Husköps-tråden del 2 :)

Visning i helgen! Är redan förberedd på total besvikelse efter att vi förlorat budgivningen, men ändå kan jag inte låta bli att varje dag drömma mig bort till hur vi bor i det där radhuset....

Håller tummarna! :) December lär vara en ganska dålig månad att sälja på, så har ni tur så har många andra ev spekulanter fullt upp med julbestyr och prioriterar bort visningen.

En relaterad fråga till frågan om husköp med tanke på att de flesta som köper också har något att sälja: Hur väljer ni mäklare? Att jag funderar på saken beror på att mäklaren till grannlägenheten ringde mig igår eftersom jag hade uppgett att jag ville veta slutpriset. När han fick reda på att vi skulle sälja så drog säljsnacket genast igång - något som alltid får mig att bli extremt avig.

Den här gången anlitar vi samma mäklare som sålde bostadsrätten eftersom hon kan området, själv bor i området och trivs bra, framstår som professionell och - framförallt - för att hon skippar säljsnacket.

Senaste gången vi sålde så träffade jag tre mäklare, varav två var trevliga och professionella medan den tredje var mer säljare än mäklare. Den senare ville sätta ett onaturligt lågt utgångspris (som han skulle gynnas av eftersom provisionen höjdes ju mer över utgångspriset han skulle lyckas sälja lägenheten för). Han beskrev även hur han alltid hade en kollega med sig för att kunna köra ett "säljande spel". Tack och adjö, sa jag då.

En relaterad fråga till frågan om husköp med tanke på att de flesta som köper också har något att sälja: Hur väljer ni mäklare? Att jag funderar på saken beror på att mäklaren till grannlägenheten ringde mig igår eftersom jag hade uppgett att jag ville veta slutpriset. När han fick reda på att vi skulle sälja så drog säljsnacket genast igång - något som alltid får mig att bli extremt avig.

Den här gången anlitar vi samma mäklare som sålde bostadsrätten eftersom hon kan området, själv bor i området och trivs bra, framstår som professionell och - framförallt - för att hon skippar säljsnacket.

Senaste gången vi sålde så träffade jag tre mäklare, varav två var trevliga och professionella medan den tredje var mer säljare än mäklare. Den senare ville sätta ett onaturligt lågt utgångspris (som han skulle gynnas av eftersom provisionen höjdes ju mer över utgångspriset han skulle lyckas sälja lägenheten för). Han beskrev även hur han alltid hade en kollega med sig för att kunna köra ett "säljande spel". Tack och adjö, sa jag då.
Vi valde mäklare efter att ha varit runt på en massa husvisningar. På så sätt fick vi se försäljningen "in action" och hur han betedde sig mot spekulanter. Ville ha någon seriös, bra och icke-gåpåig. Blev inte besvikna!

@Petruska Jag sitter i samma båt och jag resonerar exakt som du. Blir totalt anti av en säljig mäklare. Jag har tagit in fyra stycken och gillar bara en. Hon jag tycker om är down to earth, trevlig i kontakten och saknar den där säljattityden men upplevs samtidigt professionell. Helt ärligt går jag mest på magkänsla. Vem tycker jag om? Vem får jag mest förtroende för? Jag gillar nämligen den typen av mäklare när jag själv är spekulant också. Om mäklaren är för säljig så litar jag inte på personen.

Hade jag köpt och sålt i samma stad hade jag, liksom kolblakkur, förmodligen valt en mäklare jag stött på i samband med visningar där jag själv varit spekulant. T.ex. tycker jag väldigt mycket om mäklaren till radhuset vi ska se i helgen. Jag har haft kontakt med honom flera gånger tidigare p.g.a. andra objekt och därför vet jag att han är duktig, tillgänglig och professionell i kontakt med spekulanter.

Vi valde mäklare efter att ha varit runt på en massa husvisningar. På så sätt fick vi se försäljningen "in action" och hur han betedde sig mot spekulanter. Ville ha någon seriös, bra och icke-gåpåig. Blev inte besvikna!

Jag skulle göra samma om/när det blev dags att sälja här. Jag har sett alla mäklare här ute på öarna in action när jag själv letade hus och jag vet precis vilka som ingav förtroende, vilka som ringde tillbaka och vilka som kunde svara på frågor mm. Likaväl vet jag vilka som inte orkade visa husen eller som svarade goddag yxskaft på frågor, eller som i vårt fall, kostade säljaren uppemot en halvmiljon kronor pga huvudet under armen.

När vi försökte.sälja för ett par år aen så hämtade jag in tre olika för att höra värderingar och känna av mäklaren.
Den ena var en sån riktigt sliskig jäkel som absolut försökte övertala mig om.att anöite honom. Den.andra försökte lura i mig att priset på huset inte skulle bli ett dyft bättre när vi byttat varenda fönster i hela huset, ett par av dem gamla var så kassa så det blåste rätt in. Och den tredje hade ingen aning om något, jag var tvungen att förklara hur en vedpanna funkade och varför man gräver ner rören från garaget in till huset i en kulvert och inte lätt dem ligga öppet :eek::confused:

I slutet anlitade vi samma som.sambon hade köpt det av, hon hade dessutom bäst värdering.

@Petruska Jag sitter i samma båt och jag resonerar exakt som du. Blir totalt anti av en säljig mäklare. Jag har tagit in fyra stycken och gillar bara en. Hon jag tycker om är down to earth, trevlig i kontakten och saknar den där säljattityden men upplevs samtidigt professionell. Helt ärligt går jag mest på magkänsla. Vem tycker jag om? Vem får jag mest förtroende för? Jag gillar nämligen den typen av mäklare när jag själv är spekulant också. Om mäklaren är för säljig så litar jag inte på personen.

Hade jag köpt och sålt i samma stad hade jag, liksom kolblakkur, förmodligen valt en mäklare jag stött på i samband med visningar där jag själv varit spekulant. T.ex. tycker jag väldigt mycket om mäklaren till radhuset vi ska se i helgen. Jag har haft kontakt med honom flera gånger tidigare p.g.a. andra objekt och därför vet jag att han är duktig, tillgänglig och professionell i kontakt med spekulanter.

Nu tror jag att det andra gången på bara några veckor när någon blandar ihop mig med @Petruska :p

Men i övrigt så resonerar jag precis som du. Jag går också på magkänslan. Med en bransch som ofta involverar så mycket fusk så är det inte lätt att hitta nögon som man känner att man kan lita på. Mäklare som beskriver sog som "hungriga" eller "drivna" säljare går fetbort.

Bra strategi! Inför förra flytten så träffade vi bara en mäklare, men inför den här har vi träffat flera. En som sålde ett hus som vi bjöd på var definitivt ett alternativ!

@BobberiBoo Att mäklaren är en kunnig mäklare och kan det hen bör kunna och inte bara sälja kan man ju tycka är ett mimimikrav, men det verkar tyvärr inte så vanligt som man skulle önska.

Aldrig någonsin har jag varit så engagerad i någon annans lägenhetsförsäljning. Sambon och jag plockade skräp i skogsdungen utanför balkongerna i lördags och i söndags morse så städade jag entrén och sopade utanför huset. Vi såg till att våra gardiner (i lägenheten nedanför) var fluffiga, att våra julstjärnor var tända och att vår balkong såg mysig ut. :D

Det här är bara för episkt! Så smart!

@BobberiBoo Att mäklaren är en kunnig mäklare och kan det hen bör kunna och inte bara sälja kan man ju tycka är ett mimimikrav, men det verkar tyvärr inte så vanligt som man skulle önska.
Man tycker ju det. Vet man inget om gamla hus så kanske man inte skulle ta sig an såna projekt. Samma med gården vi tittade på i somras. Hon kunde ingenting så hon fick ringa till säljaren stup i kvarten, ända tills vi frågade om säljaren själv kunde vara med på visningen . Han bodde ändå granne med stället.

Det här är bara för episkt! Så smart!

Tro mig - det behövdes. Jag vill av respekt för mina trevliga grannar inte lägga ut någon bild. Det var superrent, lägenheten är välvårdad, osv, osv. Men inte en matta, det var heltäckande gardiner för det stora vardagsrumsfönstret och gigantiska svarta lädermöbler överallt som kontrasterades mot kritvita kala väggar. Jag tror att jag räknade till tre personer på visningen (ja, som den gränslösa granne jag är så höll jag givetvis koll :up:).

Var ju samma här när vi i vår ohotade ensamhet köpte vårt hus. Det var inte smutsigt, och inget var trasigt, men det var de billigaste, enklaste listerna sedan 90-talet, pizzavalv, tråkiga möbler, så få dessutom att man trodde att ingen ens bodde i huset, inga personliga detaljer, såna där billiga gardinhängare som kommer färdiga med modulhusen, samma med fönsterbrädorna.
Allt det dolde ett perfekt litet hus utan större brister eller fel, ingen orkade väl se bakom fasaden.

Happ.

Först blev jag lite upplyft av visningen idag då detta radhus hade mycket sämre (lite trång) planlösning på övervåningen i jämförelse med det som låg ute i våras. Jag tänkte att den lite korridorsliknande och trånga övervåningen kunde verka avskräckande för några. Tills jag såg att visningstiden idag hade utökats med en extra timme (från början var visningen bara 30 minuter) pga så många anmälda. Det var oceanen av folk på visningen och alla var eld och lågor. Har aldrig sett så mycket folk på en visningen förut.

Vi kommer aldrig få det. Åh, så det skär i hjärtat.

Trodde aldrig att jag skulle skriva i denna tråden.....;)
Men, till min stora glädje så gör jag det nu. :)
Förhoppningsvis kommer jag kika på en tomt i veckan i ett område jag är intresserad av.
Har tittat på en annan tomt i området, men tyckte den var för liten och låg inte helt ok för mina önskemål heller.

Beskrev mina önskemål för mäklaren citat;
" Jag letar alltså efter en tomt med större odlingsyta där man både kan ha stort trädgårdsland, fruktträd och en trädgård där man kan ha många och stora rabatter. (M a o de flestas mardröm när det gäller trädgård :-))" :angel: :o ;)

Nu verkar hen ha skakat fram en sån tomt på 5500-6000 kvm, en del berg men ska tydligen vara stora, plana ytor också.
Avstyckningen är inte riktigt klar men när den blir det så hör hen av sig.
Jag kommer alltså få möjlighet att köpa innan den går ut på marknaden.
För 1 miljon, vilket är ett väldigt bra pris.
Antagligen finns det väl någon hake, men jag hoppas ändå. :up:

På något konstig vis tror jag att jag kommer få ihop det med lån också.
Helt jävla otroligt om allt klaffar i sådana fall. :p

Happ.

Först blev jag lite upplyft av visningen idag då detta radhus hade mycket sämre (lite trång) planlösning på övervåningen i jämförelse med det som låg ute i våras. Jag tänkte att den lite korridorsliknande och trånga övervåningen kunde verka avskräckande för några. Tills jag såg att visningstiden idag hade utökats med en extra timme (från början var visningen bara 30 minuter) pga så många anmälda. Det var oceanen av folk på visningen och alla var eld och lågor. Har aldrig sett så mycket folk på en visningen förut.

Men inte ge upp i förväg nu! Jag håller tummarna. Har ni lagt något bud än?

Happ.

Nu vet jag inte hur det ser ut i "ert" område men här omkring är antalet fastigheter till salu nästan halverat i förhållande till sommarhalvåret, vilket kanske kan vara en anledning till att fler tittar på samma objekt? Med lite tur (för er del ;)) är de flesta bara intresserade av att gå på husvnisningar och har inte så många olika att välja på så här års.

Håller tummarna!

Nu vet jag inte hur det ser ut i "ert" område men här omkring är antalet fastigheter till salu nästan halverat i förhållande till sommarhalvåret, vilket kanske kan vara en anledning till att fler tittar på samma objekt? Med lite tur (för er del ;)) är de flesta bara intresserade av att gå på husvnisningar och har inte så många olika att välja på så här års.

Håller tummarna!

Tack för peppen och tumhållningen! Detta sa mäklaren också så jag hoppas det stämmer :nailbiting:

Men inte ge upp i förväg nu! Jag håller tummarna. Har ni lagt något bud än?

Ni är för snälla! Jag ger inte upp förrän vårt sista bud är lagt :D Budgivningen har inte startat ännu, denna mäklare vill alltid slutföra båda visninarna och brukar sedan kicka igång budgivningen på morgonen efter sista kvällsvisningen. Klart man kan lägga innan med jag gillar det lite lugnare tempot! Just det här objektet vill vi så gärna ha så jag funderar mig blå över vilket taktik vi ska köra - chockhöja direkt, vänta lite etc etc. I slutändan spelar det nog ingen roll ändå men man blir ju knäpp när man är mitt uppe i det.

Jag ska åka och kolla på radhuset igen kväll och känna in det en sista gång!

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
2 528
Senast: Lilla
·
Hemmet Jag ska renovera mitt hus nästa år. Mycket är sånt som jag velat göra sen jag och exet flyttade in för en massa år sedan och har således...
2
Svar
20
· Visningar
690
Senast: MiaMia
·
Hemmet På grund av kattunge har jag köpt mina första fejkljus och är verkligen positivt överraskad. Det är såna lite bättre ljus i vax med...
2 3
Svar
42
· Visningar
1 614
Senast: Bison
·
Tjatter Ääääälskade filmerna som barn! Förra tråden IV
8 9 10
Svar
198
· Visningar