Huvudskakningar!

T

Thelmis

Hej,

undrar om nån känner igen mitt problem och kanske har några tips eller råd?
Min häst har (för mig) helt plötsligt börjat skaka sitt huvud ganska mycket. Hon skakar/rycker det "upp och ned" alltså inte sida till sida. Ungefär som när dom skakar bort flugor. Men det finns inga flugor...
Hon har ingen feber och verkar annars må prima.
Detta började när jag började rida henne med sidepull så jag trodde det var ovana i början. Men jag har nu testat att rida på bett, sidepull, i repgrimma, vanlig sadel, western, barbacka och att leda. Hon skakar skallen ändå....:( Kommer även ryck i hagen och inne i box.
Jag har kontaktat veterinär som kommer för att undersöka hela henne, inkls blodprov. Men jag vill gärna höra om nån känner igen det eller har ideér?
Tacksam för hjälp!

Sv: Huvudskakningar!

Hejsan.... Sök på Headshaking här på Buke, så hittar du massor om just din pålles problem. Något som hjälpt många är ett slags "nosnät", som du kan använda när du rider. Finns att beställa på bla www.kefly.se

Lycka till!

Hm, det finns en nerv strax bakom örat som kan komma i kläm och då kan hästar börja skaka på huvudet. Alltså nån felställning hos hästen som bör åtgärdas. Kan dessvärre inte förklara bättre än så. :o

Kan dock vara svaret, eftersom du upptäckte det/ det uppkom vid byte av huvudlag.

Jag har funderat på det också om det kan vara en nerv som är i kläm. Men är också inne på om det kan vara nånting med näsborrar/luftvägar. Hon kliar ju nosen en hel del. Men veterinär är beställd som sagt var. Hoppas han har något klokt att komma med!

det finns en sjukdom som heter headshaking syndrom, och det låter sannerligen som att det är det din häst har. Du borde åka och kolla upp det här! En kompis till min syster fick nyligen avliva sin häst på grund av detta syndrom. Det gick helt enkelt inte att rida eller hantera hästen överhuvudtaget eftersom den vart helt besatt av att skaka på huvudet och dra nosen mot till exempel sargen i ridhuset. Detta blev bara värre och värre så till slut var de tvugna att avliva hästen.

På en ponny som gjorde liknande visade det sig att han hade ont i båda framkotorna. I och med att han var dubbelsidigt framhalt syntes ingen initialhälta. Det var hans sätt att visa missnöje!

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 621
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 893
Senast: Kajsalisa
·
Hästvård Hej! Min medryttarhäst har varit sjuk i 5 dagar nu, och vi vet ej vad det kan vara. dag 1 skakade, var hängig och hade 1 grads feber...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
8 169
Senast: cf234k
·
Hästvård Hej alla fina Bukefaloser! Tänkte höra med er om ni har någon idé kring vad som skulle kunna vara på tok med min häst. Innan jag...
Svar
3
· Visningar
1 147
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka