Derivata
·
Hästmänniskan hej Jag är helt ny här och har nästan 0 erfarenhet av hästar, har egentligen inte vart intresserad alls, nu ska vi bygga hus en bit...
2
Svar
35
· Visningar
3 508
Senast: skogaliten
·
Ridning Hej! Jag funderar på att hyra en D ponny. Det jag är osäker på är om jag kommer ha råd. Jag har hittat ett stall där kallhyran är 500 kr...
Svar
14
· Visningar
2 569
Senast: Piek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka