Husky HJÄÄLP!!

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Flo-Jo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 61
  • Visningar Visningar 11 705
Sv: Husky HJÄÄLP!!

jag är ägare till en siberian husky & den varken skäller ,ylar eller drar iväg någonstans.
så jag förstår inte varför en del tror att bara för att det är en draghund så måste den dra & arbeta. men jag ställer ut henne ibland på en del utställningar.
min tik hatar att dra & hon är tyst inne & är lydig hund.
hon går fot & bryr sig inte om andra hundar som försöker reta henne.
hon tycker mer om att ligga inne i sängen än att vara ute i skylan.
något problem har jag aldrig haft med henne,är dessutom väldigt lättlärd hund.
har aldrig gått på någon kurs eller likn. med henne utan har själv lärt henne vardagsdressyr.
så huskyn passar lika bra som sällskapshund, men till rätt person som har en del kundskap om dom.
detta är anser jag ingen första gångshund!
för det är en stor & stark ras.
en mycket härlig,snäll & tillgiven hund

Du kan ju inte uttala dig om en hel ras bara för att din är på ett visst sätt, då det inte verkar vara spec. rastypiskt.

svar till asso
jag utalade mig inte för en hel ras som du påstår. men jag måste fråga dig om du själv är ägare till en s.husky eftersom du sitter här & kan utala dig som du gör ?
har nämligen ägt denna ras i många år även fött upp dessa & har kunskap om min egen hund.
alla individer av olika hundraser är inte lika. min hund är som hon är.
om du nu inte har eller äger denna ras så tycker jag att du ska ängna åt det djur du har & kan lite om istället.

Ja, så fungerar Din hundindivid. Det är långt ifrån hur alla andra huskys är. Konstigt att en uppfödare av rasen resonerar som Du.

om du nu inte har eller äger denna ras så tycker jag att du ska ängna åt det djur du har & kan lite om istället.

Och man behöver inte äga eller ha en ras för att kunna mycket om den.

Åsa A. tex måste ju haft/ha en helvetiskt massa hundar för att kunna hålla kurser i raskunskap över hela landet.

Lite funderingar från en uppfödare av SH. Det går utmärkt att ha en husky i lägenhet om man bara ger den tillräckligt med motion och hjärngympa. Hur motionskrävande den blir beror dels på individ och på hur mycket ägaren ger den, men se till att välja en lugn valp, rådfråga uppfödaren, välj inte en bara för att den är sötare än de andra! Oftast går det hur bra som helst att dressera dem och ha dem lösa, men det finns även de som är helt hopplösa och bara rymmer. Oftast är de extremt jobbiga i "tonåren" men blir sedan hur lugna och fina som helst. De huskys man ser för omplacering är oftast "tonåringar" som ägaren inte hade räknat med skulle bli riktigt såååå jobbig!

När man som uppfödare säljer till någon som ej haft husky tidigare så är ju förhoppningen att köparen ska få upp ögonen för hur kul det är att dra med sin hund. Har man väl provat så är man såld!

Och en husky är ytterst sällan elak på andra hundar, oftast ignorerar de andra. Eller vill leka!

En länk att kolla för dig som gillar de polara raserna; www.sphk.se
/Kicki

är uppfödare själv & föder upp även s.husky. men jag säljer inte mina hundar oavsett vilken ras jag har till nån nybörjare som inte har ägt en hund.
är mycket noga med att mina hundar kommer till hundvana personer osv.
nån jäkla kunskap måste en köpare ha som kommer till mig för att köpa hund.
:mad:

Flo-Jo skrev:
Tack för svaren.
Uppföddaren jaghar paratat med har en valp som hon redan nu kanse att den är lite mindre oh mycket mer lungare än dom andra hon är lite blyg oh försiktig.
KLart vet jag vad jag ger mig in på
Tyvärr måste jag göra dig besviken, men utifrån dina funderingar i den här tråden så tror jag personligen inte att du har en susning om vad som väntar! Framförallt så vill jag starkt avråda dig från att skaffa en grönslandshund då eskimåraserna är betydligt skarpare än de sibiriska. De bitolyckor man kan läsa om i tidningarna där slädhundar varit inblandade är det i huvudsak grönlandshundar eller malamuter som bitit.

Det är jättebra att du hör dig för med flera om den/de raserna du är intresserad av, men lyssna för allt i världen även på de som är negativa till ditt val! Slädhundarna har generellt stora krav som en "svensson" har svårt att uppfylla, spetsar är över lag betydligt mer självständiga än många andra raser och därmed även mer svårdresserade.

Bara en tanke... Det finns väääldigt mycket päls på spetshundar, och mycket päls är det som ska lossas varje vår,höst å typ hela resten av året åxå. Hur tycker ni som har SH och andra polarhundar i lägenhet att det fungerar? Är själv uppvuxen med jaktspetsar och klädvårdsrullar...

Tänkte åxå på det där att huskies kan dra 5-6 mil om dagen, MEN det är ju stor skillnad på kan och behöver. Tränar i samma område som en av världens bästa draghundsförare, och hon börjar alltid träna sina hundar väääldigt försiktigt efter sommaruppehållet (typ 5 km 4ggr i veckan). Så om man aldrig tränar upp sin hund till 5-6 mila nivån kommer den ju inte kräva det heller. Visst kräver den mer motion än en "normalhund", men det finns faktiskt tävlingar där man kör med cykel bakom sin/sina draghundar. Är Urskoj och kan starkt rekomenderas! Fungerar även om man bor i Skåne

Sedan var det det där med självständigheten... de flesta SH av dragvarianten har alldeles för stark jaktinstinkt för att gå att ha lösa. Kanske är annorlunda med show-varianten?

Självklart säljer en seriös uppfödare inte till vem som helst, men om alla skulle ha kravet att köparen skulle haft hund tidigare så skulle många aldrig få köpa hund...:confused: Jag har "förstagångsägare" som har varit super medans det däremot INTE har varit bra med sådana som haft husky tidigare och både kört drag på tävling och även fött upp själ tidigare. Att man har hunderfarenhet är ett plus, men det behöver inte betyda att man är duktigare i sin roll som hundägare!!!!:mad:

Ja, det där med pälsvård.... DET är den största anledningen till att jag inte vill ha en husky inne på heltid. Man har hår presis överallt! Det spelar ingen roll hur man borstar. Fast en husky som bor inne bygger inte alls likadan päls som en "hundgårdshusky"

Och visst är det allmänt känt i "folkmun" att huskys bara sticker, men jag håller INTE med!!!!! Det är (återigen!) ägaren som gör sin hund! OK, vissa individer är mer rymmningsbenägna men så är det väl inom alla raser, vissa är mer självständiga än andra. Men jag kan hålla med om att en husky är definitivt ingen gårdshund som kan knalla lös hela dagen utan tillsyn.

Och angående motionen;:bow: :bow: :bow: Jag kunde inte sagt det bättre själv!
/Kicki

Jag skulle nog avråda dig till att skaffa en SH. Såvida du inte kan uppfylla dess behov som draghund så tycker jag att du ska fundera på en annan ras. Det finns många trevliga raser som säkert passar dig bättre. Att enbart välja ras efter dess utseende är inget vidare.
Visst finns det SH som kan passa som sällskapshundar, men det är inte det dom är avlade till. 'De kan anpassa sig'. Varför ? Varför ska de anpassa sig? Varför kan inte vi homosapiens anpassa oss efter de och välja en annan ras? :p
Nej jag tycker att du ska fundera på en annan ras! :)

Jag menar .. du köper ju inte en fjording direkt när du tänkte tävla dressyr på elitnivå lixx !? ;)

Snäjkie skrev:
jag vill börja med att säga att jag inte är det minsta kunnig... :p

men jag känner en tjej som bor i en lägenhet, en tvåa med sin husky och det går alldeles lysande... förstår inte varför de skulle vara så farligt om man är mkt ute med den så den får röra på sig! skulle det vara konstigare än att man klär på småhundar en massa kläder och bär runt på dom i väskor? :idea:

Jo, det är ju lite konstigare då raser som Siberian Husky är framavlade för hårt arbete. De små raserna som man egentligen inte kan placera in i någon av grupperna är framavlade till att vara sällskap. (Som förr i tiden vid stora hov och liknande) Nu är jag inte för att man ska bära omkring på småhundar i väskor med massa krimskrams på, de ska få vara hund lika mycket som tex. en schäfer, men jag bara jämför.

Asså jag har ingen stor erfarenhet av hundar men jag har en väldigt VÄLDIGT krävande häst... Jag tänker att man har samma ledar tränings som med hästar, bara att vissa inte bryr sig lika mycket dock är dem inte lika stor "vän" med sin ledare, som den hund som visar att dem bryr sig och är känsliga för vad du gör binder mycket större för sin ledare. Om jag är flockledaren bryr sig inte min häst om något men han tycker det är hur tråkigt som helst om jag inte rider varje dag. Han blir väldigt naffsig och bråkar. Det betyder dock inte att jag rider 1h om dagen utan kanske 20min och några mer krävande pass i veckan. Men det viktiga för min polle är inte att röra på sig utan att tänka. Jag tröttar ut honom psykiskt, liksom tänka varje steg han tar. Efter ett sådant pass är han världens lyckligaste häst och lugnaste. Jag har bara en känsla av att det är absolut viktigaste med dessa hundar eftersom psykisk träning gör både min häst och mig tröttare än fysisk träning.

Detta hjälper nog inte jätte mycket tänkte bara att det kunde vara bra att ha i bak tanke. :D

Förresten bara en liten fråga.
Läste någonstans att Huskys är dåliga med andra djur asså typ katter och andra djur som kan jagas.
Är det sant?

Personen ställde ju en fråga också, du har ju en Husky så du kan ju svara på den ;)

Inte läst vad alla andra skrivit men jag bor i Landskrona, bor du i Lund så vet du ju att det är nära.
Men vi har många Huskys i Landskrona, de trimmas inte på sommaren och de har ju inte dött än haha :P Så jag tror att pälsen klarar sig bra.
Jag tror det är viktigt att de får springa lösa mycket och aktiveras, inte bara fysiskt utan också psykiskt.

Personen ställde ju en fråga också, du har ju en Husky så du kan ju svara på den ;)

Haha sant.

Svar på frågan:
UPPFOSTRAN!
Har du väldigt mycket tålamod och ett klart mål, så visst kan du få en husky som inte jagar katter och annat vilt.
Vet många som har både husky och katt och precis som med många andra raser fungerar det utmärkt.
Dock har de väldigt stor jaktlust så att göra reglerna klara från början är nog en god idé.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka