Hypotyreos

Status
Stängd för vidare inlägg.
T

Tokmaja

Graviditet och hypotyreos, det ska ju inte vara några problem om den är behandlad sägs det så därför ledde det mina tankar vidare från produktionsstadiet till graviditeten, hur det blir där.
Nån som vet om det måste göras extra kontroller, om det är vanligt att få höja medicineringen osv osv.
HUr ofta ska det kollas och i vilket skede börjar man kolla, är det framför allt i slutet eller ska det kollas redan från dag 1?

kanske ingen här som har koll på det, men man vet ju aldrig så jag slänger ut frågan :banana: !

Sv: Hypotyreos

Nu har jag inte hundra koll på hur det är med HYPOtyreos (underfunktion) då jag själv har HYPERtyreos (överproduktion), eller rättare sagt är jag opererad för det och får äta medicin resten av livet. Dock har det varit jättenoga för mig med täta kontroller under bägge mina graviditeter och jag har fått ändra doseringen på medicinen hela tiden nästan också.

Går du hos endokrinolog eller kollas du av "vanlig" läkare? Fråga för säkerhets skull för när man har hypertyreos är det viktigt att värdena kollas noga redan från början i grav.

Jag går egentligen inte hos endokrinolog längre eftersom mina värden varit stabila i flera år, men eftersom det var lite struligt på vår vårdcentral nu med flera som tagit tjänstledigt/sagt upp sig mm. så ville jag inte bli skickad mellan en massa olika läkare som inte vet nåt, utan tog kontakt med min gamla endokrinolog när jag blev gravid igen så han sköter mina prover nu. Känns tryggt och bra.

Sen när bebisen kommer ut tar de nåt extra prov för att se att allt är bra vad gäller detta också.

Vildvittra

Jag blir kollad varannan månad, mot för tidigare en gång per halvår. Har hypotyreos, och än så länge har mina värden varit "som vanligt", så jag har inte behövt öka dosen.

Jenny

HUr långt gången är du då? Eller har du fått redan *dåligt uppdaterad på sidan* :o

Skönt att du inte har behövt att ändra nått än i alla fall!!

Tack för era svar, då vet jag vad jag kan ha att vänta mig om det skulle bli nått nån gång framöver, ni känner Tokmaja, allt måste kollas upp innan det kan bli nått :angel: .

Vecka 20 (+några dagar) nu. Tog ett prov samtidigt som jag fick veta det (var på en rutinkoll av hypotyreosen som jag gjorde grav test) oc har tagit ett till efter det. Allt ser ut som sagt ut som vanligt, så det är himla skönt.

Jenny

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 778
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 558
Senast: Liran
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 020
Senast: Enya
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 827
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar