linafina

Trådstartare
Jag har en ettårig arabhingst som för tillfället går på bete med andra småhingstar i sin ålder.

Jag har haft honom sen han var åtta månader och då uppstallad i ett stall med inackoderingar. Det har funkat superbra. Stallet rymmer tio hästar och det har stått nio hästar med min inräknad. Alltså nio personer i olika åldrar finns i detta stall. Åldern på personerna är allt från 14-45. Fler yngre personer än äldre. Vi har stallägaren som släpper ut hästarna på mornarna och sen schema på insläppen vilket innebär att alla får ta in alla hästar en gång i veckan ca.

Det har funkat mycket bra med min lilla kille eftersom han har varit lugn och snäll att både leda till och från hagen samt ta in och ut ur boxen.

Nu till min fråga, till det som gör att jag har huvudbry. Jag vet att man inte ska se bekymmer i förväg men vad tror ni om att behålla min lilla kille som hingst i ett sådant stall? Vad tror ni om det i framtiden? Nu i vår har han blivit betydligt kaxigare men endå snäll och det har fungerat bra endå. Men jag tänker på dom kommande åren.

Det kanske inte är så bra att 14 åriga tjejer som inte är vana vid hingstar går till och från hagen med honom. Det vill jag inte iheller när jag tänker efter.

Eftersom det inte är många som tar emot hingstar så är det inte lönt att leta efter ett mindre stall iheller. Stallägaren har sagt att jag gärna får ha honom kvar som hingst så länge han inte är till bekymmer. Men med kravet att jag tar in honom och kanske ut honom själv vilket jag självklart förstår och själv vill isåfall om han nu skulle bli jobbig för dom yngre att gå med.

Han är som sagt på bete nu och står ganska högt i rang där vilket säkert påverkar lite hur han kommer att vara sen när han kommer hem? Jag får väl jobba hårt sen antar jag :).

Ska jag kastrera honom? Vad tycker ni? Vad hade ni gjort? :confused:

Vill så gärna ha honom kvar som hingst så länge han inte mår dåligt av det. Står han och skriker, stressar runt, slår i boxen och bryter sig ut ur hagar och annat så kastrerar jag honom men annars vill jag inte. Men det kanske är bäst när man står i ett sådant stall att kastrera honom.

Jag behöver råd nu känner mig så deppad :(

Sv: Huvudbry

Jag tycker att det låter som att du redan har bestämt dig. Du vill ju att han ska vara hingst så behåll honom som det då. Blir det problem så kan man ju alltid avhingsta honom, lite svårt åt andra hållet.

Om han inte är av sån kvalité att han är ett avelsämne så finns det ingen anledning att ha kvar honom som hingst. Livet är lättare på alla vis med en valack, och varför krångla till det?

Njae bestämt mig har jag inte även om det det låter så. Jag vet ju inte om det kommer att funka. Det finns ju såklart nackdelar med att ha honom kvar som hingst i allafall.

Jo men det är inte meningen att göra livet lättare när det inte är svårt. Jag bara ser in i framtiden och tänker OM det blir svårt. Men då får jag väl göra valack av honom.

Korven skrev:
Varför tror du att det finns så många valackar och så lite hingstar?

Finns olika anledningar till det. Många kanske har en hingst som inte ska bruka i aveln eller tävla. Många klarar helt enkelt inte av sin hingst och kasterar. Det underlättar ju en del, speciellt om det är en jobbig hingst.

Men nu är det så att jag inte vet om jag ska tävla eller om han kommer att kunna användas i avel längre fram. Det är ju inget jag vet idag.

vill du avla på honom därför du vill ha kvar honom som hingst eller?

jag tycker att du ska spara på de och se vad som händer.
som någon annan sa så kan du kastrara honom senare,
men du kan inte göra honom till hingst igen

Jo ni har rätt, det bästa är väl att vänta och se och det har jag planerat att göra. Ja eventuellt avla på honom senare om han blir något.

Liknande trådar

Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 969
Senast: Sel
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 445
Senast: Smurfoff
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 038
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 183
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar