Husdrömmen som blev en mardröm

Det verkar som att Kronofogden har skickat tillbaka kravfakturan till byggföretaget nu, för idag hade vi en ny uppdaterad faktura från byggföretaget och ett litet meddelande med.
I bestridan till kronofogden påpekade jag att vi aldrig hade mottagit en korrigerad faktura på det beloppet som företaget krävde in via Kronofogden. Hon ringde till oss och sa vilken summa hon hade skickat in till kronofogden, men vi mottog aldrig en faktura från dem.

Blir lite fundersam över deras nya uppdaterade faktura. Fakturanumret är identiskt med grundfakturan förutom att det står -1 efter fakturanumret. Utskriftsdatum och förfalllodatum är samma som på orginalfakturan.

Sen även felaktighter i avdragen.
Ett exempel på avdrag är för de s.k listorna det gjorde från oss när vi efterfrågade specifikation. Enligt lag är det inte tillåtet att ta ut en kostnad för att ta fram denna information. Det som står som en minuspost på fakturan är 4 tim a'1720. Det borde stå a'430 vilket är deras timpris.
Även feldebiteringen på lärlingen är felskriven. Står 27 timmar a'11610:-

Vi kommer att bestrida även denna faktura då företaget inte verkar förstå problemen vi ifrågarsätter och sen kommer inte vi betala in en krona innan vi får se specifikationen.

Någon som är kunnig inom fakturor här på buke? Hur ska en korrekt uppdaterad faktura se ut
 
Har målat barnens rum (pysselrummet) nu. Ska försöka lägga ut bilder på instagram senare.
Blivit lite ändrade planer med hur väggarna ska bli. Kommer att måla luftballonger på väggen, där själva "ballongen" blir en mönstrad tapetbit. Kommer lägga ut en inspirationsbild på en tapet ja ska ta lite ideer ifrån.
 
Det verkar som att Kronofogden har skickat tillbaka kravfakturan till byggföretaget nu, för idag hade vi en ny uppdaterad faktura från byggföretaget och ett litet meddelande med.
I bestridan till kronofogden påpekade jag att vi aldrig hade mottagit en korrigerad faktura på det beloppet som företaget krävde in via Kronofogden. Hon ringde till oss och sa vilken summa hon hade skickat in till kronofogden, men vi mottog aldrig en faktura från dem.

Blir lite fundersam över deras nya uppdaterade faktura. Fakturanumret är identiskt med grundfakturan förutom att det står -1 efter fakturanumret. Utskriftsdatum och förfalllodatum är samma som på orginalfakturan.

Sen även felaktighter i avdragen.
Ett exempel på avdrag är för de s.k listorna det gjorde från oss när vi efterfrågade specifikation. Enligt lag är det inte tillåtet att ta ut en kostnad för att ta fram denna information. Det som står som en minuspost på fakturan är 4 tim a'1720. Det borde stå a'430 vilket är deras timpris.
Även feldebiteringen på lärlingen är felskriven. Står 27 timmar a'11610:-

Vi kommer att bestrida även denna faktura då företaget inte verkar förstå problemen vi ifrågarsätter och sen kommer inte vi betala in en krona innan vi får se specifikationen.

Någon som är kunnig inom fakturor här på buke? Hur ska en korrekt uppdaterad faktura se ut

Vad de rör ihop siffrorna :crazy:

1720 är ju 430*4 och 11610 430*27.

Det vore nog lättare att göra en kreditfaktura mot den felaktiga och sedan ställa ut en ny, korrekt.
 
Vad de rör ihop siffrorna :crazy:

1720 är ju 430*4 och 11610 430*27.

Det vore nog lättare att göra en kreditfaktura mot den felaktiga och sedan ställa ut en ny, korrekt.

Haha skoja inte. Kan säga att det var inte ens rättstavat på fakturan. Det står även deb8iterat istället för debiterat.
De har verkligen noll koll på sina papper och fakturor.
 
Börjar röra sig någon i huset nu igen :P
För någon dag sen stod yngsta och prata på som sjutton inne i pysselrummet. Gick dit och frågade vem hon pratade och fick som svar "Jag pratar med Wille!"
Igår kväll när vi skulle lägga oss (alla var i sovrummet och barnen sov redan) och hörde hur "någon" kastade en duplobit i golvet i pysselrummet.

Skulle vara intressant att ta ut ett seriöst medium för att se vem som rör sig där och varför. Inget som stör oss än så länge och inget som skrämmer barnen, men ändå intressant att få veta.
 
Börjar röra sig någon i huset nu igen :P
För någon dag sen stod yngsta och prata på som sjutton inne i pysselrummet. Gick dit och frågade vem hon pratade och fick som svar "Jag pratar med Wille!"
Igår kväll när vi skulle lägga oss (alla var i sovrummet och barnen sov redan) och hörde hur "någon" kastade en duplobit i golvet i pysselrummet.

Skulle vara intressant att ta ut ett seriöst medium för att se vem som rör sig där och varför. Inget som stör oss än så länge och inget som skrämmer barnen, men ändå intressant att få veta.
Ni är välkomna i huset :D
 
Nu hände en konstig sak till :o Utan att röra datorn så startades Ciestial excursion (nån kontig aslebbig musikal visade de sig, det som spelades upp lät exorsisten liknande) och skärmen på datorn var vänd åt sidan :o

Fick lov att googla fram hur sjutton man skulle lyckas vända tillbaka skärmen.

Finns de någon naturlig förklaring på detta??
 
Nu hände en konstig sak till :o Utan att röra datorn så startades Ciestial excursion (nån kontig aslebbig musikal visade de sig, det som spelades upp lät exorsisten liknande) och skärmen på datorn var vänd åt sidan :o

Fick lov att googla fram hur sjutton man skulle lyckas vända tillbaka skärmen.

Finns de någon naturlig förklaring på detta??

Har ni katt? En katt som legat och åmat sig på tangentbordet kan ge spännande effekter :meh:

Ibland är de roliga dock, som när särbons katt Skypade med en av hans kompisar. Vi höll på att skratta ihjäl oss när vi kom hem :rofl:

Annars är det er inneboende :)
 
Nu hände en konstig sak till :o Utan att röra datorn så startades Ciestial excursion (nån kontig aslebbig musikal visade de sig, det som spelades upp lät exorsisten liknande) och skärmen på datorn var vänd åt sidan :o

Fick lov att googla fram hur sjutton man skulle lyckas vända tillbaka skärmen.

Finns de någon naturlig förklaring på detta??

Kan tillägga att varken jag eller sambon var i samma rum som datorn när "musiken" startade och barnen låg och sov.
 
Börjar röra sig någon i huset nu igen :P
För någon dag sen stod yngsta och prata på som sjutton inne i pysselrummet. Gick dit och frågade vem hon pratade och fick som svar "Jag pratar med Wille!"
Igår kväll när vi skulle lägga oss (alla var i sovrummet och barnen sov redan) och hörde hur "någon" kastade en duplobit i golvet i pysselrummet.

Skulle vara intressant att ta ut ett seriöst medium för att se vem som rör sig där och varför. Inget som stör oss än så länge och inget som skrämmer barnen, men ändå intressant att få veta.
Du har ju ett medium i Sala
 
Gud, att ni orkar! :) Imponerad!
Ni verkar vara så målmedvetna och arbetssamma av er.
Jag hoppas verkligen att ni får lite medvind nu och att trasslet med fakturorna ordnar sig. :heart

Just målandet är som terapi för mig, eller i huvudtaget att vara kreativ.
Måla motiv är inget jag kan, men försöker att göra mitt bästa i alla fall.

Det har dragit ut på tiden med att lämna i stämningsansökan. Juristen har blivit opererad så drog ut på tiden att få det klart.
Återstår att se företagets reaktion när stämningsansökan når dem. Inte så positiva skulle ja tro
 
Vår stämning inskickad sen någon vecka tillbaka. Jag har även fått en stämning på mig från företaget via kronofogden. Fick dock höra av juristen att företaget inte ens betalt in fakturan för stämningen dem gjort...undra hur man tänkte där???

Nu är det bara att vänta och vänta. Det första steget blir en förberedande förhandling. Rättegång lär väl dröja. Känns lite småjobbigt med denna väntan.

Själv så mår jag inte direkt bra för tillfället. Nåt fel är det på kroppen och det känns som den håller på att krascha totalt.
Är glömsk
Extremt trött
Yr och känner mig nästan full
Nära att svimma
Har högre temp var och varannan dag utan att vara "sjuk"
Fryser
Huvudvärk varje dag
Rejält migrän anfall i helgen så jag höll på att spy av smärtan
Jobbigt med andningen från och till
Humörsvägningar delux!

Ska till läkaren på fredag och besikta mig så får vi se vad domen blir. Funderar lite på om jag kan ha problem med sköldkötteln. Enligt sambon har jag inte vart mig lik sen yngsta föddes :P Sen har det bara blivit värre och värre

Åter till huset. Sambon kämpar med yttersta skiktet med taket och jag målar så mycket jag orkar på väggmålningen i barnens rum/pysselrum. Har gått sådär senaste två veckorna då yrsel/svimmningskänslan kommer och går.

Vårt försäkringsbolag har även vart ut och besiktat huset då försäkringen har gjorts om.
Vi fick nedslag på toalett och tvättstuga :( Snickarna har använt fel typ av fuktspärr under klinkersen för den typen av bjälklag vi har :/ Så om det blir vattenskada så blir inte vi ersatta (kanske något minimumbelopp man får ut).
Fick även nedslag i köket under diskbänken för där hade dem inte lagt in droppskyddet. Även felaktigheter i fuktspärren i rummet där vatten/värmepumpen står.
Hur ska man göra med allt detta???? Vill ju inte direkt att firman ska komma ut och göra om nu när vi är i tvist. Sen kan vi inte bo där ifall det gör om toalett och tvättstuga.
 
Vår stämning inskickad sen någon vecka tillbaka. Jag har även fått en stämning på mig från företaget via kronofogden. Fick dock höra av juristen att företaget inte ens betalt in fakturan för stämningen dem gjort...undra hur man tänkte där???

Nu är det bara att vänta och vänta. Det första steget blir en förberedande förhandling. Rättegång lär väl dröja. Känns lite småjobbigt med denna väntan.

Själv så mår jag inte direkt bra för tillfället. Nåt fel är det på kroppen och det känns som den håller på att krascha totalt.
Är glömsk
Extremt trött
Yr och känner mig nästan full
Nära att svimma
Har högre temp var och varannan dag utan att vara "sjuk"
Fryser
Huvudvärk varje dag
Rejält migrän anfall i helgen så jag höll på att spy av smärtan
Jobbigt med andningen från och till
Humörsvägningar delux!

Ska till läkaren på fredag och besikta mig så får vi se vad domen blir. Funderar lite på om jag kan ha problem med sköldkötteln. Enligt sambon har jag inte vart mig lik sen yngsta föddes :P Sen har det bara blivit värre och värre

Åter till huset. Sambon kämpar med yttersta skiktet med taket och jag målar så mycket jag orkar på väggmålningen i barnens rum/pysselrum. Har gått sådär senaste två veckorna då yrsel/svimmningskänslan kommer och går.

Vårt försäkringsbolag har även vart ut och besiktat huset då försäkringen har gjorts om.
Vi fick nedslag på toalett och tvättstuga :( Snickarna har använt fel typ av fuktspärr under klinkersen för den typen av bjälklag vi har :/ Så om det blir vattenskada så blir inte vi ersatta (kanske något minimumbelopp man får ut).
Fick även nedslag i köket under diskbänken för där hade dem inte lagt in droppskyddet. Även felaktigheter i fuktspärren i rummet där vatten/värmepumpen står.
Hur ska man göra med allt detta???? Vill ju inte direkt att firman ska komma ut och göra om nu när vi är i tvist. Sen kan vi inte bo där ifall det gör om toalett och tvättstuga.

Ni ska ta upp eran felaktiga fuktspärr med en jurist.

Det måste göras om hur du än vrider och vänder på det för att eran försäkring ska gälla.
 
Ni ska ta upp eran felaktiga fuktspärr med en jurist.

Det måste göras om hur du än vrider och vänder på det för att eran försäkring ska gälla.

Vi har lämnat protokollet från försäkringsbolaget till juristen, men inte hört något mer om det ännu. Vet inte om det är något vi kommer ta upp på förhandlingarna som blir eller om man måste skapa ett helt nytt ärende för felaktiga fuktspärren.
 
Vi har lämnat protokollet från försäkringsbolaget till juristen, men inte hört något mer om det ännu. Vet inte om det är något vi kommer ta upp på förhandlingarna som blir eller om man måste skapa ett helt nytt ärende för felaktiga fuktspärren.

Våra hantverkare fick göra om. Annars hade det gått på deras ansvarsförsäkring om vi valt att anlita annan hantverkare, men vet inte om samma gäller för er. Vi hade inte slutbetalt och de ville ha pengar, så de rev badrummet och gjorde om (2 ggr...) droppskydd fick vi också nedslag på, det var lättare att åtgärda. Vår räddning var att vi efter första problemet tog in en besiktningsman som fick kolla tätskiktet innan det kaklades, kolla alla rör, ventilation mm. Totalt inkl slutprotokoll kostade det 12500kr ink moms, bäst spenderade pengarna nånsin och sparade oss enormt mycket pengar.
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 131
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 311
Senast: Habina
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 379
Senast: Calmiche
·
Hemmet För flytt. Ett stort steg från hyresrätt till egen villa. Den 16 januari får vi nycklarna till vårt eget lilla fina hus, ett väl...
Svar
4
· Visningar
1 129
Senast: Solvira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp