Husdjursagronom

P

Ponnytokig

Någon som jobbar som husdjursagronom eller studerar till detta yrke?
Skulle ni isåfall kunna skriva mer om detta isåfall?

Har kollat på SLU och internet men vill höra om ni vet mer.

Sv: Husdjursagronom

Jag pluggar till det, har "bara" exjobbet kvar. Om du skriver mer exakt vad du vill veta så ska jag försöka svara efter bästa förmåga...

Jag lånar tråden lite, om det går bra ;)

Jag har tänkt att söka till Husdjuragronomsprogrammet nu i vår, men jag har fortfarande inte helt förstått vad man kan bli. Allt verkar så luddigt och det verkar som att det beror på vad man väljer för tillvalskurser? :confused:
Att man kan bli foderrådgivare vet jag, men hur stor är den marknaden egentligen?
Någon som har mer info?

Man kan ju efter de grundkurser man måste ha söka ganska fritt i kursutbudet, även om de flesta kurserna hänger ihop så att man är tvungen att ha en för att kunna läsa nästa.

Man kan som sagt bli foderrådgivare (ganska stor marknad om man räknar i alla djurslag, på häst är det väl bara Krafft i princip), eller avelsrådgivare, djurskyddsinspektör, försäljare, på jordbruksverket, på slakterier m.m. Det är en ganska bred utbildning så det sitter agronomer lite överallt.

Tyvärr är arbetsmarkanden för agronomer inte så ljus just nu, speciellt om man begränsar sig alltför mycket, men de som börjar nu är ju inte klara förrän om typ 5 år så då har det säkert ändrats.

Tack! Nu känns det som jag har liiiiite mer koll på läget! ;) :D

Tråkigt att arbetsmarknaden ser ut som den gör. Skulle du ändå rekommendera folk att söka utbildningen? Hur tycker du själv att den har varit? Bra/dåliga saker?

Jag har ju hållt på ett tag (inskriven -99, varit mammaledig m.m) och de har ju gjort om utbildningen en del.

Men jag tycker att det i det stora hela har varit en bra utbildning. Det är långa dagar på de flesta kurser dock, man få räkna med hela dagarna i skolan plus tentor m.m. Men det är många mycket kunniga föreläsare och ofta rätt genomtänkta upplägg på kurserna. Mycket labbar och övningar som jag tycker gör det lättare att förstå. Och sen som sagt att man kan välja ganska fritt och få sin egen inriktning, det gör ju att man kan ta bort det som man faktiskt inte är så intresserad av.
Jag skulle nog rekommendera den även om arbetsmarknaden idag är rätt dålig, det beror nog till största delen på omläggningarna inom EU och ingen vågar satsa och nyanställa, eller byta jobb. Det hinner ändra sig tio gånger till innan du är färdig skulle jag tro. Det viktigaste tycker jag är att man utbildar sig inom den sektor man är intresserad av. Sen kanske man får ta ett jobb som inte riktigt är det man allra helst vill ha innan det där riktigt perfekta jobbet dyker upp.
Jag hade bestämt mig för att jag skulle bli veterinär egentligen, men halkade in på husdjursagronom istället, vilket ju är bättre! Vi ska ju jobba med friska djur och förebygga så att de slipper hamna hos veterinärerna.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
241
· Visningar
14 043
Senast: ildiko
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 135
Senast: Tualma
·
R
Relationer Jag skulle vilja höra lite hur andra tänker och gör osv! Men om det är en person i eran när het. Tillexempel en kompis eller nån ni...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
4 002
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 245
Senast: Äpplet.
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama