Sv: HYN-praktik hjälp!
Du tror på fullt allvar att de som jobbar med det inte är medvetna om kostnaderna ? Jag tror faktiskt inte du skulle skicka iväg en häst på några månaders inridning om det kostade 20-25 tusen i månaden eller hur ?
Det är liksom där haken ligger var ligger smärtgränsen för den som köper tjänsten ?
Även om du inte har någon billig hyra på din pålle så har jag mkt svårt att tro att din stallägare gör en förtjänst av minst 120 vitt i lön för varje timme denna lägger ner i stallet utöver kostnaderna för stallet.
Alla som någon gång har räknat på vad inackoderingar även med hyror i det övre spannet på marknaden ger i inkomst kontra arbetstimmar/slitage vet att så inte är fallet.
Säg att ett inackoderingsstall med 10 hästar skall bära en hästskötare som mockar, fodrar och släpper in och ut och byter täcken. Vilket ger en ganska vettig arbetsbelastning för en hästskötare som hinns med under normal arbetstid. Då skall det in ungefär 4.500:-/mån och häst BARA för att betala hästskötaren därutöver kommer kostnader för foder, el, stall, hagar, stängsel och någon förtjänst till stallägaren. Så vist om du betalar runt 10.000:-/mån så börjar du närma dig att betala vettigt. Hur många gör det ?
Eller det är bara hästskötaren som skall ha vettigt betalt ?
Det är bara att inse att det är rejält snett överallt med kostnadstäckningen inom ridsporten och det är rejäla gap. Eldsjälar som sliter dygnet runt för ingenting och då talar jag inte specifikt om hästskötare utan om i stort sett alla som jobbar med hästar, utbildare, ryttare, stallägare ingen av dem tjänar några vettiga pengar och det har en enda förklaring och det är att ridsport faktiskt är en rikemanssport för den innebär så höga kostnader att gemene man inte har råd att kostnadstäcka den, och vill vi ha ridsport som svenssonsport så finns det inte särskilt många andra sätt att driva det på.
Denna extrema downperiod som råder nu kommer att bli väldigt märkbar inom några år för den har knäckt så många eldsjälar och den har dragit med sig att det inte skapas nya.