Husdrömmen som blev en mardröm

Sambon nere i en rejäl svacka nu :( Trött o less på allt och vill bara härifrån. Han mår dåligt över hur sjukt mycket pengar vi lagt ner på huset och vi har även konstaterat att vi verkligen intw har råd att göra övervåningen :(

Jobbigt när man aldrig kan glädjas över det här huset :/
 
Sambon nere i en rejäl svacka nu :( Trött o less på allt och vill bara härifrån. Han mår dåligt över hur sjukt mycket pengar vi lagt ner på huset och vi har även konstaterat att vi verkligen intw har råd att göra övervåningen :(

Jobbigt när man aldrig kan glädjas över det här huset :/
Skicka honom på semester några dagar!
 
Usch då... Men kan han inte åka iväg en helg med killkompisar och bara göra annat? Även om han inte kan släppa det helt så kan själva miljöombytet göra honom gott kanske? Min sambo får jag ibland släpa iväg för att han inte ska jobba ihjäl sig.
 
Min sambo hade också en sån period i vintras när han var ensam hemma och renoverade. Jag plockade med honom i bilen med ett ombyte och sen körde vi bara iväg. Slutade med att vi hamnade på hotell 50 mil hemifrån. Det gjorde susen kan jag säga.
 
Han vill inte åka på nån semesterresa i år. Så blir väl mest bara att åka till landet en sväng.

Ska försöka få iväg honom att kajtsurfa om det gänget åker någonstans, men krävs ju att de blåser då.
 
Mår verkligen inte bra nu :( Mest gråtit hela dagen och ångest så det river i kroppen.
Vi är bra nära personlig konkurs nu :( Har råd med sista räkningarna, sen är både lån och sparande slut.
Vi som MÅSTE lägga om taket på utbyggnaden i år. Nu är det provisoriskt lagat med plast över.
Hade man sett frammåt i tiden hade vi aldrig köpt de här huset. Inte värt det.
Övervåningen är bara att glömma o göra klart inom närmsta åren
 
Mår verkligen inte bra nu :( Mest gråtit hela dagen och ångest så det river i kroppen.
Vi är bra nära personlig konkurs nu :( Har råd med sista räkningarna, sen är både lån och sparande slut.
Vi som MÅSTE lägga om taket på utbyggnaden i år. Nu är det provisoriskt lagat med plast över.
Hade man sett frammåt i tiden hade vi aldrig köpt de här huset. Inte värt det.
Övervåningen är bara att glömma o göra klart inom närmsta åren

Fy vad jobbigt!! Ni kan inte låna pengar av föräldrar, svärföräldrar tills ni värderat upp huset och kan utöka bolånet?
 
Mår verkligen inte bra nu :( Mest gråtit hela dagen och ångest så det river i kroppen.
Vi är bra nära personlig konkurs nu :( Har råd med sista räkningarna, sen är både lån och sparande slut.
Vi som MÅSTE lägga om taket på utbyggnaden i år. Nu är det provisoriskt lagat med plast över.
Hade man sett frammåt i tiden hade vi aldrig köpt de här huset. Inte värt det.
Övervåningen är bara att glömma o göra klart inom närmsta åren
Man behöver inte göra taket i år,lägg på en ordentlig presenning och förankra den ordentligt så klara det sig utmärkt.
 
En hel rad takplåt flög av uthuset hos min svärfar, precis ovanför hästboxarna på loftet. Vi satte dit en riktig presening och satte fast alla kanter med reglar, den satt där i säkert tre år innan han hade fått ihop pengarna för ett nytt tak.

Jag förstår att det är tufft och jag skickar mååånga och hårda styrke kramar. :heart:heart:heart
 
Mår verkligen inte bra nu :( Mest gråtit hela dagen och ångest så det river i kroppen.
Vi är bra nära personlig konkurs nu :( Har råd med sista räkningarna, sen är både lån och sparande slut.
Vi som MÅSTE lägga om taket på utbyggnaden i år. Nu är det provisoriskt lagat med plast över.
Hade man sett frammåt i tiden hade vi aldrig köpt de här huset. Inte värt det.
Övervåningen är bara att glömma o göra klart inom närmsta åren
Lugn och fin!

Ni måste ingenting! Absolut inte något uthustak!

Huset har tak och väggar och det är beboeligt på nedervåningen. Lugna ner. Ta igen er. Lev med det som är nu och låt krafterna återvända.

Ett hus är ett långtidsprojekt. Hus blir aldrig klara. När man är klar i ena änden är det dags att börja om där man startade. Se det som en pågående process istället.
 
Lugn och fin!

Ni måste ingenting! Absolut inte något uthustak!

Huset har tak och väggar och det är beboeligt på nedervåningen. Lugna ner. Ta igen er. Lev med det som är nu och låt krafterna återvända.

Ett hus är ett långtidsprojekt. Hus blir aldrig klara. När man är klar i ena änden är det dags att börja om där man startade. Se det som en pågående process istället.

Håller med men nu var det nog fråga om en del av huset, det står utbyggnaden? Hursom, det blir samma effekt oavsett om det är huset eller uthus. Så länge väder och vind inte kommer åt fungerar det.
 
Utbyggnaden är en del av köket, tvättstuga och skafferi. Är rätt akut då de även blivit svartmögel på takstolarna. Ska delvis bytas utifrån när taket läggs om. Vinkeln är även fel under balkongen så vatten inte rinner undan som det ska. Står det en vinter till kommer vi få en läcka igen :/ är plastat nu, men kommer inte hålla emot i vinter tyvärr.

Blev på lite bättre humör efter lite röjande i hallonbuskarna. Att de kan vara så terapi att rensa ogräs.

Förresten som har vi även kirskål...på tal om otur
 
Utbyggnaden är en del av köket, tvättstuga och skafferi. Är rätt akut då de även blivit svartmögel på takstolarna. Ska delvis bytas utifrån när taket läggs om. Vinkeln är även fel under balkongen så vatten inte rinner undan som det ska. Står det en vinter till kommer vi få en läcka igen :/ är plastat nu, men kommer inte hålla emot i vinter tyvärr.

Blev på lite bättre humör efter lite röjande i hallonbuskarna. Att de kan vara så terapi att rensa ogräs.

Förresten som har vi även kirskål...på tal om otur
Alla har kirskål mer eller mindre, jättegott i salladen har jag hört. ;) Instämmer med övriga. Bara sätt er ner en stund. Ni har ju i princip jobbat ihjäl er det senaste året. Ok taket kanske verkligen _måste_ fixas. Men i övrigt så kan ni ju faktiskt bo där nu. Vad behöver ni till taket, virke, takpannor? Handlar det om relativt små kvantiteter kanske nån byggfirma kan vara behjälplig, det är ju en piss i havet för dem att undvara några pannor och lite reglar om de får visa sin goodwill.
 
Kirskål! Jättegott i paj.

Jag lider verkligen med dig @saint__anger. Ni är ju utmattade och det är inte så konstigt att det kommer precis nu. Ni har ju gjort ett hästjobb under lång tid och det känns förstås frustrerande att ni inte har råd att få allt färdigt just nu och att huset blev betydligt dyrare än tänkt.

Försök att tänka, som någon skrev, att husägande även under helt smidiga omständigheter är en pågående process där något hela tiden behöver skötas och fixas och man behöver andningspauser mellan, även när projekten är betydligt mindre än ert. Försök att inte se det försenade färsigställandet av övervåningen som något negativt, utan något som det är förnuftigt att göra senare när tid, pengar och ork finns. Kanske det kan bli ett senare ROLIGT renoveringsprojekt där ni får göra fint utan att ha kniven mot strupen?

Jag skulle också försöka att låta bli att jämföra hur mycket ni har lagt ned på huset jämfört med vad motsvarande hus runt omkring är värda. Ni har ju köpt det för att bo och inte för att sälja. Jämför man vad ni har lagt ner på huset i form av köpeskilling och renoveringskostnader så motsvarar det nog i stora drag en ganska så normal boendesumma för en familj i hus. Detta även om det har blivit betydligt dyrare än ni hade tänkt er.
 
Vi hade det lite så. Vi köpte ett hus som visade sig ha fler större brister än vi trodde från början. På fem månader bytte vi tak, panel, syll, all vägg en meter upp runt halva huset, fönster, ytterdörrar, bröt upp golvet på halva nedervåningen, nya bärlinor, fixade ett nytt kök, ett badrum, vardagsrum och två andra rum. När vi väl kunde flytta in gick luften ur oss och vi bodde på nedervåningen i ett par år. När vi väl fick ork och råd att börja med resten blev det mer genomtänkt och planerat. Hallar, trappa, två sovrum än så länge (ett kvar), badrum, klädkammare och datarum har blivit jättemysiga.
Nedervåningen gick lite för fort så där blev det rätt opersonligt.
Vi har haft huset i nio år nu, och i år gör vi lite anläggning i trädgården och en enorm trätrall. Sista rummet hoppas jag vi kan få hantverkare till i höst.
Jag var också frustrerad i början men nu är jag tacksam att det tagit tid.
 
Vi har haft vårt "gamla" hus i 12 år. Finns saker som vi fortfarande inte tagit tag i... Det får nästa ägare göra... ;) Det nya huset finns det också en HEL del att göra på, men så fort vi inrett stallet färdigt och fått rätt på vattenproblemet så kommer vi att flytta dit. Resten får hända undan för undan när vi bor där helt enkelt.
 
Har uppdaterat mig på instagram och vill bara säga vilket jättejobb ni har gjort.
Dessutom har ni två små barn.
Jag förstår att ni är helt slutkörda.
Jag är så imponerad av er kämparglöd.
Jag hoppas att ni kan släppa bygget för ett tag nu och bara vara. Jag tror ni behöver det hela familjen. :heart
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 131
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 311
Senast: Habina
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 379
Senast: Calmiche
·
Hemmet För flytt. Ett stort steg från hyresrätt till egen villa. Den 16 januari får vi nycklarna till vårt eget lilla fina hus, ett väl...
Svar
4
· Visningar
1 129
Senast: Solvira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp