Hej, jag har sedan 4 månader tillbaka en foderhäst. När jag hämtade honom var han en aning huvudskygg, om något kom plötsligt mot huvudet, men tränsa, sätta på grimma, klia öronen mm var inga problem. Allt gick bra i 3 månader men helt plötsligt en dag efter att min medryttare haft honom var han en helt annan häst, helt hysterisk om sitt huvud och allmänt spänd. Medryttaren sa ingenting och jag vet inte vad som kan ha hänt. Jag har försökt vänja honom igen med att röra hans huvud, tränsa funkar jättebra, grimman konstrar han med ibland i boxen, det konstiga är hur sporadiskt rädd han är, ena dagen funkar allt, eller om jag har tränat på att röra vid huvudet och framför allt nosen går det bra, men nästa dag kan jag stå helt still och klia honom på halsen och plötsligt från ingenstans kastar han sig så att han sliter sönder grimman, eller om jag ska ta undan mitt eget hår från mitt ansiktet och han kastar sig åt andra hållet. Jag förstår verkligen ingenting, ibland vet jag inte om han testar mig, för enligt förra ägaren testar han mycket, men det är något jag aldrig upplevt. Det känns verkligen så tråkigt för vi hade en så bra relation, han kom fram i hagen, gnäggade åt mig, var alltid pigg glad och med på allt, han kommer visserligen fortfarande och möter mig i hagen men han känns inte lika social längre.
Ibland får jag känslan att jag har gjort något fel men jag förstår verkligen inte vad och jag har aldrig försökt skada eller skrämma honom medvetet. Om någon har några tips eller idéer på varför, om han bara testar mig?, och framför allt hur jag ska komma till rätta med problemet vore jag väldigt tacksam.
Ibland får jag känslan att jag har gjort något fel men jag förstår verkligen inte vad och jag har aldrig försökt skada eller skrämma honom medvetet. Om någon har några tips eller idéer på varför, om han bara testar mig?, och framför allt hur jag ska komma till rätta med problemet vore jag väldigt tacksam.