Huvudvärk..

B

babyfoal

..jo,
jag har ju plussat och sitter här med en jädrans huvudvärk. På Ipren paketet står det att man skall undvika att ta dom om inte läkare har ordinerat dessa.
Jag kommer inte fram på telefon till läkaren. Och tar givetvis igen tablett.

Hur gör man nu, under graviditeten?
Jag har nämligen ofta migrän, och får jättestarka mediciner mot detta. Jag förstår att dessa kommer att bli uteslutna nu. Men hur ska man klara av vanliga huvudvärker, och migrän attackerna, utan att medicinera sig?

Vad gör ni?

Jag har först tid den 12:e November för ett informationsmöte på Mödravårdscentralen, så jag lär ha en del frågor här innan jag kommit dit.:confused:
Och på detta möte, kommer jag att få en ny tid, för inskrivning.
Varför ska man vänta så länge?
Hur länge är man i 'risk-zonen' för missfall?
Ska jag leva som vanligt och äta som vanligt?
Hur kan jag skydda 'klumpen' som bäst under den kritiska tiden?

Sv: Huvudvärk..

Fast när man är gravid och får akut migränanfall så sägs det att 1 g paracetamol som stolpiller är förstahandsvalet. Andrahandsvalet är kombination av paracetamol och kodein. ( receptbelagt). Även Riskerna vid acetylsalicylsyra och ibuprofen sägs vara små om dom tas vid enstaka tillfällen samt om man undviker dem i sista graviditetstrimestern.

Jag satt på jobbet och fick migrän, en kollega ringde sjukvårdsupplysningen och frågade om jag kunde få en av hans Treo/Magnesyl, det var vad som fanns. De sa att det jag kunde ta var Alvedon, sedan var det stopp(eller snarare annan medicin behövde jag rådgöra med läkare/BM innan det var OK).

Det bästa är väl att ta alvedon nu(kanske hjälper lite iaf)tills du pratat med BM/ läkare, då kanske du får någon annan bra medicin? Vila och drick vatten!

Det är, som sagt, bara Panodil/Alvedon/Reliv man kan ta som gravid, av alla de värkmediciner som finns receptfritt. Migränen är bara att försöka överleva...

Hur länge är man i 'risk-zonen' för missfall?
Ska jag leva som vanligt och äta som vanligt?
Risken för missfall minskar efter typ 12-13 veckor.
Du ska leva som vanligt tills dess och resten av graviditeten, med undantag för de generella rekommendationer som finns. På livsmedelsverkets sajt kan man läsa kostråd för gravida - inga konstigheter men inte så dumt att kolla igenom. Läs noga på bipacksedlar till läkemedel och strunta i alkohol och tobak.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Finns det någon här som har haft mycket huvudvärk och som har lyckats lindra eller bota den? Jag börjar känna mig lite uppgiven och...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 929
Senast: Lazy Lady
·
Kropp & Själ bakgrund.. jag har utan underdrift mått dåligt psykiskt till o från nästan hela livet. ibland -- som blivit mkt över tid -- varit i...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 824
Senast: Björk
·
Kropp & Själ I början på förra året började jag må dåligt och sökte mig till vc. Jag fick en samtalskontakt som jag träffade en tid. I höstas tyckte...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
6 464
Senast: vtok
·
Kropp & Själ Jag måste bara få gnälla. Tror inte jag kan få några bra råd ändå om jag ska vara ärlig. Min kropp är världens skitstövel. Den har...
Svar
4
· Visningar
969
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka