Husdrömmen som blev en mardröm

Väntar på att bli godkänd på insta. Skickar så länge en stor kram! Bor också i hus, hälften renoverat, hälften kvar. Eller egentligen kanske 75% kvar. Men hälften låter bättre för några rum är helt okej trots gamla strukturtapeter med blommönster så kan vi använda dom.

Gör allt som måste göras utvändigt. När ni har ett helt skal på huset så kan man kura ihop sig inuti och ta det lugnt en stund! Vi kommer nog vara klara med vårt hus om sisådär 5-10 år som vi pratar nu. Ingen orkar allt på en gång! Håll om varann och vila :)
 
Hur har det gått?

Ber om ursäkt för sent svar. Har inget internet hemma och kommer nog dröja innan det är fixat.
Telekabeln gick av när grävaren var hos oss och sambon har klättrat upp i masten och dragit ny kabel men fungerar fortfarande inte. Har mätt och grejat och det finns ingen spänning uppe i masten. Telia är inte de snabbaste att ha o göra med.

Tillbaka på jobbet nu så har tillgång till dator.

Det går väldigt segt med huset. Det har kommit en hel del andra tråkigheter emellan. Upptäckt att allting inte stämmer med fakturorna från en av firmorna som vart hos oss...betalt dubbel moms bland annat och sen har vi inte fått materialet specat och det ligger alldeles för högt om man räknar ihop totalt vad som använts på huset.

Kontaktat jurist så får vi se hur det går med allt det här. Undanbeder kommentarer om detta på instagram då jag inte har koll på vilka som följer.

Vi har inte hunnit lägga om taket än heller. Rivit bort balkongen i alla fall och det ser inte riktigt bra ut. Just nu är vi i valet o kvalet om vi ska behålla balkong eller inte. Det finns ingen lutning i huvudtaget på taket under balkongdelen så vattnet rinner inte av. Dock är det falsad plåt under, så den delen har nog hållt sig tätast av allt ändå.
Men för att kunna ta bort pappen på övriga delen av taket lär vi slita bort falsade plåten under balkongen. Blir svårt att lägga ny plåt när vi inte har råd att ta in någon firma på det.

Ett annat alternativ är att ta bort balkongen och göra hela taket i samma lutning. Nackdelen är att det går inte att öka lutningen speciellt mycket för det är fönster som sitter för lågt.

Råspont lär också bytas och även vissa reglar då det är svartmögel.

En vän som är snickare kom över igår. Något vi inte tänkt på är att vi MÅSTE isolera mellanbjälklaget innan vintern. Annars kommer det bli svinkallt.
En kostnad vi måste försöka få ihop pengar till. Just nu är det ingen isolering på halva övervåningen (på samma halva är även isoleringen på vinden bortskottad).

Håller på att riva tapeter i de rummet barnen ska sova tillfälligt i (blivande pysselrum). Har känt av min nackskada så har inte kunnat lyfta huvudet från kudden och knaprat massa ipren. Domnar även i armarna och konstant huvudvärk.

Har i alla fall fått bort alla lösa tapeter nu, men är rätt ojämnt och en del sitter som berget. Frågan är om man ska köra slipmaskinen över och försöka jämna ut allt, spackla de värsta hålen och skarver, slänga upp renoveringstapet och sen måla. Alternativt bredspackla alla väggarna. Vad tror ni?
 
Ber om ursäkt för sent svar. Har inget internet hemma och kommer nog dröja innan det är fixat.
Telekabeln gick av när grävaren var hos oss och sambon har klättrat upp i masten och dragit ny kabel men fungerar fortfarande inte. Har mätt och grejat och det finns ingen spänning uppe i masten. Telia är inte de snabbaste att ha o göra med.

Tillbaka på jobbet nu så har tillgång till dator.

Det går väldigt segt med huset. Det har kommit en hel del andra tråkigheter emellan. Upptäckt att allting inte stämmer med fakturorna från en av firmorna som vart hos oss...betalt dubbel moms bland annat och sen har vi inte fått materialet specat och det ligger alldeles för högt om man räknar ihop totalt vad som använts på huset.

Kontaktat jurist så får vi se hur det går med allt det här. Undanbeder kommentarer om detta på instagram då jag inte har koll på vilka som följer.

Vi har inte hunnit lägga om taket än heller. Rivit bort balkongen i alla fall och det ser inte riktigt bra ut. Just nu är vi i valet o kvalet om vi ska behålla balkong eller inte. Det finns ingen lutning i huvudtaget på taket under balkongdelen så vattnet rinner inte av. Dock är det falsad plåt under, så den delen har nog hållt sig tätast av allt ändå.
Men för att kunna ta bort pappen på övriga delen av taket lär vi slita bort falsade plåten under balkongen. Blir svårt att lägga ny plåt när vi inte har råd att ta in någon firma på det.

Ett annat alternativ är att ta bort balkongen och göra hela taket i samma lutning. Nackdelen är att det går inte att öka lutningen speciellt mycket för det är fönster som sitter för lågt.

Råspont lär också bytas och även vissa reglar då det är svartmögel.

En vän som är snickare kom över igår. Något vi inte tänkt på är att vi MÅSTE isolera mellanbjälklaget innan vintern. Annars kommer det bli svinkallt.
En kostnad vi måste försöka få ihop pengar till. Just nu är det ingen isolering på halva övervåningen (på samma halva är även isoleringen på vinden bortskottad).

Håller på att riva tapeter i de rummet barnen ska sova tillfälligt i (blivande pysselrum). Har känt av min nackskada så har inte kunnat lyfta huvudet från kudden och knaprat massa ipren. Domnar även i armarna och konstant huvudvärk.

Har i alla fall fått bort alla lösa tapeter nu, men är rätt ojämnt och en del sitter som berget. Frågan är om man ska köra slipmaskinen över och försöka jämna ut allt, spackla de värsta hålen och skarver, slänga upp renoveringstapet och sen måla. Alternativt bredspackla alla väggarna. Vad tror ni?

Jag lider med er, fy fasiken...!!

Renoveringstapet istället för bredspackling, alla gånger!
 
Jag lider med er, fy fasiken...!!

Renoveringstapet istället för bredspackling, alla gånger!

Förstår inte hur allting bara kan krångla hela tiden??? :S

Täcker renoveringstapeten ojämnheter av olika tapetlager då? Köpt den billigare lite tunnare varianten på HappyHomes. (Den tjockare hade så breda våder och var otymplig att tapetsera upp så valde bort den)
 
Förstår inte hur allting bara kan krångla hela tiden??? :S

Täcker renoveringstapeten ojämnheter av olika tapetlager då? Köpt den billigare lite tunnare varianten på HappyHomes. (Den tjockare hade så breda våder och var otymplig att tapetsera upp så valde bort den)
Det kan vara enklare beroende på var man ska sätta upp renoveringstapet att tapetsera den horisontalt istället för vertikalt. Vi har använt den breda varianten och är mycket nöjda med resultatet.
 
Förstår inte hur allting bara kan krångla hela tiden??? :S

Täcker renoveringstapeten ojämnheter av olika tapetlager då? Köpt den billigare lite tunnare varianten på HappyHomes. (Den tjockare hade så breda våder och var otymplig att tapetsera upp så valde bort den)
Jag fattar inte heller hur ni kan ha fått så stor skopa otur :crazy:

Vad gäller ojämnheter så antar jag att man har olika favoriter.... Jag kör hellre med slipmaskinen och spacklar det som går.Tycker resultatet blir bättre. Har noll erfarenhet av renoveringstapet men tycker det verkar vara en dyr läsning? Man kör mycket slipmaskin för de pengarna tapeten kostar och det tar inte så ohyggligt mycket längre tid?

Olika tapetlager kan man delvis riva bort. Sitter de för hårt så är min variant att slipa, spackla och sedan köpa billig skitfärg och måla över eventuella mönster och mörka färger så att det inte lyser igenom.
 
Det kan vara enklare beroende på var man ska sätta upp renoveringstapet att tapetsera den horisontalt istället för vertikalt. Vi har använt den breda varianten och är mycket nöjda med resultatet.

Har två fönster, ett dörrhål och ett knepigt hörn där det tidigare vart en eldstad så blir nog svårt att sätta horisontalt. Hade vart enklare med ett rum med raka väggar . Allt är lite snett och vint i huset också så har inte vart det enklaste att sätta mönstrade tapeter
 
Jag fattar inte heller hur ni kan ha fått så stor skopa otur :crazy:

Vad gäller ojämnheter så antar jag att man har olika favoriter.... Jag kör hellre med slipmaskinen och spacklar det som går.Tycker resultatet blir bättre. Har noll erfarenhet av renoveringstapet men tycker det verkar vara en dyr läsning? Man kör mycket slipmaskin för de pengarna tapeten kostar och det tar inte så ohyggligt mycket längre tid?

Olika tapetlager kan man delvis riva bort. Sitter de för hårt så är min variant att slipa, spackla och sedan köpa billig skitfärg och måla över eventuella mönster och mörka färger så att det inte lyser igenom.

Man kan ju tror att vi krossat en spegel eller nåt och fått 7års olycka :nailbiting:

Sambon är helt inne på att bredspackla, mest jag som är anti det för att det blir slipdamm ÖVERALLT! och sen är jag rätt less på att spackla :angel: + rädd för att det blir dåligt resultat och inte jämnt. Allt kommer synas igenom när jag målar. Ska bli vitt också. Är anti vitt annars, men ska tapetsera ett lapptäcke av massa olika tapetprover/tapetkataloger jag har fått så blir inte helt sterilt.

För mig kommer det inte att fungera att gå med slipmaskinen iom nackskadan så då måste sambon göra det jobbet. Han har så mycket annat att göra så känns dumt att slänga på honom ytterligare en uppgift.
 
Fick svar från firman på vår bestridan på fakturan igår. De tycker att vi hotar med att vi överväger att polisanmäla och de kommer att fortsätta driva in pengarna och godtar inte vår bestridan och önskan.
Vi vill dels ha ut specifikation på ALLT material som använts hos oss sen start.
Min kusin jobbar på en firma där de köpt material en gång. Ett exempel är att enligt deras lista (fick bara en otydlig lista på materialet på sista räkningen istället för spec när vi bad om det. Antal och artikelnummer finns inte med) kostar materialet de köpte 6000 + moms, av min kusin hade jag som privatperson fått köpa för 3.300 ink moms.
Sen var det även en grej med på listan som vi själva köpt och betalt med kort på deras kundnummer. De beklagar de sig iallafall över i svaret på bestridan och ska ta bort den summman. Men frågan är hur de hamnat på vår faktura från början .Dessutom 2 st till antalet och vi köpte bara 1 på kortet.
Enligt oss är den totala materialkostnaden oskäligt hög men det kan dem inte alls hålla med om.
I mina ögon känns det konstigt att firman inte vill visa alla kvitton/följesedlar när kund ber om det om man inte har något att dölja.

Och det är inte allt. Igår blev äldsta dottern förkyld och fick svårt att andas stundvis. Gav ventoline men gav inte så mycket effekt.
På natten flämtade hon i andningen och andades hårt så de syntes på magen.
Åkte in till akuten imorse (efter en sömnlös natt med kall promenad, sitta upp med henne, kontrollera amdning).
Visade sig att de var en astmaattack så fick vara kvar och inhalera.
Lagom till ja kommit hem och lagt mig för att vila ringer dagis att yngsta dottern är dålig.

Trött, trött, trött och sjukt less på firman som inte kan visa upp sina kvitton.
De här gör att allt kommer få lov att ligga på is då vi inte ver hur mkt de kommer kosta oss att driva vidare.
 
Fast @saint__anger när jag jobba på ett elektrikerföretag så visade vi aldrig kvitton på materialet till kund.

Vi hade höga rabatter på vissa produkter, ibland så höga som 97%.

Kunden betalde dock mer än 100% av marknadspriset pga att det var vi som stog för inköp, fakturering, leverans och installation.

Däremot låter det konstigt att det ska diffa så mycket som det gör i erat fall.
 
Fast @saint__anger när jag jobba på ett elektrikerföretag så visade vi aldrig kvitton på materialet till kund.

Vi hade höga rabatter på vissa produkter, ibland så höga som 97%.

Kunden betalde dock mer än 100% av marknadspriset pga att det var vi som stog för inköp, fakturering, leverans och installation.

Däremot låter det konstigt att det ska diffa så mycket som det gör i erat fall.

Vi pratar ca 150.000 i diff. Vi har setat och räknat på varenda liten grej som använts i huset. Vi har räknat på priset vi själva skulle fått i butik + lagt till mycket spill på materialet för att inte räkna för lågt.
Visst kan vi ha missat någon liten grej. Men fortfarande mycket med så stor diff
 
Vi pratar ca 150.000 i diff. Vi har setat och räknat på varenda liten grej som använts i huset. Vi har räknat på priset vi själva skulle fått i butik + lagt till mycket spill på materialet för att inte räkna för lågt.
Visst kan vi ha missat någon liten grej. Men fortfarande mycket med så stor diff

Det är just det jag skrev. För er diffar det för mycket.
 
Det är just det jag skrev. För er diffar det för mycket.

Hade ni med en spec på materialet på era fakturor? Elektrikerna som var här hade med artikelnummer och antal på varenda liten pryl. Även deras timtid med förklaring på hur många timmar de gjorde varje grej. Chockad över att det lämna så sjukt mycket information på en vanlig faktura. Visserligen drog vi om all el så de gjorde ett väldigt stort (och bra) jobb här
 
Hade ni med en spec på materialet på era fakturor? Elektrikerna som var här hade med artikelnummer och antal på varenda liten pryl. Även deras timtid med förklaring på hur många timmar de gjorde varje grej. Chockad över att det lämna så sjukt mycket information på en vanlig faktura. Visserligen drog vi om all el så de gjorde ett väldigt stort (och bra) jobb här

Allt var specat hos oss. Artikelnummer fanns med fakturorna och även priset ut till kund var med.

Dock inte vad vi själva betalat för sakerna men priset kunden fick ge var med.
 
Allt var specat hos oss. Artikelnummer fanns med fakturorna och även priset ut till kund var med.

Dock inte vad vi själva betalat för sakerna men priset kunden fick ge var med.

Vi fick ingen spec alls av den firman som de diffar på materialet. Endast en post de står material och sen en summa. Ingen aning vad som fakturerats
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 131
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 311
Senast: Habina
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 379
Senast: Calmiche
·
Hemmet För flytt. Ett stort steg från hyresrätt till egen villa. Den 16 januari får vi nycklarna till vårt eget lilla fina hus, ett väl...
Svar
4
· Visningar
1 129
Senast: Solvira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp