Huvudskygg

Mallis

Trådstartare
Hej, jag har sedan 4 månader tillbaka en foderhäst. När jag hämtade honom var han en aning huvudskygg, om något kom plötsligt mot huvudet, men tränsa, sätta på grimma, klia öronen mm var inga problem. Allt gick bra i 3 månader men helt plötsligt en dag efter att min medryttare haft honom var han en helt annan häst, helt hysterisk om sitt huvud och allmänt spänd. Medryttaren sa ingenting och jag vet inte vad som kan ha hänt. Jag har försökt vänja honom igen med att röra hans huvud, tränsa funkar jättebra, grimman konstrar han med ibland i boxen, det konstiga är hur sporadiskt rädd han är, ena dagen funkar allt, eller om jag har tränat på att röra vid huvudet och framför allt nosen går det bra, men nästa dag kan jag stå helt still och klia honom på halsen och plötsligt från ingenstans kastar han sig så att han sliter sönder grimman, eller om jag ska ta undan mitt eget hår från mitt ansiktet och han kastar sig åt andra hållet. Jag förstår verkligen ingenting, ibland vet jag inte om han testar mig, för enligt förra ägaren testar han mycket, men det är något jag aldrig upplevt. Det känns verkligen så tråkigt för vi hade en så bra relation, han kom fram i hagen, gnäggade åt mig, var alltid pigg glad och med på allt, han kommer visserligen fortfarande och möter mig i hagen men han känns inte lika social längre.

Ibland får jag känslan att jag har gjort något fel men jag förstår verkligen inte vad och jag har aldrig försökt skada eller skrämma honom medvetet. Om någon har några tips eller idéer på varför, om han bara testar mig?, och framför allt hur jag ska komma till rätta med problemet vore jag väldigt tacksam.
 
Vi har en ponny som är ganska känslig för kroppsspråk, jag kan tänka mig att vissa nog skulle kunna kalla det han gör för att "testa".
Han kan absolut överreagera "oprovocerat" på hastiga rörelser, särskilt om det hänt något innan. Det kan sitta i ett tag.
Sedan är det faktiskt konstigt nog (eller inte konstigt egentligen) så att han blir MYCKET mer skygg, och just oregelbundet skygg om han har ont någonstans. Och det behöver inte betyda att han har ont just där han verkar skygg, utan det är som att smärta höjer hans alarmtröskel och så blir allt farligt.

Personligen blir jag alltid nervös om det inträffar någon beteendeförändring i samband med en medryttare, det behöver inte vara att medryttaren gjort fel, men jag skulle nog ändå vilja börja med att medryttaren tog en paus medan jag själv försökte få ordning på problemet. Ring ägaren och be om tips.
Om det ändå kvarstår skulle jag nog ta med den till klinik för en koll, det kan vara så enkelt som en stukning eller något. Men hellre att man kollar än att man går och drar på det.
 
Vi har en ponny som är ganska känslig för kroppsspråk, jag kan tänka mig att vissa nog skulle kunna kalla det han gör för att "testa".
Han kan absolut överreagera "oprovocerat" på hastiga rörelser, särskilt om det hänt något innan. Det kan sitta i ett tag.
Sedan är det faktiskt konstigt nog (eller inte konstigt egentligen) så att han blir MYCKET mer skygg, och just oregelbundet skygg om han har ont någonstans. Och det behöver inte betyda att han har ont just där han verkar skygg, utan det är som att smärta höjer hans alarmtröskel och så blir allt farligt.

Personligen blir jag alltid nervös om det inträffar någon beteendeförändring i samband med en medryttare, det behöver inte vara att medryttaren gjort fel, men jag skulle nog ändå vilja börja med att medryttaren tog en paus medan jag själv försökte få ordning på problemet. Ring ägaren och be om tips.
Om det ändå kvarstår skulle jag nog ta med den till klinik för en koll, det kan vara så enkelt som en stukning eller något. Men hellre att man kollar än att man går och drar på det.


Det är verkligen jättejobbigt när man inte vet vad som har hänt, jag har frågat i stallet och ingen har sett något men alla är överens om att han är ovanligt spänd och "på tårna". Medryttaren var ännu på prov så hon fick sluta då jag inte kände mig trygg med att hon hon skulle ta hand om honom oavsett om hon faktiskt gjort något eller inte. Det är möjligt att jag har "fel" kroppsspråk det är min första häst men jag försöker följa alla tips och råd så gott jag kan.

Jag hade en kiropraktor ute för ett par veckor sedan då han vägrade ta höger galopp. Hon släppte på spänningar i korset men annars var han okej, (galoppen funkar bra nu) men det vore kanske något att kolla igenom honom igen och lite grundligare. Tack för tipsen!
 
Ibland är bra bra att släppa på spänningar, ibland händer det att andra spänningar eller smärtor kommer fram i och med det. Så det kan absolut vara förklaringen.
Det kan vara så enkelt att han blivit lite överansträngd nu om han rör sig annorlunda(även om det är bättre så kan det vara ovant).
Man kan också fundera över orsaken till att spänningen uppkom, ibland kan en hälta sitta någon annanstans och orsaka div spänningar. Om ni tagit bort spänningarna kanske det där onda känns igen.
Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 597
Senast: Freazer
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 886
Senast: Mabuse
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
754
Senast: ryujaneiro
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp