Husky HJÄÄLP!!

Sv: Husky HJÄÄLP!!

Hur är det med Grönlands hundar?

Men de är desamma oxå en polarhund så att säga.
Har kolat runt men inte hittat den rasstandrarden som en husky har på en så kallat *vanlig sällskaps hund!

Tycker desutom att vissa här ställer väldigt duma svar till sig själva.
T ack till er som i allfall ger mig lite hop

Flo-Jo skrev:

Jag vet ingenting om Huskeys och tänker därför inte kommentera ditt val av hund. Däremot så tycker jag att du fått väldigt bra och vettiga svar som jag hoppas att du tar till dig av. När det gäller val av hund så tycker jag att det är ens skyldighet att ifrågasätta sig själv om man är den rätta ägaren av en viss ras!

Vi har en Tysk Jaktterrier, vald av min sambo som jagar och även om jag tycker att vovven fungerar utmärkt som sällskapshund de månader som det inte är jaktsäsong så skulle jag aldrig, efter att ha sett honom i skogen, frånta honom detta. Han är avlad för jakt och ska därför få jaga.

/Timsetim

Sibben är en utehund, det är en arbetande hund i allra högsta grad.
En sibbe som inte får jobba hårt blir gärna stressad och orolig.
Det är en hund som har stark flockkänsla vilket gör den svår att lämna ensam. Otrivs den, YLAR den HÖGT!
Min kompis hade två stycken för en massa år sedan som hon tänkt ha inomhus men så fort det blev varmare än 16 grader inne ville dessa hundar ut på altanen. Det slutade med att de såldes till en draghundsutövare.
Jag bor i något som brukar kallas draghundarnas Mekka och har sett de pass som dessa hundar gör. De går ju oftast medel/långdistans vilket innebär turer på minst 5-6 mil och det helst i minst 15 graders kyla för att hundarna inte ska "gå varma".
Men de individer jag träffat har under dessa omständigheter varit trevliga jyckar.
Grönlänningen är mer sällsynt men enligt draghundsfolk ännu mer extrem, flock, mat och arbete och kyla givetvis, är deras behov, de har tydligen väldigt lite behov av människan ingen kelhund med andra ord.
Jag tror inte att de som avråder dig att skaffa en sibbe har fel. I omtanke om hunden bör du nog tänka på en annan ras som inte mår illa av värme och inomhusliv. En 3 timmars promenad är inte det samma som 5 mil i ett spann på 10 hundar i snö och kyla.
Det är bättre att få höra detta innan man skaffat en hund som visar sig vara helt fel.
Satsa på en brukshund där har du i Skåne möjlighet att träna och aktivera hunden på ett bra vis.

Men varför skaj ga skaffa mig den typen av hund som jag inte vill ha!!
Eller överhuvod taget är intresserad av!

Jag vill ha någon form av vint hund men tänkte höra om de finns någon ras av samma typ som Grönlands hund elelr husky som är av samma typ i kropp osv men ej har samma behov av att just springa 5-6 mil.
Jag har inga problem att aktivera hunden har två hästar som ska ut 1 gång om dagen springer morgon oh kväll oh går även mycket i skogen då jag BEHÖVER av kompling oh så för att motverka stress.
Sakanr en vän att ha med mig då varför välja en hund som ej passar mig då!

Men det är ju massor med hundar som behöver den motion du nämnt.

Hur hade du tänkt ha hunden när du rider tex? Har du tänkt på att huskies tex gärna drar efter vilt.

Sakanr en vän att ha med mig då varför välja en hund som ej passar mig då!

Men Husky kanske inte passar dig?:smirk: Det är ju ett antal som skrivit att huskys behöver extremt mycket morion, och att en "medelsvensson" inte har den tiden för att erbjuda det.

Att du stött på så mycket negativt med SH är för att det inte är någon lämplig hund att hemma som sällskap. Jag tror att du gör både dig och hunden en tjänst över att hitta något mer lämpligt! Det ska vara KUL att ha hund!! Inte en olycklig hund som skapar sig felbeteenden genom understimulans. Det blir inte roligt för någon. Sen hårar dessa hundar en hel massa när de bor innomhus. Du får räkna med att ALLT är täckt av vita hår... Precis allt...

Det finns lite mindre hundar som också har väldigt speciella utessende. Jag känner inte till så mycket om alla raser, men titta in de andra raserna som finns i grupp 5. Här kommer ett urval av dem, kanske du kan titta närmare på vissa av dem?

Basenji
Chow-chow
Eurasier
Faraohund
Finsk lapphund
Hälleforshund
Isländsk fårhund
Japansk spets
Lapsk vallhund
Mexikansk nakenhund:
- stor
- mellan
- liten
Norsk buhund
Norsk lundehund
Perro sin pelo del peru:
- grande
- médio
- pequeno
Podenco canario
Podenco ibicenco:
- korthårig
- strävhårig
Podengo portuguès:
- pelo cerdoso: - grande
- médio
- pequeno
- pelo liso: - grande
- médio
- pequeno
Samojedhund
Shiba
Svensk lapphund
Tysk spets:
- (wolfspitz) keeshond
- grosspitz
- mittelspitz
- kleinspitz
- (zwergspitz) dvärgspets
Volpino italiano
Västgötaspets

Senast ändrad av en moderator:

Hej!
Jag och min sambo bor i 2 rok med balkong. Vi har en husky hanne på 4,5 år.

Han trivs alldeles utmärkt i lägenheten, han går ut och lägger sig på balkongen när han vill, på sommaren typ hela tiden, nu på vintern mer sällan.

Han är väldigt flockbunden, är man vid soffan ligger han vid fötterna, går man på toa följer han efter.

Han är ytterst vänlig och trevlig. Dock är han inte så trevlig ibland mot andra hanhundar ;)

Ja, han skäller inte utan ylar, han har ett mycket större "prat" spektrum än vanliga skällande hundar upplever jag.

Och ja, han behöver mycket motion för att må bra, men han klarar faktiskt också några dagar utan större motion (om man själv är sjuk etc).

Det man ska var MYCKET medveten om är att det inte är en labbe som kommer så fort han kan på dina kommandon. Vår husky lyssnar bra på kommandon inomhus, men ute vänder han inte ens ett öra åt ens håll när man kallar på honom. :devil: hund! :smirk: :mad:

Han är väldigt barnkär, nyfiken, går bra ihop med andra djur. Äter allt :D :eek:

Som valp/unghund är de VÄLDIGT krävande, enligt min sambo som har haft 3 års helvete inkl 1 upptuggad bur, 2 upptuggade bilar etc etc till ett totalt värde av ca 70000 kr. Dyr hund...

Hunden bör också kunna vara utomhus, tex balkong, hundgård etc från 1.5 års ålder...

Vår/höst fäller han MYCKET päls! Då är det borstning, borstning etc som gäller... Under övriga året är det vanlig pälskötsel, dvs borstar du honom 1 gång dag så är det inte så hårigt i faktiskt.

Om du har fler frågor är det bara att pm'a!

Kerstin o Ozzy :)

Senast ändrad av en moderator:

Jag ska ge dig ett tips, men jag kan absolut inget om rasen mer än det lilla jag läst på deras hemsida..

Great Japanese Dog

Men vad jag kan läsa mig till så är rasen inte svårare att ha än en Husky bortsett att de kräver mindre motion och kräver inte en flock på samma vis...

Man ska egentligen inte tipsa om okända raser men du kan väl glutta lite...

http://www.gjd-klubben.com

DSCF0179.jpg

GJD är vad jag hört väldigt krävande och har väldigt mkt jakt i sig. Och är inte spec. lättdresserade.

Har själv läst lite om dem då det är utseendemässigt hundar som tilltalar mig.

Oj gud vad fin.
Kah var inne oh kollade på hemsidan den var jätte fin.
Jag har nu fått kontakt med en uppföddare av Grönlandshundar som har en tik till salu till ett bra pris pg av att hon är för liten(än så länge vad uppföddaren sa)
Hon kommer hjälpa mig oh ge bra råd.
Har berättat hur läget ligger till och hon tyckte de lätt bra men har även sagt till oss att de kommer bli hårt=)

Tänkte på fråga min sambo sa innan.
Vi hade vår rottis i hund bur när vi inte var hema dick längst 3 tim.
Vad är kravet enligt djurskyddslagen?
Har dock inga planer att a fram den fruktade buren.

Flo-Jo skrev:
Hur är det med Grönlands hundar?

Men de är desamma oxå en polarhund så att säga.
Har kolat runt men inte hittat den rasstandrarden som en husky har på en så kallat *vanlig sällskaps hund!

Tycker desutom att vissa här ställer väldigt duma svar till sig själva.

Grönlandshunden är om möjligt ännu mer extrem draghund än sibiran husky. Det är ytterst få som håller grönlandshundar som något annat än draghundar och jag tror inte att de få uppfödare som finns är särskilt glada i att sälja hundar till sådana som inte håller på med drag.

Du får inte ha hund i bur regelbundet. Dvs inte 3 h varje dag. Men 3 om det är då och då.

Tack för svaren.
Uppföddaren jaghar paratat med har en valp som hon redan nu kanse att den är lite mindre oh mycket mer lungare än dom andra hon är lite blyg oh försiktig.
KLart vet jag vad jag ger mig in på

Hej, jag tycker inte att du ska skaffa en husky om du bor i lägenhet. Jag har själv haft huskys men dom bodde ute. Och jobbade då som draghundar. Det finns många andra raser förutom huskyn som behöver mycket motion och som skulle trivas i en liten lägenhet mm. Jag hoppas att du hittar en annan ras som är minst lika underbar som huskyn för dom är underbara, för hundens skull. :)

Du kanske missade att jag skrev att GJD inte enligt vad jag läst skulle vara svårare än en Husky att äga...

Huskys ren generellt är svårdresserade har mycket jakt i sig och är extremt krävande

Det enda som skiljer dessa raser åt är att Huskyn generellt kräver att få arbeta i spann och med drag..

Så är man inställt på vad en Husky kräver så är steget till en GJD inte så stort... ( enligt det lilla jag läst om rasen )

Jag kan inte se vart jag skrev att GJD:s var lätt att ha och göra med ?

Spänn av, varför tar du det som ett påhopp på dig? Jag gav bara min syn på saken. Borde kanske skrivit "knapplån" :smirk:

*knapp lån *
En draghund är en draghund.... kan du erbjuda ett draghundsliv? köp en, men kan du inte de, köp en annan hundras.
Det finns hundar avlade för allt möjligt, men varför välja en draghund när man inte kan erbjuda de livet:confused:

Jag menar inte alls att vara elak, men ärlig... Vi har 60 draghundar inpå knutarna, och jag kan ärligt säga att ingen av dom skulle trivas i en lägenhet, det är inte den typen av hundar, även om det är härliga i sin personlighet!

Dom ska bo ute. i kyla, dom ska ha sin flock och sin mänskilga ledare...

* Jenny *

*Ler*

Är total avspänd, men eftersom du skrev det riktat till mig så svarade jag.
Men jag såg det inte som ett påhopp utan som att du missat det jag skrev i mitt inlägg.

Så spänn av ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Valp 2025
  • lagom smakligt men bra torrfoder

Hästrelaterat

Tillbaka