Husdrömmen som blev en mardröm

Hittade en otrevlig övertaskning till igår. Växten parkslide växer precis bredvid huset. En växt som är i princip omöjlig att döda och den sprider sig fort.
Blir projekt ta död på den nu då :/ Det mesta kommer grävas upp när vi dränerar om, men rädd för att rotsystemet har spridit sig på en större del av tomten :/
:banghead:
Nu får det väl ändå vara slut på skit!

Parkslide borde säljaren ha informerat om tycker man....
Den kan ju tydligen förstöra grunden om ni inte får bort den.

Känns som vi har haft nog med otur det senaste halvåret!!
Har kontakt med föregående ägare före säljarna så skickade och frågade honom om han kände till den "bambuliknande" växten bredvid huset. Jag hoppades och höll tummarna att säljarna hade planterat den så parksliden inte skulle vara så gammal.
Men det visar sig att föregående säljare hade hållt på och bekämpat den där växten under hela tiden han bodde där. Suck...plantan har troligtvis rotsystem över halva gården vid det här laget...

Han hade fått någorlunda kontroll på den, men iom att säljarna sket i allt och inte brydde sig om något så har den börjat växa igen.
Vi gjorde ingenting åt växten i helgen. Läste att man inte ska klippa den, för den blir bara mer aggressiv då. Vi kommer troligtvis att täcka det som går i väntan på omdräneringen. Då ska vi gräva upp huvudplantorna. Sen blir det att ta död på alla skott.
Fick ett tips på jobbet att sätta kopparspik i rötterna, tar tydligen död på det mesta.

I helgen blev det projket trädgård. Varken jag eller sambon kände oss inspirerade att jobba inne i huset den första helgen som det är fint väder.
I lördags fick barnen vara hos mina föräldrar för då fällde vi alla träd som växt upp i häcken. Rotskott som fått växa vilt i 7år hinner bli rätt höga!
Sambon stod för fällningen och jag tog tag i att rensa den f.d hundgården som säljarna lämnat kvar med spån, halm och hundskit. Tror vi är uppe i 20-25 skottkärror med skit därifrån. De kan aldrig ha mockat rent hundgården utan alltid fyllt på med nytt spån eller halm istället. Hittade dessutom allt möjligt konstigt nedgrävt där av hundarna. Några skor, tandborste, nå fiskenät liknande, några slaktade gosedjur, trasiga plasthinkar och sen självklart hundben,
För mig känns det väldigt konstigt att lämna sånt kvar. Det är ju som att köpa en hästgård där man får ta över omockade hästboxar. Är ingen hundmänniska så vet inte hur det brukar fungera vid försäljning med hundgård.

I söndags fortsatte röjandet av sly i häcken och då fick barnen vara med ute hela dagen. Jag började kratta bort allt skit i buskarna och rev bort massa döda buskar/träd. Sen påbörjade jag granhäcken som är halvdöd. Den är så sjukt tät och emellan de högre granarna så satt små granar som hade dött. En del gick att slita loss för hand.
Hela granhäcken ska sågas ner sen (nästa år eller nåt), men tänkte röja ur den nu för att se vad som växer därinne. Hittade ett konstigt träd som jag inte vet vad det är för något.
Sen lär vi nog hitta en hel del skrot därinne...säljarna verkar ha använt den till att slänga grejer i.
Hittills har jag hittat övervuxna hela takpannor, avloppsrör och en telestolpe...

Fyskam till oss, det blir laminatgolv i kök, vardagsrum och hall! Hittade ett laminat på plank. 217cm långa och typ 25 breda. Bra struktur och ser inte fejk ut. 12mm tjocka och med foam under blir de 14mm, samma som trägolvet. Tjockleken gör att det inte blir riktigt samma laminatkänsla när man går på det. Vi kommer ha golvvärme så kylan laminat kan ge behöver vi inte bekymra oss om.
Det blev detta val helt prismässigt. Med rabatterna skulle de ändå gå loss på 60.000 med trägolv, med laminat kommer vi ner på 25.000. En nackdel med stort hus. Dessa 3 ytor är på 94kvm så drar iväg i kostnad.

Ångrar vi oss i framtiden kan vi alltid spara ihop mer pengar och lägga in trägolv då.
Jobbigt nu att alla kostnader kommer på en och samma gång och vi inte riktigt har chansen att spara ihop för att ta det vi verkligen vill ha
Tänk på att trä expanderar på sommaren och krymper på vintern när ni senare i livet bygger trägolv!

Gjorde ett väldigt konstigt fynd i trädgården idag. Har röjt en hel del och dragit upp en del rötter från slyn i buskarna. Då såg jag att något låg nedgrävt under backen. Grävde upp en upponervänd kruka som satt i fast i ett bevattningsfat till en kruka. I krukan låg plastade köpeavtal för hund samt stamtavla. Varför gräva ner nåt sånt???
Tyvärr var papperna rätt förstörda, men såg lite i alla fall

Gjorde ett väldigt konstigt fynd i trädgården idag. Har röjt en hel del och dragit upp en del rötter från slyn i buskarna. Då såg jag att något låg nedgrävt under backen. Grävde upp en upponervänd kruka som satt i fast i ett bevattningsfat till en kruka. I krukan låg plastade köpeavtal för hund samt stamtavla. Varför gräva ner nåt sånt???
Tyvärr var papperna rätt förstörda, men såg lite i alla fall
Detta är något för hundbuke!! :eek: Hoppas hundbukefalisterna hittar hit :D

Såg du namnet på hunden? :angel:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
39
· Visningar
4 038
Senast: cewe
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 416
Senast: Habina
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 838
Senast: Calmiche
·
Hemmet För flytt. Ett stort steg från hyresrätt till egen villa. Den 16 januari får vi nycklarna till vårt eget lilla fina hus, ett väl...
Svar
4
· Visningar
1 139
Senast: Solvira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka