Huslån och juridik

Nebraska

Trådstartare
Jag och min sambo kommer dela på lånet till huset vi köpt. Men vi kommer gå in med olika summor i kontantinsats och stämpelskatt & lagfart. Hur löser vi det rent juridiskt? Vi vill ju skriva någon form av papper.
Och hur löser man kostnaderna för renovering om det är någon vi inte delar på 50/50? T ex. så kommer jag lägga ner pengar på stallet som kommer höja värdet på gården.

I min värld så delar man då lika på renoveringskostnader och vinst/förlust vid försäljning. I annat fall ska man också göra skillnad på ägandet. Om det är stora skillnader i inkomst så kan man göra en procentuell fördelning. När jag var gift så betalade jag 70 % och min man 30 % av huslån och drift just pga av att jag tjänade så mycket mer än han. Vid skilsmässan fick jag lösa ut honom med hälften av värdestegringen (vinsten) av gården.

Nu när jag är sambo, så äger jag gården till 100 %. Står för alla renoveringskostnader och sambon betalar "Hyra" till mig.

Jag tror det kommer bli jättesvårt att skriva ett "papper" framför allt inför de renoveringar som görs. Om en person hela tiden lägger mer pengar på renovering - ska den personen då ha mer av ev. vinst vid försäljning? Upplagt för bråk är min spontana reaktion ;)

/Lizzie

Skriv en revers på skillnaden i insats. Det blir som om den som lägger ut mer pengar direkt vid husköpet lånar ut det som är över 50% av insatsen/kostnaderna till den som har mindre pengar att lägga.

Så har vi gjort mha en jurist.

Renoveringar och dyl gör ni sedan gemensamt utefter vilken ekonomisk deal ni har mellan er (vi lägger all inkomst i en pott även om han tjänar mkt mer). Vid försäljning delas vinst/förlust lika och reversen löses.

Skriv en revers på skillnaden i insats. Det blir som om den som lägger ut mer pengar direkt vid husköpet lånar ut det som är över 50% av insatsen/kostnaderna till den som har mindre pengar att lägga.

Så har vi gjort mha en jurist.

Renoveringar och dyl gör ni sedan gemensamt utefter vilken ekonomisk deal ni har mellan er (vi lägger all inkomst i en pott även om han tjänar mkt mer). Vid försäljning delas vinst/förlust lika och reversen löses.

Precis så där har vi också gjort, skrivit revers på mellanskillnaden med villkor om ränta och återbetalning.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 887
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 935
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 117
Senast: Liran
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 472
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIX
  • Remisser 1177
  • Tvillingar!?