Jag har köpt hus två gånger de senaste åren med två olika banker och båda gångerna har jag kört samma upplägg. Först lånelöfte, sen budgivning. Efter vunnen budgivning och innan kontraktskrivande har jag ringt banken som då tittat på objektet på mäklarens annons och stämt av att det ser ok ut, och sen har jag skrivit på papper. Har aldrig sagt till mäklaren att jag måste kolla med banken först, det är underförstått. Att jag har lånelöfte är det enda mäklaren varit intresserad av.
Så lånelöfte->hitta hus->buda->vinn->ring banken->skriv kontrakt
Liiite stressigt det gången vi vann en budgivning på en söndag eftermiddag och vi än olika anledningar behövde skriva på samma dag, och vi hade lånelöfte hos SBAB som inte prioriterar sin kundtjänst direkt och där jag fick sitta i telefonkö i närmare tre timmar innan jag fick prata med någon.
Nu senast när jag köpte ringde jag banken och diskuterade objektet redan innan budgivning, men då visste jag med stor säkerhet att vi skulle vara med och att vi borde ha en rimlig chans att få det, plus att det var en jordbruksfastighet så ville snacka igenom lite extra.