Husdrömmen som blev en mardröm

Jag vill bara korrigera en rätt viktig detalj. Man fakturerar inte lön. Man fakturerar timkostnad. Det är absolut inte samma sak som lönen som betalas. Timkostnaden för kunden behöver inte stå i relation till lönen.

Däremot har ni en överenskommelse om timpris, och att lärlingen debiterar 50 % av normalt timpris. Svårare än så är det inte.

Skriv ner vad ni kommit övres om och fråga om entreprenören är överens med er om att detta är er överenskommelse. Därefter får ni försöka bena ut vad som är fakturerat var. Lättast är att sätta sig ner och gå igenom.

Tack för korrigeringen :) Känner mig snurrig i huvudet. Menade självklart halva timkostnaden.
Dessvärre vägrar företaget vara tillmötesgående i huvudtaget. Frågan är om det ens kommer ge något att ha ett möte med dem :/

Ett utdrag ur deras svar på bestridan: "Gällande tidsdebiteringen vet ni mycket väl att ni "fått" ett antal timmar vi inte debiterat er för, tex helgarbete och som vi tidigare skrivit besök på Elgiganten och köksritning. Vi kommer givetvis inte att skicka några s.k tidsrapporter till er."

För de första, helgerna har det debiterat MEN vi kom överens om vanligt timpris och ingen övertid (handlar om 1 dag ca 6 tim på två man).
Besöket på Elgiganten skedde på vanlig arbetstid. Han åkte ifrån bygget och följde med min sambo. Åkte sen tillbaka till bygget.
Köksritning hemma gjorde han inte. Han nämnde att programmet inte fungerade i Mac. Kan man debitera tid för det då? Vi frågade återkommande gånger om han var klar med ritningen och tillslut sa han att programmet inte fungerade.
 
Öhh. Vad lärligen får i lön behöver inte stämma med vad ni betalar.
Det ska stå antalet korrekta timmar han var där och ett lägre timpris - i detta fallet hälften av vad ni betalar för dom andra enligt vad ni kommit överens om.
Om sen företaget får för sig att han ska ha det dubbla i lön är deras problem. Ni betalar inte löneförhöjningar.
För övrigt så verkar det vara mycket fulerier med företaget. Jag får samma klump i magen som när vi byggde ut. Fy fasen vad den snickaren fulade med oss.

Vad hände hos er om man får fråga?
Hur gick ni tillväga? Blev det någon lösning eller betalade ni?
 
Bestrid det sakligt.

Bemöt varje punkt kortfattat och korrekt.

" Vill härmed kommentera ert svar.
1) enligt överenskommelse har ni debiterat helgarbete, dock till normalpristaxa. Timmarna är således debiterade.
2) Besöket på Elgiganten skedde under betald arbetstid
3) Köksritningen har inte blivit behandlad av er då ni svarade oss att ni inte hade möjlighet att hantera programmet.

Vi ber er återigen redovisa nedlagd tid då timmarna inte stämmer med våra noteringar. Det är lättare att hitta en differens och korrigera den nu, hellre än i tingsrätten då det kostar oss bägge betydligt mer i tid och pengar att ta ärendet till förhandling."
 
Vad hände hos er om man får fråga?
Hur gick ni tillväga? Blev det någon lösning eller betalade ni?
Vi tyckte det gick sakta men hade ju ingen erfarenhet. Han hade mycket goda referenser och var känd som en bra snickare. När det sen började närma sig slutet så insåg vi att han helt enkelt struntat i att meddela oss att det arbete vi trott skulle göras inte fanns utrymme för i budgeten - bland annat inre väggar på ett nytt rum på övervåningen - materialet fanns hemma. Nähä, snopet tänkte vi, så lite vi visste, och vi skyllde oss själva.
Nästan ett år senare nämner någon o förbifarten att han haft lite problem med "saker o ting" den vintern han byggt åt oss och att folk tyckte synd om oss. Vi vart nog lurade på en fjärdedel av arbetstiden.
 
Öhh. Vad lärligen får i lön behöver inte stämma med vad ni betalar.
Det ska stå antalet korrekta timmar han var där och ett lägre timpris - i detta fallet hälften av vad ni betalar för dom andra enligt vad ni kommit överens om.
Om sen företaget får för sig att han ska ha det dubbla i lön är deras problem. Ni betalar inte löneförhöjningar.
För övrigt så verkar det vara mycket fulerier med företaget. Jag får samma klump i magen som när vi byggde ut. Fy fasen vad den snickaren fulade med oss.
Har också tyvärr den erfarenheten. :meh:
Renoverade om vårt hus innan vi flyttade in för sju år sedan.
Begärde inte offert utan hade bara muntligt. Var kompisar! Jo, tjena!
Vart efter tiden gick la vi till och ändrade saker utan att följa upp kostnaden. Stort misstag!
Tror att vi blev lurade på rätt mycket. Har svårt att säga hur mycket, men det var garanterat avrundat uppåt. :mad:
Dyrköpt läxa!

Efter det begär jag alltid in offert innan och begär även specat innan arbetet påbörjats. Dessutom har vi blivit betydligt tuffare. Bland annat har vi bestridit priset ett jobb och underkänt kvaliteten på ett annat (olika företag).
Kan säga att det lönade sig båda gångerna.

Jag betalar hellre mer i fast pris än att få obehagliga överraskningar.
Renoverade om ett av badrummen nyligen. Dyrt, men så bra gjort. Varenda detalj sitter. :love:
Och dom vart klara i tid!
Så värt, min bästa hantverksupplevelse någonsin.:bow:
 
Bestrid det sakligt.

Bemöt varje punkt kortfattat och korrekt.

" Vill härmed kommentera ert svar.
1) enligt överenskommelse har ni debiterat helgarbete, dock till normalpristaxa. Timmarna är således debiterade.
2) Besöket på Elgiganten skedde under betald arbetstid
3) Köksritningen har inte blivit behandlad av er då ni svarade oss att ni inte hade möjlighet att hantera programmet.

Vi ber er återigen redovisa nedlagd tid då timmarna inte stämmer med våra noteringar. Det är lättare att hitta en differens och korrigera den nu, hellre än i tingsrätten då det kostar oss bägge betydligt mer i tid och pengar att ta ärendet till förhandling."

Tack för tipsen :)

Vi har svarat på två stycken bestridan svar. Har försökt vara så sakliga och kortfattade som möjligt och tydligt visat att vi vill ha tidsrapport samt specifikation på samtliga fakturor och detta på grund av felen vi hittat på sista fakturan och som vi även misstänkter på tidigare fakturor då varken tid eller materialkostnad går ihop.

Vi har tagit in jurist nu (tyvärr inte den jag tyckte, de blev en annan). Han har kollat igenom allt och tycker att vi ska skicka in en stämningsansökan. Vi kommer inte komma någon vart att skriva fram och tillbaka med företaget.

Jag hoppas att stämningsansökan kan få företaget att ta fram all specifikation som vi efterfrågar så det slipper gå till rättegång.
 
Har också tyvärr den erfarenheten. :meh:
Renoverade om vårt hus innan vi flyttade in för sju år sedan.
Begärde inte offert utan hade bara muntligt. Var kompisar! Jo, tjena!
Vart efter tiden gick la vi till och ändrade saker utan att följa upp kostnaden. Stort misstag!
Tror att vi blev lurade på rätt mycket. Har svårt att säga hur mycket, men det var garanterat avrundat uppåt. :mad:
Dyrköpt läxa!

Efter det begär jag alltid in offert innan och begär även specat innan arbetet påbörjats. Dessutom har vi blivit betydligt tuffare. Bland annat har vi bestridit priset ett jobb och underkänt kvaliteten på ett annat (olika företag).
Kan säga att det lönade sig båda gångerna.

Jag betalar hellre mer i fast pris än att få obehagliga överraskningar.
Renoverade om ett av badrummen nyligen. Dyrt, men så bra gjort. Varenda detalj sitter. :love:
Och dom vart klara i tid!
Så värt, min bästa hantverksupplevelse någonsin.:bow:

Det är verkligen surt att man ska behöva lära sig av sina misstag. Samtidigt så tråkigt att man inte ska kunna lita på folk
 
De rekommenderade er alltså att stämma för att få ut underlag?

Jag hade nog väntat på att företaget lämnade ärendet vidare för inkassering. Under tiden hade jag betalt vad jag anser vara ostridigt belopp, så hade de i tingsrätten fått motivera varför de anser att de har rätt till mer. Och då måste de ju ta fram sina underlag oavsett.
 
De rekommenderade er alltså att stämma för att få ut underlag?

Jag hade nog väntat på att företaget lämnade ärendet vidare för inkassering. Under tiden hade jag betalt vad jag anser vara ostridigt belopp, så hade de i tingsrätten fått motivera varför de anser att de har rätt till mer. Och då måste de ju ta fram sina underlag oavsett.
Grejen är att det handlar om mer pengar än sista fakturan är på.
Jag är också lite kluven på att det är vi som lämnar stämningsansökan först. I vissa fall är de väl bättre att företaget tar fakturan till inkasso först och att man bemöter med en stämning.
Underlag kommer inte firman att ge oss. De har dem vart väldigt tydliga med. Väldigr konstigt med tanke på att man har rätt till att få ut underlag enligt konsumenttjänstlagen
 
Grejen är att det handlar om mer pengar än sista fakturan är på.

Här är jag mycket tveksam om ni har något att hämta. Ni har ju godkänt debiteringen genom att betala den. Står det dessutom att anmärkningar mot fakturan ska inlämnas inom x dagar (som de flesta fakturor är märkta med) har ni mycket liten chans att försöka att efter betalning processa.

Jag är också lite kluven på att det är vi som lämnar stämningsansökan först. I vissa fall är de väl bättre att företaget tar fakturan till inkasso först och att man bemöter med en stämning.

Men jag förstår inte alls varför NI ska lämna in stämning? Hur tänker du där? Antingen så stämmer ni för att få ut underlagen (vad ska ni annars stämma dem för?) eller så lämnar de in stämningsansökan för att få er att betala.

Vilka fler skäl finns det för någon part att lämna in stämningsansökan?

F ö är det inte inkasso, utan KFM de lämnar fakturan till. Bestrider ni fordran får byggarna ta ställning till om de vill stämma er.
 
Här är jag mycket tveksam om ni har något att hämta. Ni har ju godkänt debiteringen genom att betala den. Står det dessutom att anmärkningar mot fakturan ska inlämnas inom x dagar (som de flesta fakturor är märkta med) har ni mycket liten chans att försöka att efter betalning processa.



Men jag förstår inte alls varför NI ska lämna in stämning? Hur tänker du där? Antingen så stämmer ni för att få ut underlagen (vad ska ni annars stämma dem för?) eller så lämnar de in stämningsansökan för att få er att betala.

Vilka fler skäl finns det för någon part att lämna in stämningsansökan?

F ö är det inte inkasso, utan KFM de lämnar fakturan till. Bestrider ni fordran får byggarna ta ställning till om de vill stämma er.

Vi kan nöja oss med att de bara stryker den sista fakturan. Har förstått att det är svårt att få tillbaka pengar från redan betala räkningar.
Men egentligen märkligt i mina ögon, vi vet ju inte förrän på sista fakturan hur mycket vi totalt har lagt på material. Vi trodde inte att det skulle bli någon mer materialkostnad på sista, för köptes inte in något mer sista månaden.

Sen upptäckte vi inte förrän nu att dem debiterat för många timmar.

Vi kommer att stämma på grunden att vi vill ha ut underlag/specifikation innan vi betalar då vi har hittat felaktigheter både på material och timmar.
 
Juristen var förbi igår. Han har fått med sig allt underlag på fakturor/brev/uträkningar osv så nu ska det börja filas på en stämning.
Han har varit på en hel del byggen tidigare och han förstår inte hur de kan ha fakturerat 1500 timmar och att det inte är mer gjort på huset. Han blev ännu mer förvånad när vi talade om alla saker som vi själva gjort (ex rivit allting så det är klart för snickarna att bara bygga, när bjälklaget skruvades så satte snickarna bara 4 skruv i varje vinkel så satte vi resterande för att spara tid åt dem att göra annat osv osv)
Han anmärkte även på att två fakturor har samma fakturanummer och att det kan vara fiffel mot skatteverket att göra så.

Planen nu är att ta ut en bygg besiktningsman som får värdera arbetets omfattning för att ha underlag inför eventuell rättegång.

Vi har inte hört ett ljud från företaget sen vi bemötte sista bestridan. Vi har inte heller fått någon uppdaterad faktura (de skulle ta bort ångspärr som det fakturerat oss felaktigt samt de 4 timmarna de hade fakturerat för att ta fram sina s.k specifikationer(som man inte får fakturera tid för enligt konsumenttjänstlagen)).
 
Juristen var förbi igår. Han har fått med sig allt underlag på fakturor/brev/uträkningar osv så nu ska det börja filas på en stämning.
Han har varit på en hel del byggen tidigare och han förstår inte hur de kan ha fakturerat 1500 timmar och att det inte är mer gjort på huset. Han blev ännu mer förvånad när vi talade om alla saker som vi själva gjort (ex rivit allting så det är klart för snickarna att bara bygga, när bjälklaget skruvades så satte snickarna bara 4 skruv i varje vinkel så satte vi resterande för att spara tid åt dem att göra annat osv osv)
Han anmärkte även på att två fakturor har samma fakturanummer och att det kan vara fiffel mot skatteverket att göra så.

Planen nu är att ta ut en bygg besiktningsman som får värdera arbetets omfattning för att ha underlag inför eventuell rättegång.

Vi har inte hört ett ljud från företaget sen vi bemötte sista bestridan. Vi har inte heller fått någon uppdaterad faktura (de skulle ta bort ångspärr som det fakturerat oss felaktigt samt de 4 timmarna de hade fakturerat för att ta fram sina s.k specifikationer(som man inte får fakturera tid för enligt konsumenttjänstlagen)).
Heja!
 
oj va längesen det var jag skrev nåt! :O

I förrgår damp det ner ett Kronofogden krav på fakturan vi bestridit...känns ju kul. Not
Har skrivit ihop en bestridan på den som ska skickas tillsammans med övriga bestridanden och svar vi gjort på fakturan.

Sen har vi gått igenom stämmningsansökan en sista gång med juristen och ska göra några småjusteringar så ska den skickas in också.

I huset går allt rätt sakta för tillfället. Jag och sambon har sjukt mycket att göra på jobbet och båda har haft övertid. När man kommit hem har vi varit helt slut och i princip somnat med barnen.
Har i alla fall förberett allt för tapetsering i barnens rum, så ska tapetseras så fort vi får lite tid över.

Prio 1 är att taket på utbyggnaden blir klart. Nu har vi rivit upp allt tak och i skafferiet är det öppet helt då det inte finns något innertak där än.
Det är en hel del mögel både på råsponten och på reglarna, så rubbet ska bytas. Det var en helt otroligt ostadig och ranglig uppbyggnad på taket. Ska regla om mycket kraftigare nu.
Sen ska vi göra en annan lutning på taket och ta bort balkongen som var där.
Vill få det klart innan nästa regnväder kommer. Just nu är det bara täckt med presenning så är rätt kallt inne på morgonen burr.
 
Har fortfarande inte hänt så mycket mer och har glömt att uppdatera instagram på senaste.

Taket på utbyggnaden har vi rivit loss och byggt upp nya reglar, ny råspont och lagt underlagspapp. Ska försöka börja lägga på ytskiktet idag. Fått toppenhjälp av en vän som är snickare under en helg med massa råd och bygghjälp.

Barnens rum har vi inte hunnit med.

Nu i helgen tänkte vi ha första familjedagen tillsammans sen i somras, men det sket sig rätt rejält. Tanken var att vi skulle åka med några vänner med barn på "Mat och människor" (Olika gårdar som bjuder på smårätter, har gårdsförsäljning och titta på djur).
Vännerna kom in på kaffe innan vi skulle ge oss iväg. När jag hämtade 2 1/2 åringen i vagnen så mådde hon dåligt, andades ansträngt och spydde. Förkylningsastman som spökade så hon och sambon fick stanna hemma och jag och äldsta dottern följde med på utflykten.
Sen när vi kom hem igen var hon ännu sämre och medicinerna gav ingen effekt alls. Blev iväg till akuten direkt.
När vi satt och väntade på att få bli inskrivna på akuten blev hon jättedålig, spydde ner hela sambon och blev helt loj. Från att vara ansträngd i andningen till att knappt kunna andas alls och bara hängde i våra armar.
Fick panik och ryckte tag i en läkare och vi fick komma in direkt. Stackars liten hade över 170 i puls och 82-85 i syresättning. Blev syrgas, inhalera 6ggr och dricka kortison.
Hade helt underbara sjuksyrror som gav henne isglass och pratade MED henne. Hon charmade dem totalt och vi hade sjuksyrror som bara kom in och sa hej till henne under de timmarna vi var där.
När det äntligen var dags att gå hem vinkade dottern hejdå till dem och pratade lite mer.

I princip hela dagen igår var hon fortfarande rätt trött. Men på kvällen va hon sitt vanliga retsamma och bråkiga jag så verkar vara helt återställd nu!

Fick en ny ordination på hur och hur ofta vi ska ge medecinen på henne, så får se om det fungerar bättre. Annars får vi boka in en ny tid för utredning hos astmaenheten.
 
Har fortfarande inte hänt så mycket mer och har glömt att uppdatera instagram på senaste.

Taket på utbyggnaden har vi rivit loss och byggt upp nya reglar, ny råspont och lagt underlagspapp. Ska försöka börja lägga på ytskiktet idag. Fått toppenhjälp av en vän som är snickare under en helg med massa råd och bygghjälp.

Barnens rum har vi inte hunnit med.

Nu i helgen tänkte vi ha första familjedagen tillsammans sen i somras, men det sket sig rätt rejält. Tanken var att vi skulle åka med några vänner med barn på "Mat och människor" (Olika gårdar som bjuder på smårätter, har gårdsförsäljning och titta på djur).
Vännerna kom in på kaffe innan vi skulle ge oss iväg. När jag hämtade 2 1/2 åringen i vagnen så mådde hon dåligt, andades ansträngt och spydde. Förkylningsastman som spökade så hon och sambon fick stanna hemma och jag och äldsta dottern följde med på utflykten.
Sen när vi kom hem igen var hon ännu sämre och medicinerna gav ingen effekt alls. Blev iväg till akuten direkt.
När vi satt och väntade på att få bli inskrivna på akuten blev hon jättedålig, spydde ner hela sambon och blev helt loj. Från att vara ansträngd i andningen till att knappt kunna andas alls och bara hängde i våra armar.
Fick panik och ryckte tag i en läkare och vi fick komma in direkt. Stackars liten hade över 170 i puls och 82-85 i syresättning. Blev syrgas, inhalera 6ggr och dricka kortison.
Hade helt underbara sjuksyrror som gav henne isglass och pratade MED henne. Hon charmade dem totalt och vi hade sjuksyrror som bara kom in och sa hej till henne under de timmarna vi var där.
När det äntligen var dags att gå hem vinkade dottern hejdå till dem och pratade lite mer.

I princip hela dagen igår var hon fortfarande rätt trött. Men på kvällen va hon sitt vanliga retsamma och bråkiga jag så verkar vara helt återställd nu!

Fick en ny ordination på hur och hur ofta vi ska ge medecinen på henne, så får se om det fungerar bättre. Annars får vi boka in en ny tid för utredning hos astmaenheten.
Men liten då! :heart Skönt att ni fick så bra hjälp!
 
Har fortfarande inte hänt så mycket mer och har glömt att uppdatera instagram på senaste.

Taket på utbyggnaden har vi rivit loss och byggt upp nya reglar, ny råspont och lagt underlagspapp. Ska försöka börja lägga på ytskiktet idag. Fått toppenhjälp av en vän som är snickare under en helg med massa råd och bygghjälp.

Barnens rum har vi inte hunnit med.

Nu i helgen tänkte vi ha första familjedagen tillsammans sen i somras, men det sket sig rätt rejält. Tanken var att vi skulle åka med några vänner med barn på "Mat och människor" (Olika gårdar som bjuder på smårätter, har gårdsförsäljning och titta på djur).
Vännerna kom in på kaffe innan vi skulle ge oss iväg. När jag hämtade 2 1/2 åringen i vagnen så mådde hon dåligt, andades ansträngt och spydde. Förkylningsastman som spökade så hon och sambon fick stanna hemma och jag och äldsta dottern följde med på utflykten.
Sen när vi kom hem igen var hon ännu sämre och medicinerna gav ingen effekt alls. Blev iväg till akuten direkt.
När vi satt och väntade på att få bli inskrivna på akuten blev hon jättedålig, spydde ner hela sambon och blev helt loj. Från att vara ansträngd i andningen till att knappt kunna andas alls och bara hängde i våra armar.
Fick panik och ryckte tag i en läkare och vi fick komma in direkt. Stackars liten hade över 170 i puls och 82-85 i syresättning. Blev syrgas, inhalera 6ggr och dricka kortison.
Hade helt underbara sjuksyrror som gav henne isglass och pratade MED henne. Hon charmade dem totalt och vi hade sjuksyrror som bara kom in och sa hej till henne under de timmarna vi var där.
När det äntligen var dags att gå hem vinkade dottern hejdå till dem och pratade lite mer.

I princip hela dagen igår var hon fortfarande rätt trött. Men på kvällen va hon sitt vanliga retsamma och bråkiga jag så verkar vara helt återställd nu!

Fick en ny ordination på hur och hur ofta vi ska ge medecinen på henne, så får se om det fungerar bättre. Annars får vi boka in en ny tid för utredning hos astmaenheten.
Usch stackare :(:heart
 
Stackars liten
Hoppas hon slipper sånt framöver
Har allt saknat er på insta men förstod att det var mycket annat som hände så.
 
Stackars liten
Hoppas hon slipper sånt framöver
Har allt saknat er på insta men förstod att det var mycket annat som hände så.

Allt har ju en tendens att hända samtidigt hela tiden har vi märkt.... :p I alla fall sen vi köpte huset.

Regnade in för några dagar sen när ovädret drog förbi här. Vattnet rann längs ytterpanelen och in där vi hade plastat vid utbyggnaden vid takomläggningen. Nu är i allafall uppskjutet av underlagspappen mot väggen på plats. Återstår att flytta upp två småfönster innan vi kan panela på där det saknas.

Yttersta skiktet har vi inte kunnat lägga på än för det har vart för blött på underlagspappen och det har vart lite för kallt ute på kvällarna för att kunna lägga på ytskiktet.

Instagram har tyvärr blivit lite eftersatt. Ska se om jag hinner lägga upp lite ikväll. Har blivit en hel del bilder tagna i alla fall.

Håller verkligen tummar och tår att astman ska bli bättre. Inte kul att se dem lida så mycket och ha svårt att andas. Ska försöka boka in en ny tid hos astmaspecialisten också så vi kan utreda mer vilken medicin vi ska köra med.
Har fortsatt med doseringsrekommendationerna som akuten gav oss och det har gett bättre effekt i alla fall. Det enda struliga är att hon ska ha 1-2 ggr under tiden hon är på dagis också, men har turen att en som jobbar där har astma själv + har gett barn förut så hoppas att det ska fungera.

Hon har inte vart sig 100% lik på dagis i slutet av förra veckan. Andfåddheten har setat kvar, men blir nog bättre ifall hon medicineras på dagis också.

Själv mår jag inte tipptopp heller. Var till naprapaten i torsdags, visade sig att jag hade knutor längs hela ryggraden, axlar och nacke. Låsning i båda nacke och rygg som fick knäckas ut. Efter det bröt en helvetes förkylning ut och har vart febrig från och till och hostade blodslem igår.
Har vabbat så mycket senaste tiden så känner inte riktigt att jag har råd att vara hemma från jobbet heller :/
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 131
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 311
Senast: Habina
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 379
Senast: Calmiche
·
Hemmet För flytt. Ett stort steg från hyresrätt till egen villa. Den 16 januari får vi nycklarna till vårt eget lilla fina hus, ett väl...
Svar
4
· Visningar
1 129
Senast: Solvira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp