Husdrömmen som blev en mardröm

Har idag skickat en bestridan på deras svar. Inväntar och ser vad dem kontrar tillbaka med.
Allt vi begär är materialspecifikation för samtliga fakturor och även tim rapporter för vi har upptäckt att dem debiterat för många timmar vissa månader trots att dem vart borta vissa dagar.

Håller tummarna på att vi kan få den informationen och att dem korrigerar det som är felaktigt debiterat så vi kan få detta ur världen!
Vill helst slippa driva det vidare, bara en väldigt lång och omständig process och det känns som att jag fått nog av såna saker.
 
Det är inte OK.
Stå på er. Kontakta kommunens konsumentvägledare och diskutera saken. ....eller ARN...

Har diskuterat med sambons en bekant som är jurist. Fått en hel del bra tips på olika paragrafer i konsumenttjänstlagen som vi ska kika närmare på.
Om det går så pass långt nu att det blir en tvist i rätten kommer vi ta in honom. Kosta vad det kosta vill. Men han var väldigt vettig och bra. Han älskade även att företräda fall liknande dessa. Känns viktigt att ha en jurist som brinner för den frågan det handlar om.

Hoppas så klart att det här ska lösa sig ändå utan att vi ska behöva ta det till rätten.
Går och väntar på att det ska dimpa ner ett svar på vår bestridan i postlådan.


Någon som vet om det finns något krav på antal dagar som företaget har på sig att svara på vår bestridan?
 
Seriöst??? När ska vår otur ta slut?

De "lilla" problemet var att vi köpte en tapetångare idag. Helt suverän! Tills att den gick sönder någon timme senare och är stendöd.

De "stora" problemet. HELA tvättstugan blev översvämmad när jag duschade nu ikväll. Skaplig chock när ja kliver ur duschen och grejerna på golvet flyter omkring :(
Gapar på sambon i panik att han ska hjälpa mig. Ungarna blir HYSTERISKA och springer upp från sängarna (svåra att lägga och hade inte somnat än när jag började gapa).

Total stopp i golvbrunnen så fick ösa upp allt vatten i hinkar. Böka undan tvättmaskiner och duschkabin. Lyfta bort listern som vi som tur är inte hunnit sätta fast.
De dryga va att det hade runnit ner vatten mellan plattor och väggkant också. Men som tur är kan grovdammsugaren suga vatten så fick upp de rätt ok.
Sambon åkte precis och hämtade en avfuktare hos sina föräldrar så den får stå o gå inatt.

De är nånting som inte är helt hundra med avloppet. Spolar man i toaletten bubblar de upp i vattenlåset i tvättstugan. Spolar man vatten i kranarna så höjer och sänker sig vatten nivån i vattenlåset.

När kommunen var här och kopplade på vårt vatten förut så sa de att det såg ut som ett litet stopp på den kommunala sidan, men dem gjorde inget åt de. "Förhoppningsvis" sitter peoblemet på kommunens sida.

Suck. Att det aldrig ska få flyta på :( Ny vattenskada vill vi absolut inte ha!
 
Seriöst??? När ska vår otur ta slut?

De "lilla" problemet var att vi köpte en tapetångare idag. Helt suverän! Tills att den gick sönder någon timme senare och är stendöd.

De "stora" problemet. HELA tvättstugan blev översvämmad när jag duschade nu ikväll. Skaplig chock när ja kliver ur duschen och grejerna på golvet flyter omkring :(
Gapar på sambon i panik att han ska hjälpa mig. Ungarna blir HYSTERISKA och springer upp från sängarna (svåra att lägga och hade inte somnat än när jag började gapa).

Total stopp i golvbrunnen så fick ösa upp allt vatten i hinkar. Böka undan tvättmaskiner och duschkabin. Lyfta bort listern som vi som tur är inte hunnit sätta fast.
De dryga va att det hade runnit ner vatten mellan plattor och väggkant också. Men som tur är kan grovdammsugaren suga vatten så fick upp de rätt ok.
Sambon åkte precis och hämtade en avfuktare hos sina föräldrar så den får stå o gå inatt.

De är nånting som inte är helt hundra med avloppet. Spolar man i toaletten bubblar de upp i vattenlåset i tvättstugan. Spolar man vatten i kranarna så höjer och sänker sig vatten nivån i vattenlåset.

När kommunen var här och kopplade på vårt vatten förut så sa de att det såg ut som ett litet stopp på den kommunala sidan, men dem gjorde inget åt de. "Förhoppningsvis" sitter peoblemet på kommunens sida.

Suck. Att det aldrig ska få flyta på :( Ny vattenskada vill vi absolut inte ha!
Alltså det är ju sanslöst med otur ni har med huset! Lider med er :(
 
Seriöst??? När ska vår otur ta slut?

De "lilla" problemet var att vi köpte en tapetångare idag. Helt suverän! Tills att den gick sönder någon timme senare och är stendöd.

De "stora" problemet. HELA tvättstugan blev översvämmad när jag duschade nu ikväll. Skaplig chock när ja kliver ur duschen och grejerna på golvet flyter omkring :(
Gapar på sambon i panik att han ska hjälpa mig. Ungarna blir HYSTERISKA och springer upp från sängarna (svåra att lägga och hade inte somnat än när jag började gapa).

Total stopp i golvbrunnen så fick ösa upp allt vatten i hinkar. Böka undan tvättmaskiner och duschkabin. Lyfta bort listern som vi som tur är inte hunnit sätta fast.
De dryga va att det hade runnit ner vatten mellan plattor och väggkant också. Men som tur är kan grovdammsugaren suga vatten så fick upp de rätt ok.
Sambon åkte precis och hämtade en avfuktare hos sina föräldrar så den får stå o gå inatt.

De är nånting som inte är helt hundra med avloppet. Spolar man i toaletten bubblar de upp i vattenlåset i tvättstugan. Spolar man vatten i kranarna så höjer och sänker sig vatten nivån i vattenlåset.

När kommunen var här och kopplade på vårt vatten förut så sa de att det såg ut som ett litet stopp på den kommunala sidan, men dem gjorde inget åt de. "Förhoppningsvis" sitter peoblemet på kommunens sida.

Suck. Att det aldrig ska få flyta på :( Ny vattenskada vill vi absolut inte ha!
Bara det inte var det som orsakade förra ägarnas problem med röta
 
Bara det inte var det som orsakade förra ägarnas problem med röta

Vi slet ut alla gamla avloppsrör/vattenrör när vi gjorde om grunden, så allt är nydraget. Vi bytte även ut rören på utsidan där anslutningen till kommunala vattnet kommer in.
Vattenskadan som vi upptäckte efter köpet berodde på några vattenkopplingar som säljaren hade gjort. Det rann vatten vid själva kopplingarna.
 
Vi slet ut alla gamla avloppsrör/vattenrör när vi gjorde om grunden, så allt är nydraget. Vi bytte även ut rören på utsidan där anslutningen till kommunala vattnet kommer in.

Men nu var det väl avloppet som fallerar? Och ni har koll hela vägen till kommunens anslutningspunkt? Bytt hela vägen ut alltså?

Annars låter det ju som högst prisvärt att få er egen ledning filmad för att vara säkra på att problemet inte ligger där.
 
Alltså det är ju sanslöst med otur ni har med huset! Lider med er :(

Jaa, och igår fick vi svar från företaget på vår bestridan :( Dem kommer inte ge oss någon specifikation varken på vad vi betalt för material eller tidsrapporter (vi har luskat mer och hittat många dagar dem debiterat trots att de inte vart på plats).
De kommer inte gå oss tillmötes med de önskemålen vi har och betalar inte vi omgående lämnar de över till kronofogden.

De skriver också att tidigare fakturor har vi redan godkänt genom att betala så dem kommer absolut inte specificera material eller något på dem. Stämmer detta???
Vi har kört på löpande räkning och vi har ju ingen koll på totalsumman på material förrän sista fakturan kommer eftersom vi inte fått specat på någon.


Finns det någon juridiskt kunnig här på buke som ni kan tagga?? Skulle vilja få rätsida på lite frågor om vad vi har för skyldigheter och rättigheter så ska jag göra ett försök att ringa firman ikväll.
 
Jaa, och igår fick vi svar från företaget på vår bestridan :( Dem kommer inte ge oss någon specifikation varken på vad vi betalt för material eller tidsrapporter (vi har luskat mer och hittat många dagar dem debiterat trots att de inte vart på plats).
De kommer inte gå oss tillmötes med de önskemålen vi har och betalar inte vi omgående lämnar de över till kronofogden.

De skriver också att tidigare fakturor har vi redan godkänt genom att betala så dem kommer absolut inte specificera material eller något på dem. Stämmer detta???
Vi har kört på löpande räkning och vi har ju ingen koll på totalsumman på material förrän sista fakturan kommer eftersom vi inte fått specat på någon.


Finns det någon juridiskt kunnig här på buke som ni kan tagga?? Skulle vilja få rätsida på lite frågor om vad vi har för skyldigheter och rättigheter så ska jag göra ett försök att ringa firman ikväll.
Är ni medlemmar i LRF eller i Villaägarnas Riksförbund? De erbjuder juridisk hjälp i många fall, tror det är kostnadsfritt hos Villaägarna att ringa och rådfråga.
 
De kommer inte gå oss tillmötes med de önskemålen vi har och betalar inte vi omgående lämnar de över till kronofogden.
För att få betalt den vägen så måste de få skulden fastställd i domstol.
Så ni kan fortsätta att bestrida.
De måste då i domstol definiera vad de vill ha betalt för.
För att inte få problem med Kronofogde och betalningsanmärkning så måste ni bestrida varje krav som kommer oavsett varifrån det kommer.
Om ni vågar.

Jag och min sambo blev hotade till livet när jag bestred hantverkskostnader.
Vi blev så rädda att vi betalade och hantverkaren blev dömd för olaga hot.
Jag skall i framtiden vara mera noga med vilka hantverkare som jag anlitar.
Så att jag kan undvika de våldsamma och aggressiva.
 
Men nu var det väl avloppet som fallerar? Och ni har koll hela vägen till kommunens anslutningspunkt? Bytt hela vägen ut alltså?

Annars låter det ju som högst prisvärt att få er egen ledning filmad för att vara säkra på att problemet inte ligger där.

Vi har koll hela vägen till anslutningspunkten. När kommunen var och kopplade på så nämnde dem att det började bli stopp och de skulle skicka ut en person. Men verkar inte som att dem hade gjort det.
Vi har ringt kommunen och de trodde att de kunde komma ut i veckan.

Nu verkar det fungera ok igen. Det går att spola, vatten rinner undan som det ska och det kluckar inte på samma sätt. Men lika bra att få det kontrollerat ordentligt så att det inte korkar igen totalt en gång till.
 
@saint__anger: Nu ska jag inte svära på att jag har rätt men jag tror det enda ni accepterat när ni betalat tidigare är antalet dagar ni har på er att betala. Dvs var första fakturan på tex 10 dagar netto så får de inte ändra det till nästa faktura.
 
Jaa, och igår fick vi svar från företaget på vår bestridan :( Dem kommer inte ge oss någon specifikation varken på vad vi betalt för material eller tidsrapporter (vi har luskat mer och hittat många dagar dem debiterat trots att de inte vart på plats).
De kommer inte gå oss tillmötes med de önskemålen vi har och betalar inte vi omgående lämnar de över till kronofogden.

De skriver också att tidigare fakturor har vi redan godkänt genom att betala så dem kommer absolut inte specificera material eller något på dem. Stämmer detta???
Vi har kört på löpande räkning och vi har ju ingen koll på totalsumman på material förrän sista fakturan kommer eftersom vi inte fått specat på någon.


Finns det någon juridiskt kunnig här på buke som ni kan tagga?? Skulle vilja få rätsida på lite frågor om vad vi har för skyldigheter och rättigheter så ska jag göra ett försök att ringa firman ikväll.
@Alexandra_W kanske.
 
För att få betalt den vägen så måste de få skulden fastställd i domstol.
Så ni kan fortsätta att bestrida.
De måste då i domstol definiera vad de vill ha betalt för.
För att inte få problem med Kronofogde och betalningsanmärkning så måste ni bestrida varje krav som kommer oavsett varifrån det kommer.
Om ni vågar.

Jag och min sambo blev hotade till livet när jag bestred hantverkskostnader.
Vi blev så rädda att vi betalade och hantverkaren blev dömd för olaga hot.
Jag skall i framtiden vara mera noga med vilka hantverkare som jag anlitar.
Så att jag kan undvika de våldsamma och aggressiva.

Bestridan har vi gjort på sista fakturan, men har i vår bestridan nämnt att vi vill ha specifikation på samtliga räkningar. Vi har noll koll på vad vi har betalt för material.
Stämmer det som de säger att vi har godkänt tidigare räkningar genom att betala dem?

Får man ens skicka in en tvistig faktura till kronofogden?

Vi är väl inte så rädda för dem. De värsta är att jag jobbar ihop med två av hantverkarnas sambos. Mest rädd för att det blir dålig stämning på jobbet, en arbetsplats jag annars trivs otroligt bra på och det är bra sammanhållning. Känns jobbigt att "bråka" med någon man känner, men samtidigt så handlar det om så stora summor så går inte att blunda för det tyvärr :/
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 131
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 311
Senast: Habina
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 379
Senast: Calmiche
·
Hemmet För flytt. Ett stort steg från hyresrätt till egen villa. Den 16 januari får vi nycklarna till vårt eget lilla fina hus, ett väl...
Svar
4
· Visningar
1 129
Senast: Solvira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Parfym
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp