Husköps-tråden del 2 :)

Hörni, hjälp!

Hur går man tillväga när man vill ha ett objekt som ligger under "kommande" på en mäklares hemsida? Jag och sambon hade tänkt typ lägga lappar i områdets brevlådor om att vi önskar köpa något där, men känns ju konstigt nu när det ska komma ut ett objekt.

Och när objektet väl kommer ut på marknaden kommer vi gärna vilja buda innan visning. Hur ska man tänka där, hur mycket högre ska man lägga sig? Utropspriset är 3 miljoner och ett likvärdigt objekt gick i våras för 3,375...
Ring mäklaren! Vi har själv blivit inbjudna till förhandsvisningar, ofta har de husen legat under "kommande". Mäklarna har bjudit in oss för vi varit på visningar för liknande objekt.

Gillar ni huset och ni har koll på marknaden, så lägg ett schysst bud (jag hade kanske lagt 3 150000), med kravet att det blir ingen budgivning och inga fler visningar. I våras var det ett helt annat läge, då var det inga amorteringskrav, vilket pressade upp försäljningarna precis innan. Det är alltså inte säkert att objekten är likvärdiga nu.

Ring mäklaren! Vi har själv blivit inbjudna till förhandsvisningar, ofta har de husen legat under "kommande". Mäklarna har bjudit in oss för vi varit på visningar för liknande objekt.

Gillar ni huset och ni har koll på marknaden, så lägg ett schysst bud (jag hade kanske lagt 3 150000), med kravet att det blir ingen budgivning och inga fler visningar. I våras var det ett helt annat läge, då var det inga amorteringskrav, vilket pressade upp försäljningarna precis innan. Det är alltså inte säkert att objekten är likvärdiga nu.

Tack!! Det är faktiskt en mäklare som haft många objekt som vi kollat på. Men det går väl inte att lägga bud innan den ens kommit ut på marknaden? De kanske inte ens har hittat ny bostad, hur gör vi då med inflyttningsdatum etc?

Bra reflektion kring bostadsmarknaden i våras. Det hade jag inte ens tänkt på. Däremot är det här objektet lite större än det förra, har lite bättre läge i radhuslängan, lite bättre planlösning mm. Dessutom har bostadspriserna i denna stad trissats upp något helt galet under hösten, så har svårt att tro att det skulle gå lägre än det förra. Det förra hade ca 6-7 budgivare (och låg ute för 2,5 miljoner så det rusade verkligen i pris). Men det var ändå en bra input, för det är kanske inte givet att det här skulle gå för så mycket mer än i våras... Vi funderade på att lägga 2,4 direkt men det kanske är för aggressivt.

Tack!! Det är faktiskt en mäklare som haft många objekt som vi kollat på. Men det går väl inte att lägga bud innan den ens kommit ut på marknaden? De kanske inte ens har hittat ny bostad, hur gör vi då med inflyttningsdatum etc?

Bra reflektion kring bostadsmarknaden i våras. Det hade jag inte ens tänkt på. Däremot är det här objektet lite större än det förra, har lite bättre läge i radhuslängan, lite bättre planlösning mm. Dessutom har bostadspriserna i denna stad trissats upp något helt galet under hösten, så har svårt att tro att det skulle gå lägre än det förra. Det förra hade ca 6-7 budgivare (och låg ute för 2,5 miljoner så det rusade verkligen i pris). Men det var ändå en bra input, för det är kanske inte givet att det här skulle gå för så mycket mer än i våras... Vi funderade på att lägga 2,4 direkt men det kanske är för aggressivt.
Givetvis kan man lägga ett bud även om det inte kommit ut på marknaden! Många hus kommer aldrig ut på marknaden, de säljs innan. Har ägarna inte hittat nytt, så sätter man inflyttning med god marginal så att de hinner hitta något.

Du kan givetvis fråga mäklaren vad tänkt utgångspris är planerat att vara, och utgå från det. Det är viktigt att framhålla att ni tex bor i hyresrätt, har lånelöfte och kontantinsats redo och är mycket flexibla med inflyttning. I vårt bostadsköp la vi även till att kvinnan slapp flyttstäda (vi skulle renovera, huset var fräscht och städningen tipp topp). Eftersom hon sålde huset pga sin värk så var det värt mycket för henne.

Vänta nu,detta huset är bättre,större mm och det förra gick för nästan 3,4miljoner och ni tänker buda 2,4??? Det kallar jag skambud!

kontakta mäklaren och nämn ert intresse. Betala vad ni tycker är värt. skulle tippa på att de sett grannarnas och hoppas på lite över 3?

vi är i budgivning och jag pendlar mellan hopp och förtvivlan.

Haha jag menade såklart 3,4 ;) Utgångspriset är som sagt 3 miljoner!

Jag håller med övriga. Kontakta mäklaren och säg att ni är mycket intresserade. :) Vi ska snart lägga ut vår lägenhet på "kommande" och mäklaren flaggade för att folk ibland vill komma och titta och lägga bud och att man då får fundera över om man vill sälja med långt tillträde om budet motsvarar det man har tänkt sig, eller om man vill vänta och ha visning när det börjar närma sig. Det man som köpare får vara beredd på är dock att datum för tillträde kan bli satt väldigt långt fram.

Det enda som man ska tänka på är att om förfarandet innebär att det blir mer än 6 månader till tillträde så kan det bli problem om man inte kan få loss handpenning på annat sätt än genom handpenningslån. Det går nämligen inte att lägga upp ett handpenningslån på längre än 6 månader i bankernas system. Vi köpte ett hus med ca 9-11 månader till tillträde och stötte på patrull. Men vår bankkontakt var väldigt fiffig och vi kunde genomföra köpet genom att höja vårt befintliga bolån (som var väldigt lågt) och på det sättet få pengar till handpenningen.

Tack allihopa! Och bra info om handpenning etc @Petruska.

Jag ringde upp mäklaren idag och han skrev ner våra namn och kontaktuppgifter. Det hade (tyvärr) varit två till som hört av sig om förhandsvisning. Mäklaren sa att det kunde bli aktuellt men inte just nu, säljarna ska göra klart lite grejer hemma först (uppfräschningar). Jag fick intrycket att förhandsvisning kan bli aktuellt när objektet kommit ut på marknaden typ, då mäklaren sa att de också skulle ta fler bilder på övervåningen.

De letar lägenhet nere i Skåne för fullt, han trodde objektet skulle komma ut inom någon månad eller strax efter årsskiftet.

Objektet ligger nu ute på marknaden, visning nästa helg. Det blev ingen förhandsvisning pga det var väldigt många som hört av sig innan :( Då tyckte säljarna det var bättre att bara köra på en ordinarie visning, såklart.

Jag misstänker att det här objektet kommer gå utanför vår budget (som är strax över 3,7 miljoner) men funderar ändå på vilken taktik vi ska köra på, och om det ens spelar någon roll. Gå på visningen och lägga 3,5 direkt som första bud? Men det kanske ändå inte spelar någon roll om folk bestämt sig för ett maxpris...

Lägenheten som vår husägare ska flytta in i kommer förmodligen att bli färdig i april-maj! :) Huset som hon ska bo i är moterat och har väggar, tak och fönster. Det fattas nu "bara" fasad och inredning. Min förhoppning är att damen kan få ett besked före jul så att vi kan börja planera för försäljningen av vår lägenhet.

På tal om försäljningen så är jag mer än lovligt nervös! Den är värderad till 3 miljoner +/- 100000 kr av två olika mäklare och vi har kalkylerat med att vi måste få ut iallafall 2,7 för att inte behöva barskrapa oss helt.

Nu har dock grannen ovanför sin lägenhet ute på försäljning. En exakt likadan lägenhet, men egentligen med bättre läge då den ligger höger - och budet ligger endast uppe på 2,6! Skräck och gru! :nailbiting:

Det är visserligen december och dålig månad att sälja, men ändå i början av månaden så det bör vara görbart. Det som jag tror är ett av problemen är att grannarnas lägenhet är så trist och ogenomtänkt inredd att klockorna stannar. De har lyckats med konststycket att få en trea på 80 kvm att se ut som en liten 2,5:a på 40 kvm. En gigantisk lädersoffa tar upp två tredjedelar av vardagsrummet och en stor skinnfåtölj den återstående tredjedelen. Mäklaren lade dessutom visningen så sent på dagen i söndags att det fina ljuset i lägenheten inte kunde visas. Osmart!

Hur som helst så är jag mer än lovligt nervös just nu. Jag är även nervös över att grannarna kommer att avbryta försäljningen och lägga upp den i slutet av januari istället - lagom till när vi ska ha visning.

Lägenheten som vår husägare ska flytta in i kommer förmodligen att bli färdig i april-maj! :) Huset som hon ska bo i är moterat och har väggar, tak och fönster. Det fattas nu "bara" fasad och inredning. Min förhoppning är att damen kan få ett besked före jul så att vi kan börja planera för försäljningen av vår lägenhet.

På tal om försäljningen så är jag mer än lovligt nervös! Den är värderad till 3 miljoner +/- 100000 kr av två olika mäklare och vi har kalkylerat med att vi måste få ut iallafall 2,7 för att inte behöva barskrapa oss helt.

Nu har dock grannen ovanför sin lägenhet ute på försäljning. En exakt likadan lägenhet, men egentligen med bättre läge då den ligger höger - och budet ligger endast uppe på 2,6! Skräck och gru! :nailbiting:

Det är visserligen december och dålig månad att sälja, men ändå i början av månaden så det bör vara görbart. Det som jag tror är ett av problemen är att grannarnas lägenhet är så trist och ogenomtänkt inredd att klockorna stannar. De har lyckats med konststycket att få en trea på 80 kvm att se ut som en liten 2,5:a på 40 kvm. En gigantisk lädersoffa tar upp två tredjedelar av vardagsrummet och en stor skinnfåtölj den återstående tredjedelen. Mäklaren lade dessutom visningen så sent på dagen i söndags att det fina ljuset i lägenheten inte kunde visas. Osmart!

Hur som helst så är jag mer än lovligt nervös just nu. Jag är även nervös över att grannarna kommer att avbryta försäljningen och lägga upp den i slutet av januari istället - lagom till när vi ska ha visning.

Åh det låter lite onödigt spännande. Hoppas de får sålt lägenheten nu så ni får sälja "i fred" nästa år!

Åh det låter lite onödigt spännande. Hoppas de får sålt lägenheten nu så ni får sälja "i fred" nästa år!

Ja verkligen onödigt spännande att veta att vi kanske inte får så mycket som vi har räknat med för vår lägenhet. Skrapar ihop 100 000 kr extra gör man ju inte bara i ett nafs. Men jag hoppas, hoppas att vår lägenhet som ser mer inbjudande ut kan tilltala folk. Det måste den bara göra. :nailbiting:

Ja verkligen onödigt spännande att veta att vi kanske inte får så mycket som vi har räknat med för vår lägenhet. Skrapar ihop 100 000 kr extra gör man ju inte bara i ett nafs. Men jag hoppas, hoppas att vår lägenhet som ser mer inbjudande ut kan tilltala folk. Det måste den bara göra. :nailbiting:

Vilken lättnad! Nu kom budgivningen igång och den är uppe på drygt 2,9!

Aldrig någonsin har jag varit så engagerad i någon annans lägenhetsförsäljning. Sambon och jag plockade skräp i skogsdungen utanför balkongerna i lördags och i söndags morse så städade jag entrén och sopade utanför huset. Vi såg till att våra gardiner (i lägenheten nedanför) var fluffiga, att våra julstjärnor var tända och att vår balkong såg mysig ut. :D

Vi vill bara hitta ett hus NU men marknaden är ju så trög nu. Inte för att vi har bråttom egentligen, vi bor jättebra, men vi (jag) har kontrollbehov och dåligt tålamod :D En visning i helgen iaf, men jag tror inte att det är något för oss.

Visning i helgen! Är redan förberedd på total besvikelse efter att vi förlorat budgivningen, men ändå kan jag inte låta bli att varje dag drömma mig bort till hur vi bor i det där radhuset....

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
2 528
Senast: Lilla
·
Hemmet Jag ska renovera mitt hus nästa år. Mycket är sånt som jag velat göra sen jag och exet flyttade in för en massa år sedan och har således...
2
Svar
20
· Visningar
690
Senast: MiaMia
·
Hemmet På grund av kattunge har jag köpt mina första fejkljus och är verkligen positivt överraskad. Det är såna lite bättre ljus i vax med...
2 3
Svar
42
· Visningar
1 614
Senast: Bison
·
Tjatter Ääääälskade filmerna som barn! Förra tråden IV
8 9 10
Svar
198
· Visningar